Forum > Licht

Speciale manier van aanslaan bij schuin (diagonaal) hangen van truss

(27 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
21-8-2006 22:39
Beste forum leden. Ik had een vraag waar ik zelf ook met zoekwerk niet uit kwam. Ik wil een stuk truss (Eurotruss FD34, 6 meter lang, 2 4barren, 2 martin 218 mk2's en een strobe) diagonaalgaan hangen onder een hoed die zo'n 30 - 45 graden met de grond zal zijn. Hierbij mag ik niet de normale manier van aanslaan gebruiken omdat er dan krachten op de tussenpijpjes zouden komen te staan. Over de telefoon wist iemand mij vervolgens wel te vertellen dat er een speciale manier van aanslaan was die men diende te gebruiken wanneer men truss onder een andere hoek wilde hangen dan loodrecht op de zwaartekracht.
Omdat het door de telefoon niet handig is om uit te leggen hoe je dat dan zou moeten doen was de vraag of iemand dat hier, e.v.t. dmv een plaatje mij duidelijk kon maken. Alvast bedankt!!
It's time to play the music, It's time to light the lights..
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
21-8-2006 23:12
Ook hier weer, eerst wegen en rekenen. En is het 30 of 45 graden?. Als je dit weet, kun je de krachten (horizontaal en verticaal) uitrekenen. Als je je strop langer maakt en vaker rond je hoofdbuizen slaat, valt die kracht op je spijltjes misschien wel mee. En anders, scaff klemmen met oogbouten? eerst wat meer informatie dus graag.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
21-8-2006 23:18
Zeer waarschijnlijk 30 graden, daar zal ik morgen even aan rekenen. (Owjee, ik heb het gewicht van die martin scan's niet, en ze ijn niet van mij. Ik zal victor eens vragen die heeft ze ook...). Maakt verder niet uit, die krachten berekenen is niet veel meer dan een paar (co)sinnusen, maar het gaat mij hier om de methode.
Scaffklemmen met hijsogen heb ik ook aan gedacht maar dan loop je tegen een paar dingen aan:
A) de bout in de scaffklemmen wordt schuin belast, en dan heb ik geen enkele betrouwbare rekenwaarde meer
B) een steel past niet door zo'n bout en dus kun je niet niet als gewoonlijk de harp bij de takelhaak vastmaken. Zou niet weten hoe dat anders moet.

Verder kun je wel zeggen dat het met vaker er omheen draaien de krachten wel mee zullen vallen, en daar heb je volgens mij ook gelijk in, maar het is (voor mij althans) onmogelijkom die vrijving te bereken. Ik neem verder aan dat ik dan zowel boven als onder een x aantal keer om de buis moet draaien? (normaal alleen boven)
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
22-8-2006 00:26
Wat mij even niet duidelijk is:

-Hang je aan takels, zo ja welke?
-Kun je "straight dropen"?
-heb je spansets of steels?
-Tijdelijk of vast?
-Is je truss TUV?
-Hoeveel punten kun je gebruiken?

Laat ff weten. wink ;)
Verder kun je wel zeggen dat het met vaker er omheen draaien de krachten wel mee zullen vallen, en daar heb je volgens mij ook gelijk in, maar het is (voor mij althans) onmogelijkom die vrijving te bereken. Ik neem verder aan dat ik dan zowel boven als onder een x aantal keer om de buis moet draaien? (normaal alleen boven)
Je bent er bijna iets meer info graag.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
22-8-2006 00:37

Douwe schreef:

Wat mij even niet duidelijk is:

-
-Hoeveel punten kun je gebruiken?

Laat ff weten. wink ;)
Verder kun je wel zeggen dat het met vaker er omheen draaien de krachten wel mee zullen vallen, en daar heb je volgens mij ook gelijk in, maar het is (voor mij althans) onmogelijkom die vrijving te bereken. Ik neem verder aan dat ik dan zowel boven als onder een x aantal keer om de buis moet draaien? (normaal alleen boven)
Je bent er bijna iets meer info graag.
Ik ga er maar even van uit dat we op 6 meter 2 punten gebruiken.
Het omschreven gewicht lijkt mij ook niet opzienbarend
Meestal proberen we zo veel mogelijk hoofdbuizen mee te nemen met onze sling, alleen de bovenste komt maar zeldzaam voor, of alleen bij hele lage gewichten
Ik heb hier toch goedgekeurde M12 oogbouten liggen waar best wel de pin van een 1 tons schacle door past. dus waarom een oogbout niet aan een steel te bevestigen is, is mij even onduidelijk.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
22-8-2006 00:46
klunz iets te maken met Bigbang???????????? happy :)
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
22-8-2006 08:26
3 x bewerkt. Laatst door Big bang op 22-8-2006 09:01

