Forum > Licht

frontverlichting, welke armatuur?

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
16-7-2006 16:08
Ik heb de zoekfunctie reeds geraadpleegt en al veel wijzer geworden.
Echter op mijn vraag niet direct een passend antwoord gevonden.

Het volgende:

Ik verzorg regelmatig licht bij verschillende bands, daarnaast steeds meer, ook uitlicht klusjes van podium waar sprekers, open podium en dat soort dingen worden gehouden. (Podium is max 10 meter breed).
Ik ben reeds in het bezit van vele par 56 spots, zowel kort als long versie, nsp, mfl en flood in zowel 300 als 500 watt.

Graag zou ik toch een stel "betere" armaturen willen aanschaffen om het front licht beter tot zn recht te laten komen.

hoofddoel: uitlichten van podium vanaf de voorkant, schuin opzij.
daarnaast ook evt te gebruiken bij bands als frontlicht op statief L/R

Ik heb reeds gezien dat veelal een Pc of een fresnell wordt gebruikt
mij rest de vraag is een multipar met de diverse lensen ook een optie? deze zijn veelal 600 watt en hebben ook standaard 4 verschillende lensen bijgeleverd.
Voorwaarde ze moeten aan een T-4bar DMX kunnen en mogen hangen.

Waar moet ik nog meer opletten bij de keuze tussen de verschillende lampen?
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
16-7-2006 16:35
Belangrijk om te weten hier is je budget (zoals altijd). Je kan dit, afhankelijk van wat je kan en wil uitgeven, op verschillende manieren aanpakken.

Het gemakkelijkste, en ook het goedkoopste zijn "werfspots" (floods dus). Als je een paar floodjes of vlaklichters (goedkoper dan een floodje vind je niet...) ophangt, heb je licht genoeg, en moet je ook niet echt kijken naar het richten, want dat is toch bijna altijd wel in orde. Ook de lampjes zijn de gewone r7s'jes, die niks kosten.

Als je niet echt te vinden bent voor het model "werfspot", dan kan je wel betaalbare "goeduitziende" armaturen vinden met r7s lampen. Bijvoorbeeld DTS heeft hele leuke dingen wat dat betreft.

Dat was de goedkoopste oplossing... Het enige nadeel is dat je een gewone, goedkope flood niet kan afflappen, en dat je ook geen filterhouder hebt. Langs de andere kant is de lichtopbrengst wel dik in orde. Je betaalt heel weinig, en je hebt veel licht. De DTS armaturen (ook bij andere merken te vinden hoor) hebben een uitneembaar glas, wat het licht wel "mooier" maakt (difuus), en ook een filterhouder. Flapjes kan je ook monteren.

Een betere oplossing zijn toneelspots, PC's, Fresnell's,... maar dat is natuurlijk duurder. Met een paar toneelspots (duurdere lamp, focus, professioneel ogend,...) heb je wel wat meer mogelijkheden.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
16-7-2006 17:49
budget gaat het mij niet om, geef liever 1 maal 1000 euro uit en heb er jaren plezier aan dan dat ik 2 maal 600 euro uitgeef en mij eerst 10 maal moet ergeren voor ik het juiste heb.

Zoals al vermeld staat, ik heb mij inmiddels ingelezen in de Pc's en fresnell spots mij rest alleen de vraag over multiparren, hierover is namelijk weinig te vinden. zijn zij ook geschikt? Ik heb ze zelfs met focus gezien. En wat zijn de voordelen, nadelen tegenover een pc of fresnell? daarnaast graag gebruikers ervaringen van zowel de pc, de fresnell en de multipar.

willen jullie toch een budget horen?? 100 euro per lamp?
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
17-7-2006 09:51
Ik heb met Showtec Multiparren gewerkt. Het idee is heel aardig, en de uitvoering gaat ook prima. Lenzen verwisselen is een beetje pielen, maar de bundels die eruit komen zijn best oké. Die Showtecs zijn 575 W, en met 12 van die parren krijg je een podium aardig netjes belicht.

Ik denk overigens dat ze niet kunnen tippen aan een PC of fresnell. Wellicht dat je kan kijken naar wat duurdere uitvoeringen van de multipar, dan denk ik dat het verschil minimaal wordt. Die Showtecs zijn het gewoon net niet...
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
19-7-2006 17:34
Multiparren zou ik persoonlijk niet doen. Zware lenzen en bovenal erg duur. Voor het geld van 1 multipar heb je ook een leuke Fresnel of PC van 1KW!! En met 4 tot 6 van die dingen licht je een podium mooi en egaal uit.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
21-7-2006 12:22

Niek schreef:

Multiparren zou ik persoonlijk niet doen. Zware lenzen en bovenal erg duur. Voor het geld van 1 multipar heb je ook een leuke Fresnel of PC van 1KW!! En met 4 tot 6 van die dingen licht je een podium mooi en egaal uit.
1kw gaat niet lukken aangezien ze aan een dmx bar dienen te worden gehangen.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
21-7-2006 18:18
is iets in de harting trend geen oplossing voor je?

