Forum > Newbie Forum

Krachtstroom

(46 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
RobbiewStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2005
Laatste: 21-8-2006
Berichten: 19
24-6-2006 20:23
Ik ben nou net een half jaar begonnen met draaien, en heb al op ong. 9 feesten gedraaid.
Mijn set bestaat uit het volgende :

JB sytems mengpaneel (6 kanalen dacht ik)
JB systems dubbele cd speler
Hifi versterker: 4x 100 watt
Subs: 2x 150 watt RMS (Philips)
tops: 2x 300 watt RMS
Computer: 80 gb 800 mhz processor en BPM studio
2 a 3 mp3/hd spelers

Geni fl 1800 stroboscoop + showtec con 100 controller
JB systems scarab laser (ga waarschijnlijk ook nog FROG aanschaffen)
en een Antari f-80z rookmachine

Dus ik vroeg me af, of ik met deze set al krachtstroom nodig heb?
En volgens mij is op de meeste locaties waar wij draaien (studenten/klassen feesten)
niet eens krachtstroom aanwezig. Wat moet je dan doen ?

In de zomer ga ik werken, en met het geld dat ik verdien + spaargeld wil ik graag gaan uitbreiden.
Ik had het volgende in gedachten :
voor het geluid :
Dap palladium P-2000, Dap rw-15 en Dap rw-18b
en voor het licht :
K&M speaker stand (50kg) + verlengstuk, 150 cm truss (2x), standmount adapter, 8x pars, Botex dj mingle en Botex/Elation T-4's.

En als ik mijn set uitbreid met bovenstaand,
heb ik in dan krachtstroom nodig. En wat kost dat dan ?
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
24-6-2006 20:37
Als datgene waar je nu mee werkt nog steeds op 1 stopcontact werkt, heb je nog geen krachstroom nodig.

Als jij straks echter met parren gaat werken, dan is krachtstroom aan te raden.

Nu eigenlijk ook al, want: licht en geluid hoor je in principe te scheiden om te voorkomen dat licht je geluid beinvloed. Dat heb je waarschijnlijk al eens meegemaakt, dat zogauw je een lichtschakelaar omzet, je een tik hoort door je speakers. Met krachtstroom heb je daar minder kans op (ondanks je gedeelde nul en aarde).

Krachtstroom is altijd aan te raden, dan weet je in ieder geval zeker dat je op safe speelt en genoeg vermogen hebt.

Wat nu als je op een locatie komt waar geen krachstroom is? Dat is simpel: dan pak je alsnog stopcontacten waar verder niks op zit qua wasmachines of vaatwassers maar dan wel 3 verschillende, zo creëer je alsnog 3 groepen, je hebt alleen geen krachstroom meer maar dat heb je niet nodig zolang je nog niet met elektro motoren werkt.

Wat is aan te raden? Een 16 ampere CEE aansluiting voldoet momenteel wel voor je, maar als je op den duur nog groter wil groeien is een 32 ampere CEE aansluiting aan te raden.

Daar heb je verder nog een distro bij nodig, dat zijn deze dingen en daar kies je er 1 van die jij nodig denkt te hebben. Ik zou een 32A nemen, want je kan een verloopje maken van 16A naar 32A. Meer dan 16 ampere kan je namelijk toch niet wegtrekken uit het contact.
Vergeet niet te lachen
RobbiewStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2005
Laatste: 21-8-2006
Berichten: 19
24-6-2006 21:23
en hoe moet je dat krachtstroom dan gebruiken ?

licht : krachtstroom
geluid : normaal

of

licht : beide krachstroom
geluitd :
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
24-6-2006 22:27
Gewoon beide krachtstroom. Krachtstroom is 1 stekker, waar 3 groepen stroom doorheen gaan. Dus dan gebruik je bijv. fase 1 voor je geluid, en fase 2 en 3 voor je licht.
De laatste doet het licht uit
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 125
25-6-2006 11:23
Zelf gebruik ik voor de discobars voor gewone feestjes nooit krachtstroom.
Veel kleine zalen hebben dit niet in België en het scheelt weer een kist enz.
Deze set gaat dus op 2 verschillende stopcontacten. (wel opletten dat het verschillende circuits zijn)

-Amprackje 2kw rms + djset
-8*Par64 raylight (toch nooit allemaal full on voor discogebruik)
-Rookmachine 700w of 1000w
-Lichteffectje 250w

Geluid,rook en lichteffectje op eerste groep, parren op 2 de groep.
Nooit problemen mee behalve bij zalen waar de stroomvoorziening niet deftig in orde is. Maar dat soort zalen hebben ook vrijwel nooit krachtstroom...

Jij hebt momenteel minder als bovenstaand lijstje dus ik zou zeggen doe gewoon door, verdeel het over 2 groepjes en steek je geld in andere dingen als in een krachtstroomverdeler.
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
25-6-2006 12:48

Dieter(Pulse) schreef:

Geluid,rook en lichteffectje op eerste groep, parren op 2 de groep.
Nooit problemen mee behalve bij zalen waar de stroomvoorziening niet deftig in orde is. Maar dat soort zalen hebben ook vrijwel nooit krachtstroom...
en hoe schakel je dat effectje dan? Ik denk dat het (in de meeste belgische zalen) beter is dit effect ook op je lichtkring te hangen.
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 125
25-6-2006 13:36
zo'n onstoorde jb-sys rs8 switchpack zit standaard bij in die set.
Afhankelijk van de situatie en wat er allemaal nog op die switchpack hangt gaat die ofwel apart op een circuit, ofwel bij de parren, ofwel bij het geluid.

Ik heb eigenlijk nooit last van storingen op geluid door menging licht en geluid. Geen vieze toestellen zonder ontstoring gebruiken en goede bekabeling en mengtafels doen al heel veel.

De kwaliteit van de mengtafel is naar mijn ervaring zeer belangrijk of je al dan niet storingen gaat opvangen. In m'n beginjaren heb ik nog een goedkope jb-sys en daarna een gemini gehad en die waren zeer gevoelig voor storingen op de stroom.
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
27-6-2006 12:07
rookmachine op dezelfde groep als het geluid moet je niet doen. dat is vragen om storing. al zal die kans met en betere rookdoos kleiner zijn. maar voordat iedereen f-80jes bij het geluid gaat inpluggen.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
27-6-2006 13:17

maurice schreef:

rookmachine op dezelfde groep als het geluid moet je niet doen. dat is vragen om storing. al zal die kans met en betere rookdoos kleiner zijn. maar voordat iedereen f-80jes bij het geluid gaat inpluggen.
Ik wilde al zeggen... Ik weet niet wat voor rookmachines jij gebruikt ??? happy :)

De mijne eindigd erg vaak bij het geluid, aangezien hij vaak naast de discobar staat, en heb daar nog nooit hinder van ondervonden. Maar das een JEM ZR
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 125
27-6-2006 14:51
F-80's in combinatie met goedkope mengtafels op dezelfde groep is inderdaad een ramp.
Doe f-80's schakelen in hun remote gewoon 220v door dat kleine drukknopje en die schakelaar is bij de versie die ik eens heb bekeken niet eens ontstoort. Vraag me af hoe die aan CE-keurmerken geraken...
Een beetje deftige rookmachine heeft hier volledig geen last van.
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light

Terug naar forum Reageer (zonder quote)