Forum > Algemeen Forum

siev / evo

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
19-4-2006 15:35
Kreeg vandaag een schrijven van de evo met daarin het verzoek om lid te worden van deze vereniging. Dit omdat de siev wettelijk? ophoud met bestaan. Nu weet ik van het bestaan van beide organisaties, en ben al jaren ingeschreven bij de siev.

Nu weet ik niet zo 123 hoe het allemaal wettelijk in elkaar zit, maar wel dat je bij de siev ingeschreven moest staan, dit kost maar een paar euro per jaar. Het rare vind ik nu dat de siev hun leden niet zelf benaderd met het feit dat ze ophouden te bestaan, en hun website "under construction" is. De evo doet wel een aanbod voor snelle beslissers, iets meer dan € 200 euro voor de rest van het jaar, maar ik kan nergens ontdekken wat een jaarlijks lidmaatschap nu werkelijk kost, ook niet op hun site. Dat dit een veelvoud is van de siev is dus al duidelijk.

Zijn er mensen die weten hoe dit exact zit? Ben je als eigen vervoerder (auto's /aanhangers met laadvermogen >500kg) nu wel verplicht om van de evo lid te worden of niet? Ik krijg een beetje de smaak ala reprorecht etc. Nl. snel geld verdienen. Nu kan ik me dat aan de andere kant van de evo ook weer niet voorstellen, ze bestaan al jaren en hebben hun nut zeker bewezen.

Ik heb dus maar een mailtje naar de evo gestuurd en om de jaarlijkse contributie gevraagd?

Meer mensen die hier iets over weten of zich al in verdiept hebben?

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
19-4-2006 15:51
ik heb de brief ook gehad.
Mijn taktiek:
speel de struisvogel.....
Weet je veel, we zouden toch minder regels krijgen in dit land.
Nou dan.

Net zoals die brief van het Vrom over afval.....
hup in de prullebak razz :p
En kijk, ik kreeg gelijk, minesterie op vingers getikt.
Brief is onterrecht verstuurd naar 80% van de detailisten en andere bedrijven.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
19-4-2006 16:35
Even snel wat gegooglet, SIEV en EVO zijn dus organisaties voor vervoer en dergelijke.

Als je iets in vorm van KVK neemt, is dit dan verplicht? Want dat kan ik dus net niet vinden wink ;)
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
19-4-2006 18:16
Zo, ze zijn wel snel bij die evo. Werd net na aanleiding van mijn mailtje, telefonisch benaderd door een van hun medewerkers. Heb even een kleine 10 minuten met deze uiterst aardige meneer zitten praten, en er is meer duidelijkheid.

Punt 1: Inschrijving bij de siev was altijd al verplicht als je eigen spullen vervoerde in een voertuig wat meer dan 500 kg laadvermogen had. Dit had ik dan ook altijd netjes voor elkaar voor mijn 2 auto's en aanhangwagen. Deze inschrijving voor deze 2 auto's koste mij geloof ik uit mijn hoofd, net geen € 100,00 per 5! jaar.

Punt 2: De overheid heeft besloten dat er minder regelgeving en papier rompslomp moet komen voor particulieren en (kleine ondernemers). En heeft dus in alle wijsheid besloten om de verplichte siev inschrijving (1 keer per jaar een update van je wagenpark opgeven, en 1 x per 5 jaar een bedrag betalen) op te heffen.

Punt 3: Maak je gebruik van eigen vervoer, ben je bij controle nog steeds verplicht, hier en in het buitenland (komt bij mij nog wel eens voor) aan te kunnen tonen dat je eigen vervoerder bent. (Dit komt er dus op neer dat je aan moet kunnen tonen dat je een eigen bedrijf hebt, de vervoerde spullen voor of van dit bedrijf zijn, en zo kunnen we er nog wel een paar bedenken) Je zult dus elke keer met een hoop papier en documenten op pad moeten i.p.v. een pas per wagen. Er is mij verzekerd dat de controle's niet stopgezet worden (douane, rdw, politie) Wat je in het verleden dus af kon met het tonen van je pas, gaat nu een hoop werk in zitten en wij zijn degene die aan moeten tonen dat het ons spul is en we het zelf vervoeren. In het buitenland kan dit natuurlijk mede door taalbariëres wel eens een bijna onmogelijke opgave zijn. En ook hier in nederland bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat je maar aan moet tonen dat je geen economisch delict pleegt. (nl. vervoer voor derden) Bij een eventuele controle sta je dus zomaar iets langer stil dan nodig. Wordt er dan gecontroleerd? Uit ervaring kan ik zeggen dat ik in het verleden heel veel gemak heb gehad van de siev pas bij landelijke, maar ook plaatselijke controle's.

