Forum > Newbie Forum

gevlogen subs

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
5-7-2006 16:00
was pas geleden in een zaaltje waar een setje ev eliminator gevlogen is opgehangen dit is door een geluids bedrijf uitgevoerd. echter zijn de subs vlak onder de tops gevlogen en direct doorgelust geheel op één versterker. ik kan me voorstellen dat het prettig is om je subs niet op de grond te hebben staan, en dat het met oog op je uitlijning niet te ver van elkaar moet staan, maar gaat hier slechts om twee meter. en ik zou ze dus op de grond hebben gezet.

nou komt het probleem de zaal beschikt over een balkon waar je ook onder kan staan. het balkon bestrijkt ruim de helft van de zaal. het sub gedeelte blijft behoorlijk hangen onder het balkon, en het top gedeelte is daar niet goed hoorbaar. op het balkon visa versa. draai je (luisterend vanaf het balkon) sub klinkt de zaal nog veel dramatischer. ligt het aan mij of is het niet handig of heeft dit toch een rede?
RutgerLANStandaard Lid
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 5-2-2019
5-7-2006 19:18
Dit kan te maken hebben met geluidsoverlast. Het schijnt dat als je de subs ophangt/vliegt, de overlast wordt beperkt.

Café waar ik werk, die hebben ook alle subs gevlogen aan het plafond om zo de overlast te beperken. Zal zo eens een foto zoeken.

EDIT:
Zie hier een foto. Hangt overigens vol met Bose, en het klinkt echt nergens naar, als het iets harder gaat.
P3P!N0^Standaard Lid
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 7-7-2007
5-7-2006 22:55
Ligt het nou aan mij of moet je subs op de grond zetten als je een lekkere bass wilt horen? Het is toch zo dat de hele grond zegmaar als een soort klankkast dient?
...
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2024
5-7-2006 23:02
Plafond kan hetzelfde effect geven (een hard plafond is immers ook een boundry).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RutgerLANStandaard Lid
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 5-2-2019
5-7-2006 23:16

P3P!N0^ schreef:

Ligt het nou aan mij of moet je subs op de grond zetten als je een lekkere bass wilt horen?
Dat hoeft (blijkbaar) niet. Bas klinkt prima op die lokatie. Ze mogen eerder het mid wel een boost geven ;-)
P3P!N0^Standaard Lid
5-7-2006 23:30
Hmmm dat biedt perspectieven laugh :D En hoet zit het met subs op een tafel? Maakt dat ook niet uit?
...
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
5-7-2006 23:36
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 5-7-2006 23:40
Tafel werkt niet. Is geen 'boundy' (dus een solide begrenzing van de luisterruimte). Bovendien heb je met een beetje fatsoenlijke sub de voorkant zowieso wel op een tafelrand staan, waardoor de vloer dus gewoon de boundry is.
Hoop dat ik het zo goed verwoord heb...
JadjongStandaard Lid
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
5-7-2006 23:39

P3P!N0^ schreef:

Hmmm dat biedt perspectieven laugh :D En hoet zit het met subs op een tafel? Maakt dat ook niet uit?
Subjes stralen rondom af. Als je ze dus op de grond zet kan het geluid een kant minder op waardoor je een paar dB meer rendement hebt.
P3P!N0^Standaard Lid
5-7-2006 23:49
O oke nou ik zet ze maar gewoon op de grond dat gaat goed genoeg laugh :D Bedankt voor de info iedereen.
...
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
6-7-2006 08:48

P3P!N0^ schreef:

Ligt het nou aan mij of moet je subs op de grond zetten als je een lekkere bass wilt horen? Het is toch zo dat de hele grond zegmaar als een soort klankkast dient?
Vandaar ook dat subs op de grond plaatsen op sommige locaties verboden is, zoals eerder al gezegd is geweest...

Laatst heb ik er zelf nog problemen mee gehad. Ik kwam op een locatie aan met een stackje niet vliegbare kasten, en mocht ze niet opstellen. Er waren rigginginstallaties voorzien, en grondstacks waren verboden, om de geluidsoverlast te beperken. Enkel statieven waren toegelaten, en rubber matten onder de stacks (die ze zelf in huis hadden). De grens werd op 95 dB vastgelegd, en bij overschreiding werd de boel afgesloten.

Ik kan die mensen wel ergens begrijpen, maar in een zaal met een capaciteit van een dikke 1000 personen vind ik 95 dB een beetje overdreven. Zeker als je niet op voorhand over deze problematiek wordt aangesproken, en je dus ook geen delaystackjes kan voorzien.

Maar, in zo'n geval is er slechts 1 ding belangrijk, en dat is dat jij zelf meer op de hoogte bent van de geldende wetten, en meer kennis bezit dan de verantwoordelijke van die avond. Meestal is dat niet moeilijk (voor mij toch niet). Dat zijn grotendeels de mensen die verantwoordelijk zijn voor de zaal, die nu ook de bevoegdheid hebben om met een dB metertje rond te lopen, en de opstelling te controleren, met als gevolg dat deze mensen niets over de situatie weten. Je moet ze dan bij wijze van spreken gewoon onder tafel praten, en dan kom je wel wat verder.

Ik heb toen bijvoorbeeld de onderste baskasten gewoon afgekoppeld, en doordat de rest dan van grond stond, was het plots wel toegelaten. Ik heb wel 2 extra subs bijgelegd, dus eigenlijk komt alles dan op hetzelfde neer. Daaraan zie je dat de kennis van zulke mensen volledig ontbreekt! En trouwens, plaatst hier iemand zijn subs op statief?! Ik dacht het niet...

Dus, subjes vliegen wordt vaak gedaan omdat men niet anders mag. Het is ook wel zo dat je met een paar subjes onder elkaar gevlogen, een leuke sub-linearray ontwikkeld, wat dan weer voordelig werkt voor de draagkracht... Je mist misschien wel wat als je vergelijkt met subs op de grond, maar je draagt verder. Het verschil zal trouwens bijna verwaarloosbaar zijn in het totaalbeeld gezien.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)