Forum > Newbie Forum

tips voor 'n herintredende dj

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
HerintrederStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-12-2006
Laatste: 4-5-2007
Berichten: 9
6-12-2006 08:01
Hallo,

ik ben zo'n jaar of 6 a 7 geleden gestopt met draaien maar het begint nu toch weer te kriebelen. Destijds had ik 2 SL1210's en 'n Gemini en D&R mixer. Over die draaitafels was ik (hoe kan het ook anders) erg tevreden maar over die Gemini mixer wat minder (slechte x-fader).
Ik heb al wat rond zitten neuzen op de site en ben er al snel achtergekomen dat er in die jaren ontzettend veel veranderd is.
Omdat ik natuurlijk met m'n platencollectie hopeloos achterloop denk ik dat ik met CD spelers wil gaan werken. Maar omdat er natuurlijk ook echt gescratcht moet kunnen worden moet er ook 'n draaitafel (of 2) komen (alhoewel dat volgens de Denon site belachelijk goed gaat met 'n cd-speler).
Nu is mijn oog gevallen op de volgende apparatuur.

Draaitafel: Akiyama Acura (volgens de reviews 'n superding en behoorlijk wat goedkoper dan Technics)
CD spelers: Reloop RCD-800S OF beter wat meer uitgeven voor Numark Axis-9CR of Denon DN-S1000?
Mixer: Vestax VMC-004. Is deze geschikt om mee te scratchen? Uiteraard vraag ik dit ivm met de crossfader die er in zit. Is deze snel genoeg en betrouwbaar genoeg om mee te cutten? Of is dit instelbaar?

Goede keuze of hebben jullie misschien nog wat andere tips?

Bestaan er, zoals 'vroeger' op vinyl ook cd's met scratchsamples?
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
6-12-2006 10:04
Wat voor een stijl wil je gaan draaien? Het echte batle werk lijkt me alleen te doen met een Numark CDX of HDX, Reind heeft daar ooit een mooi verhaal over opgehangen. In hoeverre dient het budget in de gaten te worden gehouden?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
6-12-2006 12:27
Wat is je budget...?
Als het budget er is kun je idd eens naar de Numark CDX kijken.

Mvg

Bert
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
HerintrederStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-12-2006
Laatste: 4-5-2007
Berichten: 9
6-12-2006 13:08
Zal voornamelijk house worden maar omdat ik vroeger veel hiphop draaide en ook best wat scratchte zal er ook regelmatig hiphop gedraaid worden.
Ga er van uit dat de cd spelers in eerste instantie niet gebruikt gaan worden om mee te scratchen (daar heb ik dan die draaitafel voor). Dus 'n HDX is niet nodig.
Ik heb inmiddels van Andre begrepen dat die Vestax niet echt geschikt is om mee te cutten. Begin me inmiddels ook af te vragen of ik wel 'n mixer moet nemen die speciaal voor het battlewerk is. Hoofdzaak is toch het mixen, scratchen is meer bijzaak (voor mij). Nadeel van die battle mixers is ook dat ze over het algemeen 2 kanaals zijn.

Budget? Max.1500 euri.
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
6-12-2006 13:40
Ook al is scratchen bijzaak, zonder battlemixer wordt dat zeuren. Probeer maar eens cuts te maken op een XTC bijvoorbeeld.

Maar goed, een vriend van mij kan scratchen als de beste, maar zijn crossfader is kaduk. Cutten doet hij nu al dik een jaar met de switch tussen CD en Phono. Zo treedt hij ook gewoon elke maand op ook en niemand die zal hebben gemerkt dat zijn crossfader het niet doet.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
6-12-2006 13:51

DannyK78 schreef:

Ook al is scratchen bijzaak, zonder battlemixer wordt dat zeuren. Probeer maar eens cuts te maken op een XTC bijvoorbeeld.
Er is in ieder geval één mixer waar het perfect op gaat: De Ecler Nuo 5. Of de OP daar het budget voor heeft is natuurlijk de vraag.

Daarnaast is het belangrijk onderscheid te maken tussen wat turntablists scratchen noemen en wat een club DJ scratchen noemt. Dat laatste wordt namelijk door de eerste groep geschaard onder het kopje "wikkie wikkie babyscratches; kan nog op een staafmixer". laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HerintrederStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-12-2006
Laatste: 4-5-2007
Berichten: 9
6-12-2006 14:58
Die Ecler is fantastisch maar te duur. Bestaat er 'n 3 of 4 kanaals battlemixer?
VanniekerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
Berichten: 210
6-12-2006 16:26
hier tel ik vier kanalen

Ik heb overigens gewoon effe in de shop gekeken bij de "afdeling" batlle mixers.
Of het iets voor je is kan ik je niet vertellen.
Ik heb zelf wel een reloop mixer en ben best tevreden over dit apparaat hoor. Vind dat er goed geluid uit komt en bij mij doet het apparaatje het nog goed.
Heb hem in een goede case zitten en dek hem af maar nog niks geen kraakje of wat dan ook.
Heb hem al best wat keren mee genomen en vervoerd, maar weet niet of dit ook jou bedoeling is.
met deze mixer blijft er wel lekker wat geld over voor je cd spelers, maar goed (de discussie loopt ook al ergens anders) moet je "beknibbelen" op je mixer?
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!
HerintrederStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-12-2006
Laatste: 4-5-2007
Berichten: 9
6-12-2006 16:33
ashamed :$ sorry. Had al wel zitten kijken maar deze blijkbaar over het hoofd gezien. Thanks!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
6-12-2006 16:46

vanniekerk schreef:

hier tel ik vier kanalen

Ik heb overigens gewoon effe in de shop gekeken bij de "afdeling" batlle mixers.
Of het iets voor je is kan ik je niet vertellen.
Z'n voorganger (de Effex 2) zie/zag(?) ik hier iets te vaak terug naar mijn smaak. Vrijwel altijd iets met de voeding. Hopelijk is dat bij deze (nieuwe en nog niet leverbare) reeks beter geregeld.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)