Punt 4: De evo heeft om ons al deze trammelant te besparen een soortgelijke pas als die van de siev op de markt gebracht. Ze zijn echter net de anwb, je kunt niet alleen wegenwacht lid zijn, je krijgt er van alles "gratis" bij. In dit geval zijn het belangrijkst de mogelijkheid tot korting bij tanken, en een telefonische helpdesk bij vervoersproblemen waar dan ook in europa. Het is wel zo, dat als jij b.v. 4 van deze passen wilt hebben, je er maar voor 1 betaald. DIt was bij de siev dus niet zo.

Punt 5: Omdat buiten hun € 200,00 plus aanbieding om, niet uit te vinden was wat je nu werkelijk moet betalen per jaar, heb ik dit expliciet gevraagd en ondertijd ook netjes per mail bevestigd gekregen. De te betalen contributie om van deze organisatie lid te mogen zijn is afhankelijk van je bedrijf en aantal personeelsleden. In mijn geval, een kleine eenmanszaak met geen vast personeel, en dat zullen de meesten van ons wel zijn, kost dit maar € 1,00 exclusief b.t.w. per dag. Een schijntje dus € 365,00 ex per jaar tegenover € 100,00 per 5 jaar. Hoezo lastenverlichting? De medewerker die ik aan de telefoon had, was dit helemaal met mij eens, een groot verschil, zeker voor een kleine ondernemer. Maar je krijgt dus wel allemaal extra's die je hoopt nooit nodig te hebben en dat was bij het siev wel anders. Gewoon pas, dokken klaar.

Samenvattend: Het is niet meer verplicht, maar je kan er bijna niet onderuit tenzij je heel veel papierwerk mee neemt enz. Ook in het buitenland zou het wel eens handig kunnen zijn. En als een controlerende instantie je aan de kant houd omdat je niet goed of onvoldoende aan kunt tonen dat je geen economisch delict pleegt, en je komt daardoor te laat of niet bij je klant, dan afgezien van de eventuele boete, had je in 1 of 2 klusjes dit bedrag terug kunnen verdienen.

Ik denk dus dat we moeten afwegen. ALs je 1 klus per week doet, zeker doen en een € 10,00 bij je prijs op zetten. Doe je een klus per maand en niet in het buitenland, (misschien) de gok wagen? Doe je ook buitenland, al is het maar 1 x per jaar, zeker over denken ik weet hoe lastig de belgische en duitse politie kan zijn bij controle's. Daar hielp mijn siev papiertje altijd wel terwijl een collega van mij wel eens wat boete's en andere narigheden heeft gehad omdat hij dit papiertje niet had.

Ik vrees dat ik er nog een nachtje over ga slapen en dan besluit dat ik in het kader van de lastenverzwaring van dit kabinet, maar kies voor de papiervermindering en lid ga worden. Het is net de belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken, ook niet makkelijker. MAAR WEL DUURDER!

klunz

Mensen doe er al dan niet je voordeel mee. Bij deze weten jullie dus hoe het (ongeveer)zit.
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
19-4-2006 20:54
Met dit soort dingen kun je maar één ding doen: Net zolang wachten tot ze je voor de rechter slepen. Als het niet blauw is dan is het niet dringend laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
19-4-2006 21:04
het mannetje erop had een blauw pakje aan.......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
20-4-2006 00:53
En om eerlijk te zijn, met de frequentie dat ik nog wat doe zou ik het in nederland gokken. Maar buitenland??? twijfel twijfel. En ik kan niet zeggen dat ik daar nooit kom. Het ene jaar wat vaker dan het andere, maar wel regelmatig. 1 euro per dag blijft veel geld lijken. Maar als het je een keer uit de buitenlandse of nederlandse burocratie helpt? Ik ga er zo meteen maar eens mijn eerder genoemde nachtje over slapen. En zal dan op korte termijn het al oude spreekwoord toetsen. "Bezint eer gij begint".

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
20-4-2006 07:56
Ik word een enkele keer weleens aangehouden (dat heb je nou eenmaal als je midden in de nacht in de rondte scheurt met een vrachtauto) maar er is mij nog nooit naar zo'n bewijs gevraagd. Ik ben dan ook niet van plan zo'n pas aan te schaffen.

De (typisch Nederlandse) regelzucht ten top.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
20-4-2006 10:21
Hier hetzelfde; regelmatig aangehouden 's nachts, maar de agenten lijken niet van het bestaan van die dergelijke passen op de hoogte. De agenten bij grootscheepse controles langs snelwegen zijn beter op de hoogte, maar ook daar is mij nooit naar een dergelijke pas gevraagd...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
20-4-2006 10:38
In 18 jaar eigen vervoer,
is mij slechts 1 x gevraagd om de kaart........
Maar dat het zo belangrijk was, kreeg ik niet mee.

Wel heb ik diverse collega's gehoord over dat ze een boete kregen omdat ze de kaart niet konden tonen.

Maar als de regering zegt: kaart afschaffen,
dan kan ik me niet voorstellen dat ze dan kunnen afdwingen dat je er iets wat vele malen duurder is ervoor in de plaats moet nemen.

Let op mijn woorden:
storm in een glas water.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)