Forum > Licht

Showtec Icefogger - Antari Ice - JEM Glaciator

(3 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
7-3-2006 12:03
Hallo, ik hoop dat ik via deze weg, en dan vooral door middel van ervaringen, wat meer te weten kom over bovenstaande "icefoggers".

Het "probleem" zit namelijk als volgt in mekaar: iedereen kent de rookmachines die een "droogijseffect" produceren, of beter gezegd, een laaghangende rook. Logischerwijze weet ook iedereen dat een zuiver professionele oplossing in dit bereik, een vrij groot budget vraagt.

Ik werk zelf met de JEM Glaciator X-stream, een apparaat dat deze professionaliteit volledig kan bieden. De rook blijft zeer goed gekoeld, en blijft echt mooi hangen, zelfs in de buurt van warmtebronnen. MAAR, dit prachtding kost volgens de Belgische lijstprijzen 9500 Euro.

Ik gebruik dit apparaat dus wel, maar ik vind dat ik het niet overal moet en kan inzetten. Sommige vragende partijen hebben nu eenmaal niet het gevraagde budget om zo'n machine te huren, en besluiten om dan maar met een "gewone" roker te werken. (in het ergste geval gaan ze een spuitbus kopen). Daarbij komt nog dat sommige producties het gewoon niet waard zijn om met dure materie te werken (bvb. low-budget kindermusicals e.d.) Bij zo'n zeer lage budget producties gebruik ik bijvoorbeeld ook geen MAC600 MH's, maar zal ik ook plots Showtec gezind worden, of toch zeker goedkopere versies inzetten.

Zo kom ik dus tot mijn eigenlijke vraag. Ik wil een paar prijsvriendelijke "lowfoggers" aanschaffen, ter aanvulling bij kleine klussen, in kleine tot middelgrote zalen (lees: waar ze geen geld hebben of geen geld willen geven aan professionaliteit). Ik werk natuurlijk niet altijd zelf met de apparaten, waarmee ik bedoel dat ik ze ook in de verhuur zal inschakelen. De bediening moet dus simpel zijn, al kan ik me moeilijk voorstellen dat er mensen zouden zijn die zulke apparaten niet aan de praat krijgen. Al naar gelang de kwaliteit, en de vraag, zal ik een tiental apparaten aanschaffen. Ik zou zeggen dat budget compleet geen rol speelt, maar dan lieg ik, want het is natuurlijk net de bedoeling om een heel prijsvriendelijk rokertje te vinden.

Wat is mij in het hoofd geschoten?

De "Antari Ice" lijkt me de geschikte oplossing voor mijn verdere toepassingen, maar in een review (Webshop) las ik dat de rook blijkbaar toch snel naar boven wil komen. Ik had graag enkele gebruikerservaringen wat dat betreft gelezen. Ook stel ik me vragen bij de capaciteit van dit apparaat, of beter het bereik. Ik vraag me vooral af of je een klein tot middelgroot podium volledig van rook kan voorzien. Misschien meerdere toestellen inzetten? En ook twijfel ik aan de duurtijd dat de rook (het effect) duidelijk zichtbaar aanwezig blijft. Detail: deze machine kost rond de 550 Euro.

Als tweede keuze is mij de "Showtec Ice Fogger" opgevallen. Vooral over deze machine zou ik graag wat meer te weten komen. Voor een prijs van 150 Euro kan ik niet geloven dat je een lowfog-droogijs effect kan bekomen. Het is net dat wat me zo aantrekt om meer te willen weten. Ervaringen, alsook de pro en contra's zijn dus zeer welkom.

Vergelijkbaar met de Showtec Ice Fogger, denk ik ook nog aan de "Showtec Ice Pro". Misschien een net iets betere oplossing? Wat meer power, maar heeft dit effect? Deze machine kost net iets meer dan de jongere broer zal ik maar zeggen. (180 Euro)

Als iemand andere mogelijkheden kent, of andere ervaringen heeft, dan hoor ik het uiteraard graag.

Bij voorbaat dank
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
7-3-2006 12:13
De Showtec-machines koelen de rook met ijsblokjes. Los van het feit dat dat onhandig is zou ik me ook van het effect niet teveel voorstellen: het koelingseffect is echt onvoldoende om lang laaghangende rook te krijgen.

De Antari werkt met droogijs (vaste CO2). Ook dat is lastig: je moet dat bestellen, maar niet te lang van tevoren en kan het alleen oppakken met dikke handschoenen aan (temperatuur = 80 graden onder nul). Het effect hiervan is echter wel veel beter: de rook zakt zelfs naar beneden als je hem van een hoogte uit de machine laat stromen. De Antari ken ik trouwens niet, wel de Le Maitre Pea Souper, die ook met droogijs werkt (blokken van ca. 10 kg en 15x15x30 cm).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
7-3-2006 13:32
de antarie werkt met ijsblokjes (of in ieder geval dit kan ook)

ik vind het maar een prut effect geven... de rook blijft een minuut of 2 echt laag hangen en stijgt dan weer op
ook de output vond ik niet geweldig (dit kan misschien ook aan de instellingen liggen?)

maargoed.. misschien dat ik teveel wil voor een budget machine razz :p

dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
7-3-2006 13:54
Ik verwacht er zelf natuurlijk ook niet al te veel van. Ik weet uiteraard ook dat deze toestellen compleet niet te vergelijken zijn met mijn JEM's, maar zoals gezegd, het moet dan ook echt dienen voor budgetwerk. Echter, als de rook niet langer dan 2 minuten beneden blijft, (wat ik enigzins vermoedde van de Showtec, en misschien toch niet zo zeer van de Antari), zie ik er al heel wat minder in. Het effect moet er nog wel een beetje zijn, anders heeft het geen zin. Dan kan ik evengoed gewone rokers gebruiken, en mijn JEM's verder inzetten waar nodig. Als jullie nog andere apparaten kennen, die volgens jullie ervaringen beter zijn, laat dan maar horen. Bedankt al voor de info.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)