Douwe schreef:

Wat mij even niet duidelijk is:

-Hang je aan takels, zo ja welke?
Handtakels, TUV gekeurd, 1 ton belastbaar.
-Kun je "straight dropen"?
Ik neem aan dat je bedoeld of de takels recht naar beneden hangen? Zo ja, is mijn antwoord ook ja, hij hangt recht onder een spant.
-heb je spansets of steels?
Steels (kunstof omhulzing)
-Tijdelijk of vast?
Tijdelijk (2 daags evenement)
-Is je truss TUV?
Eurotruss FD34 is TUV gekeurd, evenals de steels, takels en harpjes.
-Hoeveel punten kun je gebruiken?
ik wilde 2 takels gebruiken.
Laat ff weten. wink ;)
Verder kun je wel zeggen dat het met vaker er omheen draaien de krachten wel mee zullen vallen, en daar heb je volgens mij ook gelijk in, maar het is (voor mij althans) onmogelijkom die vrijving te bereken. Ik neem verder aan dat ik dan zowel boven als onder een x aantal keer om de buis moet draaien? (normaal alleen boven)
Je bent er bijna iets meer info graag.
Zo genoeg info? happy :)

Douwe schreef:

klunz iets te maken met Bigbang???????????? happy :)
Nope, Klunz probeert mij te helpen happy :) (net als jij).
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
22-8-2006 08:31

klunz schreef:

Ik ga er maar even van uit dat we op 6 meter 2 punten gebruiken.
Klopt dus
Het omschreven gewicht lijkt mij ook niet opzienbarend
Ik heb het nog niet uitgerekend, maar ik blijf volgens mij ruim onder het maximum. Ook als ik de Vf verdubbel vanwegen het feit dat het zaakje boven mensen komt te hangen. Enige wat mij dus zorgen baart als het ware is de manier van aanslaan en dus de krachten die op de spijltjes komen te staan...
Meestal proberen we zo veel mogelijk hoofdbuizen mee te nemen met onze sling, alleen de bovenste komt maar zeldzaam voor, of alleen bij hele lage gewichten
Ik bedoelde het anders. Normaal haal ik de steel een keer onder de truss door, en draai ik hem vervolgens om de bovenste twee buizen (uitgaande van square truss). Met hele grote gewichten heb ik sowieso nog niet mee te maken gehad.
Ik heb hier toch goedgekeurde M12 oogbouten liggen waar best wel de pin van een 1 tons schacle door past. dus waarom een oogbout niet aan een steel te bevestigen is, is mij even onduidelijk.

klunz
Klopt, maar dan moet je dus de steel in de haak van de takel hangen i.p.v., zoals normaal, de shackle. Er stond mij bij dat dat niet mocht, maar dat weet ik niet zeker. Tevens blijft het dat je dan de bout schuin gaat belasten, lijkt me ook niet al te prima?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
22-8-2006 14:44
Een tweede harp doet wonderen shocked 8O je krijgt dan dus scaff-oogbout-harp-steel-harp-haak.
en die kracht op die bout kan best mee vallen, misschien ook niet, net zoals met de slings. We zullen toch eerst de gewichten moeten weten, daarna kunnen we eventueel met pen, papier en lineaal aan de slag.

En nee Douwe. Ik ken een hoop mensen, maar volgens mij geen "Grote Knal".

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
22-8-2006 17:12
Heb er even wat over na gelezen.

Als je je steel onder je truss doorslaat, dan van binnen naar buiten om de bovenste hoofd buizen 1x omheen slaan, dan aanpikken op je takel. Houd er rekening mee dat steel recht blijft staan op de ketting van je takel. Dus ketting en steel in elkaars verlengde.

Vervolgens de truss zoveel mogelijk al in de hoek kantelen, werkhoogte, nogmaals je steels controleren. Lampen er in. In de goede hoek hangen. nogmaals je steels controleren en eventueel goed maken.

Dan hup naar showhoogte. happy :)
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)