Forum > Geluid

naald kapot ???

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
[Oblivion]Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2002
Laatste: 20-3-2003
25-6-2002 19:40
Ik heb een Gemini XL - 500, met een staton 500 Naaldje erop .. Maar opeens ging hij raar doen, ik wou de naald verplaatsen, en vanaf toen ging hij vanaf de buitenkant van de plaat helemaal naar het midden in een paar sec. bovendien hoor ik dus alleen nog maar geruis/gekraak. Ik heb ff stof afgeveegd maar het mocht allemaal niet baten.. weet iemand waar het aan ligt?? De naald is wel oud maar hij deed het elke keer helemaal goed

alvast bedankt .. greetz
When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized I was talking to myself.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
25-6-2002 20:00
Je naald is afgebroken.
Een naald gaat maar een beperkt aantal uren mee;
Tijdens het draaien slijt hij hol, en op een gegeven moment breek dan het dunne uitgeholde gedeelte af en eindig je met een stompje naald sad :(

Als het zo ver gekomen is heb je meer dan te lang doorgespeeld met deze naald.
Koop een nieuwe en meteen een reserve.
Altijd handig, en je kunt tenminste doorwerken.

Wij hebben er standaard 6 op voorraad voor twee draaitafels en grijpen dus nooit mis. Naald word bij ons al na 100 uur vervangen, want daarna gaan ze iets minder klinken en worden ze gevoeliger voor rondzingen.
Ik dacht dat een gemiddelde naald ongeveer 300 tot 500 uur meegaat. Maar dat hangt ook af van het type.
Het staat vaak wel in het boek van de naaldenleverancier.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-11-2024
25-6-2002 21:41
Je naald is niet afgesleten (sorry dat ik je moet corrigeren Tom) maar VERDWENEN.

Als je een grove fout maakt dan wil het nog wel eens gebeuren dat de naaldtip (een heel klein stukje diamant) uit de houder gestoten wordt. Je ziet het verschil bijna niet MAAR als je goed kijkt zul je zien dat er nu een klein gaatje zit waar vroeger de naald zat.

Als een naald slijt wordt hij overigens niet stomp maar SCHERP. Een naald is, nieuw, juist erg stomp. De ZIJKANTEN van de naald worden gebruikt om de plaat af te spelen (de onderkant van de naald raakt NOOIT iets aan tenzij het fout gaat). Doordat de zijkanten afslijten tijdens gebruik wordt de naald steeds scherper en gaat dieper in de plaat tijdens afspelen. Daarom zie je ook dat een versleten naald altijd zo veel stof oppikt (een gewone naald komt bijna nooit diep genoeg om last te hebben van deze stof).

Heel soms is er een foutje gemaakt bij productie waardoor de naald (tip) niet goed stevig in de houder (het einde van dat dunne staafje) zit. Dit zou bij jou het geval kunnen zijn MAAR ik denk eerder dat je een "oopsje" gehad hebt.

Een naald gaat, bij gemiddeld gebruik, zo'n 2000 uur mee. Voor ons gebruik (stuk ruiger dan normaal afspelen) mag je dat met een gerust hart halveren. In de praktijk is het het veiligst om 2 keer per jaar je naalden te laten controleren (je kunt met een kleine microscoop zien hoe het met de slijtage is) en ongeveer eens per jaar (of eens per 2 jaar als je maar 1 of 2 keer per week met de set werkt) te vervangen.

Bij het kopen van een nieuwe naald hoef je NIET het hele element te kopen. Je kunt alleen de naald (los) kopen. Het lijkt "dom" dat ik dit opschrijf maar als je eens wist hoeveel mensen dit gewoon niet weten ;-)

Voorbeeld van een reservenaald (in dit geval voor een Ortofon Pro):
www.new-line.nl/v/3505
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
25-6-2002 22:41
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 25-6-2002 22:43

Admin schreef:

Je naald is niet afgesleten (sorry dat ik je moet corrigeren Tom) maar VERDWENEN.
Ho, ho dat van dat hol slijten gebeurd weldegelijk.
Heb ik bij Elektrobot (grote naaldenleverancier)
tijdens een rondleiding met mijn eigen ogen in een naald microscoopje gezien.
Normaal heeft een naald deze vorm:
xxxxxxxxxx
.xxxxxxxx.
..xxxxxx..
...xxxx...
....xx....
Met een enigzinds stompe rondige punt
Bij overmatige slijtage krijgt hij deze vorm:
xxxxxxxxx
.xxxxxxx.
...xxx...
....x....
....x....
Het geluid word slecht en uiteindelijk breekt de punt af. Stonden ook foto's van vroeger in het Naalden boek van Electrobot.
Als een naald helemaal uit zijn "stokje" breekt,
dan heb je het wel heel bont gemaakt, of je hebt een fabrieksfout te pakken.
Dit laatste komt al vrij snel naar voren; binnen enkele uren gebruik. Dan zit hij niet goed verlijmt.
Bij mijn weten gaan de meeste naalden wel iets korter mee dan 2000 uur sad :(
DréAdministrator
25-6-2002 22:57

Tom schreef:

Ho, ho dat van dat hol slijten gebeurd weldegelijk.
Dan is er sprake van miscommunicatie (we hebben het immers beide over het wegslijten van de zijkanten).

