Forum > Licht

(kracht) 16A CEE-contact 25A afzekeren

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MeGodYouDieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2003
Laatste: 1-2-2007
Berichten: 32
1-2-2007 00:12
Komende carnaval moet ik ook weer draaien, maar in tegenstelling tot vorige dit jaar een behoorlijke portie extra licht..
Het enigste wat er aanwezig in de buurt is een 16A Cee form. Dit is niet genoeg.. Mocht alles nu op vol komen te staan zou de stop knallen. En dat risico (ook al staat alles meestal op looplicht) niet nemen.

Mijn oom die al zijn hele leven elektromonteur is sprak ik laatst welke mij adviseerde om het 16A-Ceeform contact in de stoppenkast 25A aftezekeren. Dit zou betekenen dat ik per fase max. 25A uit het 16A contact kan trekken zodat de piek bij een lichtstand met alles aan opgevangen zou worden. Klopt dit en zo ja kan ik dan gewoon 16A kabel gebruiken (5x2.5mm²) om hiermee vanuit het wandcontact naar een breakout bovenop de trusskooi te komen. Of is het verstandiger om 32A (5x4mm²) te gebruiken met (zover ik me kan herrineren) een illegaal verloopje van 16->32 en weer terug.
Disco Venga -Xperience the beat-
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
1-2-2007 00:22
Ohw, er kan ontzettend veel.

Je kunt ook 200km/u gaan rijden op een drukke snelweg, je kunt ook met 15 glazen bier op achter het stuur gaan zitten, je kunt ook .... (vul zelf maar in). Al die dingen kunnen, maar ik hoop dat je ziet dat er een behoorlijk goede reden is om ze niet te doen en ze ook ten strengste verboden zijn!

Die reden is er OOK HIER! 16A CEE contact en de kabel waarmee het is aangesloten zijn gewoonweg niet bedoeld voor 25A, al is het kortstondig. Kans zat dat het inderdaad prima werkt, maar je wilt niet weten hoe erg je de pineut bent als er wel wat fout gaat. Luister dus ook maar mooi NIET naar je oom in dit geval!
MeGodYouDieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2003
Laatste: 1-2-2007
Berichten: 32
1-2-2007 00:41
en als ik nu de contacten 25 afzeker en de wandcontactdoos vervangdoor een 32A Cee form zou dit dan wel mogelijk zijn.. Ik zie namelijk dat 2,5mm2 wel geschikt is voor 32A (aangezien er ook 32A cee form kabels verkrijgbaar zijn met 2,5mm2 kabel)
Disco Venga -Xperience the beat-
HolomeusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 4-3-2009
Berichten: 32
1-2-2007 09:00
Een 16A CEE afzekeren met 32A mag gewoon weg niet. Kabels van 2,5mm2 mogen afgezekerd worden met 16A(smeltveiligheden) of 20A(automaten). Voor niet permanente installaties (lees verlengsnoeren) wordt het toegelaten deze kabels aan te sluiten op stopcontacten die met 25A afgezekerd zijn.
Try, maybe you get there. Think and you'll get further.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
1-2-2007 09:08
Ik zie dat de beroepsethiek van electromonteurs ook niet meer is wat het is geweest... sad :(

Het probleem is het volgende. Misschien werkt het wel als je de zekeringen door zwaardere vervangt. Maar niet voor niets is dat in de electrowereld een doodzonde. Als het misgaat en er breekt brand uit (en geloof me, dat kan echt gebeuren) en jij hebt aan de installatie zitten rommelen dan verhaalt de verzekering de schade op jou. Dat betekent dat je misschien wel jaren moet werken om dat terug te betalen. Of als er mensen gewond raken misschien wel de rest van je leven.

Als je een stroomprobleem hebt leg je dat probleem bij je opdrachtgever neer. Die kan óf een zwaardere aansluiting laten aanleggen óf extra budget geven voor een aggregaat. Of je kiest ervoor om minder apparaten aan te sluiten (en dus een eenvoudiger lichtshow te leveren). Heeft de opdrachtgever geen extra geld over voor een betere stroomvoorziening en wil hij toch veel licht dan bedank je voor de klus en mag een ander die onmogelijke opdracht uitvoeren.

