Forum > Licht

DIN aansluiting Robocolor III

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Bigf00tStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2004
Laatste: 28-11-2013
Berichten: 152
29-1-2006 19:56
Afgelopen weekend wat Martin spulletjes op de kop getikt, waaronder oa 4 x Robocolor III.

Er zitten 2 kabels aan die beide afgeknipt zijn. Een is er voor de spanning, de andere om naar de controller (of DMX omvormer?) te gaan.

Op de controller zitten 4 DIN aansluitingen, maar het is erg lastig om er nieuwe kabels aan te solderen als ik niet weet hoe deze aangesloten moeten worden. Er is ook al binnenin de controller gekeken maar daar zijn alleen zwarte kabels gebruikt dus daardoor zijn we helaas niks verder gekomen.

Is er iemand die mij kan helpen aan de pin aansluiting van de DIN connector?
Dj NathanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-12-2002
Laatste: 23-1-2013
Berichten: 271
29-1-2006 20:50
Heb je bij de colors zo'n kastje gekregen waar op 4 buitelandse spannings aansluitngen zitten en 4 din aansluitingen.
Zoja dan worden je lampen per 2 geschakeld.
Het kastje is een ontvanger van het martin protocol je moet dus een aparte omvormer hebben als je het dmx wilt aansluiten.
Ik zal kijken of ik van de week even zo'n plug openmaak en het even opschrijf.
Pearl 2000 in da house!!
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
29-1-2006 22:50
bij de robocolor 2, worden de 2 lampen met elkaar in serie geschakeld. Van de 3 heb ik geen idee. Ik meen dat deze werkt op 150W gasontlading?(ik kan mis zijn). Bij de robocolor 2 is het te snappen dat de lampen per 2 in serie staan aangezien het 250W/120v lampjes zijn
exit night into LIGHT
Dj NathanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-12-2002
Laatste: 23-1-2013
Berichten: 271
29-1-2006 23:04
mmm heb ik me toch vergist. Wist het niet zeker of het nou 2 of 3 was die bij ons op de zaak liggen.
Pearl 2000 in da house!!
Bigf00tStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2004
Laatste: 28-11-2013
Berichten: 152
29-1-2006 23:34
Er zit een controller bij zoals onderstaand:
Klik

Zoals ik uit de handleiding heb gesnapt (mijn engels is niet helemaal perfect wink ;)) kan deze doorverbonden worden met een DMX controller.

In principe moet ik daar wel uitkomen denk ik, maar zonder de DIN connectors kom ik natuurlijk nergens. Ik heb al diverse zoektermen op google gebruikt, maar tot nu toe helaas nog niks bruikbaars kunnen vinden.

Wie helpt mij verder? happy :)

[off-topic]
De 4 roboscans die er ook bij zaten hebben vandaag al als test staan draaien op een DMX paneeltje. Kleurenwiel moet bij 2 stuks nog een beetje afgesteld worden maar voor de rest weinig problemen ondervonden. Paar nieuwe lampjes erin binnenkort en draait weer als nieuw. Martin scans zijn toch weer nét iets anders dan een Winner happy :)
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
29-1-2006 23:37

Bigf00t schreef:

Martin scans zijn toch weer nét iets anders dan een Winner happy :)
Moet wel zeggen, hangt af van het type Martin-scan. Roboscans 812 worden lachend voorbij gefietst door bijvoorbeeld Winner qua lichtopbrengst, en de degelijkheid van een Winner is ook weinig op aan te merken. Betrouwbaarheid etc. ook.

Stappenmotoren van de 812 zijn een stuk schokkeriger dan van een Winner, en de snelheid van het kleuren/gobo-wiel is ook niet je-van-het bij de 812.

Dus hangt er maar net van af welk type wink ;)
Light Image
Bigf00tStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2004
Laatste: 28-11-2013
Berichten: 152
29-1-2006 23:51
Het zijn 812-jes, maar ondanks dat ze 8 bit zijn valt het schokken best mee vind ik. Zullen vooral op house feestjes gebruikt worden dus draaien zowiezo altijd redelijk snel.

Zit normaal een 150 watt lamp in volgens mij? Lichtopbrengst van 2 lampen is volgens mij iets minder, maar dit kan ook aan slijtage (aantal branduren) liggen denk ik? En is het evt. mogelijk om hier meer wattage in te stoppen?

Winners heb ik overigens ook niks over te klagen hoor, setje van 4 heeft inmiddels al weer diverse feestjes overleefd wink ;)
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
29-1-2006 23:55

Bigf00t schreef:

Het zijn 812-jes, maar ondanks dat ze 8 bit zijn valt het schokken best mee vind ik. Zullen vooral op house feestjes gebruikt worden dus draaien zowiezo altijd redelijk snel.
Echt soepele bewegingen (circeltjes etc.) vond ik tegenvallen, tijdje met 4 stuks gewerkt.
Zit normaal een 150 watt lamp in volgens mij? Lichtopbrengst van 2 lampen is volgens mij iets minder, maar dit kan ook aan slijtage (aantal branduren) liggen denk ik? En is het evt. mogelijk om hier meer wattage in te stoppen?
812 had niet echt heel veel output vond ik, maar wel natuurlijk stuk witter dan Winner (tja, halogeen/gasontlading)

Niet hoger vermogen lamp erin zetten: Ballast is niet gemaakt voor meer vermogen, en meer vermogen = meer warmte, is de scan niet voor gemaakt.
Light Image
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
30-1-2006 10:47
Er zitten dan ook wel een paar jaar tussen de Winner en de 812..

Ontopic: Bij de RC-2's die ik hier heb zijn de heads "dom", bevatten alleen een lamp, een clixon tegen oververhitting, een stappenmotor en een fan.

De stappenmotor is unipolair en direct op de vijf pinnen van de DIN-kabel aangesloten, vier op een wikkeling en een met de +12V (oid) op de twee middenaftakkingen zodat de motor met een paar simpele (1/2 ULN2308) open collector uitgangen gestuurt kan worden.

Tussen de +12V en de PE van de lampvoeding zit de fan geknoopt. De fan draait dus alleen als beide kabels aangesloten zijn (!).

De V+ zou met een multimeter vrij gemakkelijk te vinden moeten zijn, de volgorde van de wikkelingen van de stappenmotor lijkt me wat lastiger. 24 mogelijkheden..

[edit]
Ik wil natuurlijk niet flauw zijn en best even een keer kijken en/of meten, maar dat komt er de komende week niet van.
Allicht heeft Martin standaard DIN kabeltjes ingekocht en komen de kleuren overeen met een MIDI-kabeltje ? Ik heb verder geen ervaring met DIN-verbindingen / kleurcodes.
Bigf00tStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2004
Laatste: 28-11-2013
Berichten: 152
30-1-2006 19:03
Mocht er niks te vinden zijn was het idd al de bedoeling om met een multimeter aan de slag te gaan.

Gelukkig is dit niet meer nodig, ik heb zojuist van een forumlid de complete schema's van de Robocolor 3 en controller ontvangen happy :)

Toch bedankt voor je uitgebreide reactie Aart.

Ik denk dat we aankomend weekend wel 4 werkende Robocolors hebben sneaky :V (indien er geen lampen of stappenmotors kapot blijken te zijn)

Resultaat laat ik nog weten!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)