Afbreken van een gedeelte van de punt door slijtage... In heel m'n leven nog NOOIT van gehoord. WEL van tips die volledig loskwamen (ofwel door een slechte bond tussen cantilever en tip OF door grof misbruik (al dan niet toegegeven door gebruiker...))

Levensduur verhaal: Zie ook www.ortofon.dk/html/body_faq.asp#26

Ortofon heeft het over zo'n 1000 uur en zo'n 500 uur bij Pro gebruik. De waarheid zal er wel ergens tussen in zitten (want ja, Ortofon wil natuurlijk graag verkopen ;-)

Feit is wel dat veel naalden (helaas) pas TE laat vervangen worden.

Wanneer kun je in de gaten hebben dat de naald af is?

- Als het geluid shit gaat klinken (en dan vooral een slisserig hoog).
- Als de naald veel meer stof dan voorheen op gaat pakken (zo'n lekkere pluk om de naald).
- Als de naald "zwarte" stof op gaat pakken. Da's geen stof, dat zijn resten van je plaat die de naald aan het wegslijpen is!

Elke 100 uur vervangen vind ik wel een beetje overkill. Dan kun je haast nog beter even zo'n goedkoop (50x) microscoopje kopen zodat je het visueel kunt checken (snel verdiend ;-).
[Oblivion]Standaard Lid
Sinds: 25-6-2002
Laatste: 20-3-2003
25-6-2002 23:20
Okee,
dus de reden dat hij van de buitenkant in een keer beweegt richting het midden is dat de naald versleten/weg/kapot is .
Ik heb nog een oude versie van een stanton naald. (wit kopje-goud lichaam). Kan ik dan gewoon een naald van die stanton 2 kopen (die blauwe, past die??), of kan ik beter maar gewoon een nieuw element kopen ?

thanx
When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized I was talking to myself.
DréAdministrator
26-6-2002 01:33

[Oblivion] schreef:

Ik heb nog een oude versie van een stanton naald. (wit kopje-goud lichaam). Kan ik dan gewoon een naald van die stanton 2 kopen (die blauwe, past die??)
Yep, past probleemloos. Er is geen reden om een nieuw 500AL element te kopen (aangezien het enige verschil in het _ELEMENT_ tussen de 500 en de MKII de kleur is). De naald... De oude witte was een stukje stabieler dan de MKII. Soms is vernieuwing niet altijd verbetering...
TomVIP Lid
26-6-2002 09:42
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 26-6-2002 09:44

[Oblivion] schreef:

Okee,
dus de reden dat hij van de buitenkant in een keer beweegt richting het midden is dat de naald versleten/weg/kapot is .
Ja, het komt op hetzelfde neer. Naald moet gewoon vervangen worden.
De reden dat je arm naar binnen of naar buiten loopt (en niet gewoon stil blijft staan) is omdat je naald geen grip meer heeft op de groeven.
En daardoor gaat je dwarsdrukcompenstie van de arm (scating) er voor zorgen dat je arm over je plaat roetsjt angry
Gevolg: meestal kras angry
Elke 100 uur vervangen vind ik wel een beetje overkill[\quote schreef:

Dat is idd wel wat snel, maar misschien is het ook wel 250 uur. Ik vervang ze momenteel 1 x per jaar en ik heb nu (omdat ik dat wil) zo'n 30 avondjes per jaar.
Heb een mooie (haast onvervangbare) platenverzameling, en ben er zuinig op.
Rapid RogdeStandaard Lid
Sinds: 12-12-2002
Laatste: 10-11-2004
25-12-2002 22:15
Wat is de beste naald die je op een ortofon pro element kan zetten?
Ik weet dat de traxxmaster heel goed is omdat ie aan 2 kanten geslepen is, maar als die nou is niet bestond welke zou ik dan moeten nemen om ook mee te kunnen scratchen. Zeg maar zo tussen de 5 en 10% van de tijd dat ik hem gebruik.En er moet aardig geluid uit komen.Of is het toch gewoon de ouwe vertrouwde pro naald?
Rapid RogdeStandaard Lid
Sinds: 12-12-2002
Laatste: 10-11-2004
26-12-2002 00:52
het is trouwens trackmaster.

Maar nu ik het er toch over heb, zou ik zo'n naald op het pro element kunnen zetten?
Is het geluid dan wel ok?
Wil het eigelijk hebben voor de langere levensduur en kwaliteit.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)