PS Op dit forum zullen we nooit adviseren zekeringen te vervangen door zwaardere of zelfs maar om als niet-electrotechnicus dingen te veranderen aan een elektrische installatie. Bijdragen die daarover gaan zullen dus worden verwijderd.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MeGodYouDieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2003
Laatste: 1-2-2007
Berichten: 32
1-2-2007 09:22
Oke :) bedankt voor jullie blik op deze zaak dan :D
Disco Venga -Xperience the beat-
HolomeusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 4-3-2009
Berichten: 32
1-2-2007 15:21

MeGodYouDie schreef:

...Ik zie namelijk dat 2,5mm2 wel geschikt is voor 32A (aangezien er ook 32A cee form kabels verkrijgbaar zijn met 2,5mm2 kabel)
Hmm, waar? Hier in de webshop kon ik er geen vinden, gelukkig maar.
Try, maybe you get there. Think and you'll get further.
Laser fre@kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2006
Laatste: 21-3-2009
Berichten: 19
2-2-2007 15:46
bij mijn weten zitten er voor de 16A zekeringen van de aansluiting meestal 25A hoofd zekeringen razz :p en wat je oom zegt is idd een mogelijkheid (dit mij ook al een paar keer verteld door verschillende mensen (aantal daarvan uit het electrotechnisch vak)alleen mocht het gebeuren dat die hoofdzekeringen er uit gaan dan moet er wel een mannetje van (hier is dat essent) langs komen om ze te vervangen want hier kan jij niet zomaar bij en dat is al 1 punt om der niet mee te rommellen MAAR..! wat nog veel belangrijker is ik neem aan dat je dat risico niet wilt nemen dat er iets mis kan gebeuren want je bent in een ruimte besig die niet van jouw is en waar meerdere mensen aanwezig zijn dus mocht er iets gebeuren dan kan dit inderdaad tot een grote ramp uitlopen zoals bijv. brand

minder licht is een optie,.. maar dat is niet altijd even leuk shocked 8O .daar weet ik alles van razz :p ik wil ook niet snel minder licht wegzeten als dat ik eerst in mijn hoofd had en zekker niet bij dat soort klussen
maar als er echt niet meer is dan 3x16A dan zal dat wel moeten wat natuurlijk wel een mogelijkheid is.. is om even te kijken of er in de zaal of ergens anders in het pand nog andere (liefst helemaal legen) groepen of iets dergelijks aanwezig zijn en dan kan je met de zaal eigenaar even overleggen of je daar gebruik van mag maken
dan heb je toch per groep weer max. 16A bij en dat scheelt een hoop

grts wink ;)
waarom heeft mijn slaapkamer geen krachtstroom..?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
5-2-2007 21:11
wat word er weer gebaseld,
horen zeggen, hij doet het ook, enz...

zekeringen vervangen door zwaardere is NIET toegestaan.
Simpelweg omdat de standaard bekabeling voor de orginele zekering gemaakt is, en niet voor een zwaardere.

Als hoofdzekeringen er uit vliegen, kan je die niet zelf vervangen, moet je wachten op de stroomleverancier (essent/nuon/enz) kan uren tot een dag duren, weg stroom, weg klanten.
Zou de dat risiko durven nemen?
Buiten alle gevaren van overbelasting, brand vooral.
Ik noem maar een Volendam.....
Vooor de rest van je leven zit je dan gebeiteld als je uit de gevangenis komt razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
5-2-2007 21:14

Tom schreef:

Buiten alle gevaren van overbelasting, brand vooral.
Ik noem maar een Volendam.....
Volendam had toch iets te maken met sterretjes en niet geimpregneerde en laaghangende versiering??
Of wordt ik nou dement? (Is wel op jonge leeftijd... razz :p )

René

Terug naar forum Reageer (zonder quote)