Forum > Geluid

Gemini PT-2400 of de PT-2100

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
WelmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2002
Laatste: 19-12-2004
Berichten: 3
18-7-2002 22:46
Hey

Ik ben van plan om een draaitafel te kopen om thuis mee te mixen. Ik wil niet een al te simpele, hij moet namelijk wel een aardige kwaliteit hebben. Tijdens het zoeken op deze site kwam ik twee modellen van Gemini tegen die mij het meest lagen. Dit zijn de PT-2400 en de PT-2100. Waarom is de PT-2400 duurder en wat is er dan beter aan? Hoe snel zijn deze draaitafels opgestart?

Alvast bedankt,
Welmer alias DJ Trechno
Techno doesn't need popstars
MuhrijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2001
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 27
18-7-2002 23:45
De PT2400 heeft bijvoorbeeld Quartz-Lock en heeft 3 snelheid functies.

De kleine verschillen maken die prijzen.

Andre is degene die je het hele verhaal kan vertellen hierover wink ;)
"to turn or not to turn"
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
19-7-2002 00:51

welmer schreef:

Hey

Ik ben van plan om een draaitafel te kopen om thuis mee te mixen. Ik wil niet een al te simpele, hij moet namelijk wel een aardige kwaliteit hebben. Tijdens het zoeken op deze site kwam ik twee modellen van Gemini tegen die mij het meest lagen. Dit zijn de PT-2400 en de PT-2100. Waarom is de PT-2400 duurder en wat is er dan beter aan?
Heel veel mensen (ook ik in het begin) denken dat de PT-2400 niets meer is dan de PT-2100 met een extra display...

FOUT! De PT-2400 heeft een STERKERE motor, een motor die veel netter reageert (mooi symmetrisch), een armhoogte-instelling met een draaischijf i.p.v. met een hendel (nagenoeg vrij van speling), een veel zwaarder plateau die ook nog eens intern gedempt is met een rubber plaat.

Kijk, de display en 78 toeren dingen zijn gewoon gimmicks. Maar de andere dingen die ik opnoemde maken net het verschil tussen een lekkere draaitafel en een HELE lekkere draaitafel.
Hoe snel zijn deze draaitafels opgestart?
De starttijd van een draaitafel hangt af van het gewicht van het plateau en de kracht van de motor. De Vestax PDX-2000 heeft bijvoorbeeld een hele korte opstarttijd MAAR hij heeft dan ook een plateau van maar 400 gram (terwijl het plateau van de PT-2400 en de SL-1200 bijna 1.5kg weegt).

Wat dus WEL belangrijk is is de torque (kracht van de motor). Bij de PT-2100 ligt deze iets onder die van de SL-1200, bij de PT-2400 ligt hij iets BOVEN die van de SL-1200.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WelmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2002
Laatste: 19-12-2004
Berichten: 3
20-7-2002 19:12
Dank je, ik denk dat ik voor de PT-2400 kies. Wil toch goede kwaliteit hebben, en het scheelt dan wel wat in prijs maar dat heb ik er wel voor over.

nogmaals bedankt,
Welmer
Techno doesn't need popstars
DJ ArdoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2022
Berichten: 68
20-7-2002 22:38
Dit heeft even weinig met dit onderwerp te maken, maar ik wil het hier toch even kwijt.

Ik heb vandaag een rondje Correct (rotterdam) gedaan en heb daar natuurlijk even met de DJ spullen gespeeld. Ik schrok een beetje van de draaitafels die daar staan. (veelal Gemini) Alleen de Technicsen hebben een bovenplaat van aluminium, ik had verwacht dat de PT 21/2400 en de Denons dat ook wel zouden hebben. Een illusie armer dus.

De XL 500 maakt bij het stopzetten van het plateau het geluid van een mechanische rem (is dat ook zo???). De torque van de XL 500 viel mij trouwens niet tegen!
Van de PT 2100 kon ik de hele toonarm unit alle kanten op bewegen, en ja ik heb nog even de 'lock' vastgezet. Misschien mishandeld door een domme boer of hebben ze dit allemaal??

Ik weet het niet meer heel zeker maar volgens mij vertoonde zelfs de PT 6000 een behoorlijke speling in de toonarm, en die is toch echt wel duur!

Bij feedback hadden ze o.a. de Numark TT 200 en de TTX 1. Leuke draaitafels zijn dit!! In het punt waarop je kunt wisselen van toonarm (recht of krom (S)) zat bij de TT 200 nog wel wat speling.

Het zou natuurlijk kunnen dat deze showmodellen flink zijn mishandeld door dezelfde, eerder genoemde, boer. Maar dat lijkt mij iets teveel toeval.

Hoe zit het, worden deze producten nu echt zo "slecht" afgeleverd?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-7-2002 16:54
3 x bewerkt. Laatst door Dré op 15-4-2003 19:28

DJ Ardo schreef:

De XL 500 maakt bij het stopzetten van het plateau het geluid van een mechanische rem (is dat ook zo???).
Yep. Solenoid brake terwijl zelfs de DJ-2000 een "reverse braked" engine heeft.
Van de PT 2100 kon ik de hele toonarm unit alle kanten op bewegen, en ja ik heb nog even de 'lock' vastgezet. Misschien mishandeld door een domme boer of hebben ze dit allemaal??
De basis van de arm van de PT-2100 heeft, zeker op de laagste stand, nogal wat restspeling. Overigens is dit wel geveerde speling en GEEN vrije speling (er is een groot verschil tussen die twee).