heb je je zekeringen op de grond, en een grote dimmer hang je aan de krachtstroom.

bijkoment voordeel: er gaat maar 1 kabel naar je barren, bij een 512fourebar minimaal 2
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
22-7-2006 11:06
dat is het hem, heb een hele tijd alleen met harting gewerkt, echter moet je dusdanig veel kabel meenemen omdat elke keer de afstand tot het dimmerrack weer anders is en je niet de mogelijkheid hebt om je dimmerrack direct onder de truss of statief te zetten. Daarom ben ik overgestapt naar DMX barren, nette combikabels gemaakt, klaar. 50 meter dmx kabel weegt een stukkie minder als 50 meter 16 polige harting.
Bijkomend nadeel, in cafe's kleine zalen zul je toch minimaal 4 pc's moeten neerzetten als frontverlichting. 4000 watt, 8 parren is net iets meer als de helft. of zou ik dan ook 8 multiparren nodig moeten hebben?
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
25-7-2006 11:21
Ik heb dan eindelijk een afspraak volgende week. ga dan de verschillende armaturen bekijken en beoordelen, Er hangen daar ondermeer, ML64 multiparren, ML64 multipar met zoom, telstar multipar, liteworks PC en liteworks fresnell. Daarnaast ook enkele pc en fresnellen van eurolite.

Nu ben ik toch aan het twijvelen om te blijven bij de DMX barren of toch eens te overwegen om idd een dimmerrackje aan te schaffen voor deze lampen. In eerste instantie ga ik voor 8 stuks, later evt een 4 of 8 tal erbij. de reden om toch na te denken over een losse dimmer is het volgende, een pc of multipar weegt leeg al een dikke 4/5 kg. dan zou het totale barretje tegen de 25/30 kg zitten.

Jullie enige suggresties voor een betaalbare dimmer? Ik zie dat 6 kanaals toch wel standaard is, hiervan zouden het er dan 2 worden. Hoe deze verder aansluiten? bedraden met harting 16 polig en dan doorlussen? 2 maal uit bij elke dimmer, 2 maal op elke bar van 4?

dan nog een vraagje, wanneer de armaturen los worden gebruikt, hoe hebben juliie dan de stroom verdeling geregeld, een standaard breakout gebruiken en een aantal verlengsnoeren van de armatuur naar breakout?

bedankt alvast, ik heb toch wel een aantal vragen

oja enne wat zijn een beetje standaard maten die gebruikt worden bij 16 polig harting? Ik zie in de shops wel een aantal maten staan maar worden deze ook standaard veel gebruikt of hebben jullie hier andere ervaringen?
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
MeineStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2005
Laatste: 18-11-2022
Berichten: 39
26-7-2006 10:32

Watt-Xtra] schreef:

oja enne wat zijn een beetje standaard maten die gebruikt worden bij 16 polig harting? Ik zie in de shops wel een aantal maten staan maar worden deze ook standaard veel gebruikt of hebben jullie hier andere ervaringen?
16polige Harting heeft volgens mij maar één maat. Officieel heten deze stekker Harting HAN E16 en deze zijn maar in één maat te verkrijgen. Uiteraard wel in verschillende modellen, zoals rechte en haakse stekkers, inbouw- en opbouwbehuizingen.
Qua dimmers weet ik niet wat de beste keus is. Gebruik zelf al meer als 5 jaar twee 6kanaals Botex dimmers. Deze hebben het vergeleken met de aanschafprijs altijd prima gedaan. Helaas heb ik er nu problemen mee: van elke dimmer is er één kanaal wat niet lekker reageerd.
Persoonlijk bouw ik de dimmers het liefst per stuk in een flightcase/kist:

https://meine.wergea.com/albums/Techniek/2xbotexdimmer.jpg

Verder vind ik het makkelijk om op de dimmer ook de mogelijkheid te hebben een spot rechtstreeks in te prikken, vandaar de 6 schucko uitgangen.
De 6 dimmerkanalen zijn op de Harting aangesloten op pen 1 t/m 12 (CH 1 op pen 1-2, CH2 op pen 3-4, enz. Dit schijnt de NOB/Flaslight standaard te zijn, wat je ook ziet is CH1 op pen 1-9, CH2 op pen 2-10, enz.)
De overgebleven pennen, 13-14 en 15-16 heb ik voorzien van een aansluitingen met schucko stekker. Deze kan ik prikken op de vaste spanning in de dimmerkist, of op de dimmer-aansluitingen op de voorzijde, maar ook op een tweede dimmer of andere vaste spanning:

https://meine.wergea.com/albums/Techniek/kan78dimmer.jpg

Volgens mij ben je op deze manier behoorlijke flexibel, vooral voor de kleine klussen tot ca. 24kanalen. Voor grotere klussen kun je denk ik beter 1 groot dimmerrack maken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)