De speling in de arm is, na opnieuw afstellen, zo goed als weg. Wat dan overblijft is de speling in de basis MAAR, zoals gezegd, dit is een geveerde speling (net als bijvoorbeeld op de PDX-2000).
Ik weet het niet meer heel zeker maar volgens mij vertoonde zelfs de PT 6000 een behoorlijke speling in de toonarm, en die is toch echt wel duur!
De speling op de arm van de PDT-6000 en de PT-2400 (zelfde arm, zelfde motor, zelfde plateau) is, na opnieuw afstellen van de gimbals, volledig verdwenen.

Na het correct instellen van de hoogte (6mm voor een Concorde en OM versie van Ortofon (alle smaken)) is de speling op de hoogte instelling van de PT-2400/PDT-6000 ook zo goed als verdwenen (en wat er overblijft is GEEN vrije speling). Hetzelfde geldt voor de TT-2/TT-100. Sterker nog: Het geldt voor ELKE DJ draaitafel die een hoogte instelling heeft behalve de SL-1200.
Bij feedback hadden ze o.a. de Numark TT 200 en de TTX 1. Leuke draaitafels zijn dit!! In het punt waarop je kunt wisselen van toonarm (recht of krom (S)) zat bij de TT 200 nog wel wat speling.
Bij de TTX ook aangezien ze dezelfde arm gebruiken.
Het zou natuurlijk kunnen dat deze showmodellen flink zijn mishandeld door dezelfde, eerder genoemde, boer. Maar dat lijkt mij iets teveel toeval.
Tja... De eindkwaliteit valt of staat met het correct afstellen. VERDOMD weinig shops weten daar het fijne van. De materie is op zich helemaal niet zo moeilijk (hoewel ook fabrikanten zich er wel eens in verslikken)...
Hoe zit het, worden deze producten nu echt zo "slecht" afgeleverd?
Een PT-2400 die bij mij de deur uitgaat is een stevig en stabiel bakkie. Hoe dat bij anderen is weet ik niet natuurlijk...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ ArdoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2022
Berichten: 68
21-7-2002 21:05
Ik vind het pure waanzin dat een draaitafel van €500,- de deur uitgaat met spelingen. Van een goedkoop lenco tafeltje kan ik me nog enigszins voorstellen onder het motto: 'ze zullen wel niet beter weten'. Maar een tafel die wordt aangekondigd als de nieuwe wereld standaard, daarvan kan ik het niet geloven. Tot gisteren dus....!! Ik kom er nu pas achter aangezien ik jaren geleden meteen twee tweedehands SL's gekocht heb. Ik weet dus niet beter dan dat.

Gelukkig zijn de spelingen weg te werken, maar daar moet je dan wel iemand als Andre voor tegenkomen. Anders had maar weinig mensen geweten dat het (ongewenst) bewegen van de toonarm te verhelpen is. En de fabrikant zal het je niet vertellen.

Overigens bij de nieuwe modellen van Numark is het dus niet te verhelpen. Wat zijn trouwens de gevolgen van spelingen??
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-7-2002 21:22

DJ Ardo schreef:

Ik vind het pure waanzin dat een draaitafel van €500,- de deur uitgaat met spelingen. Van een goedkoop lenco tafeltje kan ik me nog enigszins voorstellen onder het motto: 'ze zullen wel niet beter weten'. Maar een tafel die wordt aangekondigd als de nieuwe wereld standaard, daarvan kan ik het niet geloven. Tot gisteren dus....!!
Ik ben er al min of meer aan gewend. Ik stel fabrikanten nu al een paar JAAR voor een betere afstelprocedure te gebruiken MAAR ze willen niet luisteren.

Nog even dit: Ook fabrikanten als Vestax (die dus een arm en een been vragen voor hun producten) hebben geen enkel probleem met het NIET correct afstellen van lagers. Dus ga nu niet denken dat het een Gemini/Numark probleem is want ik kom het bij ALLE fabrikanten (exclusief Technics) tegen!
Gelukkig zijn de spelingen weg te werken, maar daar moet je dan wel iemand als Andre voor tegenkomen. Anders had maar weinig mensen geweten dat het (ongewenst) bewegen van de toonarm te verhelpen is. En de fabrikant zal het je niet vertellen.
Je drukt het ERG vriendelijk uit. De waarheid is helaas nog harder (daar zal ik, in een forum, maar niet dieper op ingaan)! Onnodig te zeggen dat lang niet elke importeur en fabrikant altijd even blij met mij is ;-)
Overigens bij de nieuwe modellen van Numark is het dus niet te verhelpen. Wat zijn trouwens de gevolgen van spelingen??
Minder stabiele arm (bij vrije speling; NIET bij gedempte speling aangezien er daar geen sprake kan zijn van een "schok"). Tja, dan grijp je automatisch naar de verkortte (rechte) arm terwijl je bij een spelingsvrije arm ook toegekund had met de normale lengte.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ ArdoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2022
Berichten: 68
22-7-2002 00:14
Ik begrijp hieruit dat er fabrikanten en importeurs zijn die ontkennen dat hun produkten met speling worden afgeleverd.

Redelijk naief als zelfs een 'simpele ziel' als ik het bij het oppakken van de toonarm al voel.

Ik kan er nog steeds niet over uit. Je stopt in een sportauto toch ook geen 500cc motor......

Misschien dat je de mensen bij Numark, door je beta-test-schap, kunt wijzen op deze 'verkeerde' visie.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
22-7-2002 22:50
Met de bovenplaat bedoel je toch niet het draaiplateau he?
Die is van alu hoor wink ;)

De behuizing-bovenkant is idd van "plastic", de onderkant van rubber. En de Kap van plexiglas laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)