Forum > Geluid

Crown of QSC ?

(33 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
19-12-2005 13:17
Wij gebruiken zelf QSC-versterking, maar we horen veel goede verhalen over Crown.

Nou zijn we op het moment op zoek naar een lichtgewicht versterker. Nou vragen we ons af of we beter voor de ietswat duurdere qsc plx2402 kunnen gaan of voor de goedkopere crown xs700?

Hoe zit het met de kwaliteit van de crown xs serie in vergelijking met de qsc plx serie?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
19-12-2005 16:17
Ik weet dat beide modellenseries tevreden gebruikers kennen, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Wat ik wel weet is dat de Crown XLS-serie momenteel in de aanbieding is (zie ook de webshop) en dat is een nette versterker.

Verder betwijfel ik of er veel mensen zijn die zoveel ervaring met beide modellen hebben dat ze die goed kunnen vergelijken, maar we wachten af.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
19-12-2005 16:45
ik heb hier ergens op het forum gelezen dat iemand zei dat hij heel erg tevreden was over crown versterkers, alleen de xls serie kon hem niet bekoren happy :)
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
19-12-2005 18:09
Nou, ik heb alle drie de types van Crown serie XLS en mij bevallen ze goed.
Het is de budget serie maar wil niet zeggen dat deze slecht zijn.
Crown staat bekend dat wat ze opgeven ook daadwerkelijk geven.
Hier op Aruba staan ze regelmatig de draaien op het strand in de volle zon, en tot zo ver nog geen problemen gehad.De modellen 602 staan gebrugd op 4 ohm 1680 watt te beuken op dubbel 15 inch bass kasten van 1200 watt.

Overigens is QSC ook erg goed, de serie die jij opgeeft heb ik geen ervaring mee maar doorgaans zijn alle amps van QSC ook heel goed. Slechte amps zijn er met deze merken niet.Sterker nog, sommige modellen hebben sterke optische overeenkomsten...

Kijk wat je waard vind voor je budget.Beiden merken zijn aanraders!!

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
19-12-2005 18:13
Crown XS heb ik geen ervaring mee. QSC PLX (en PL2) wél. Erg goedkope opbouw, zeer weinig druk in 't laag en weinig meer aan te repareren. Beter zou je af zijn met een tweedehands QSC MX- of Crown macrotech. Wil je per sé een lichtgewicht, geef dan wat meer geld uit aan een goede lichtgewicht. Vooral bij de lichtgewichten geldt: goedkoop is duurkoop.....
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
19-12-2005 23:02

JVS schreef:

Crown XS heb ik geen ervaring mee. QSC PLX (en PL2) wél. Erg goedkope opbouw, zeer weinig druk in 't laag en weinig meer aan te repareren. Beter zou je af zijn met een tweedehands QSC MX- of Crown macrotech. Wil je per sé een lichtgewicht, geef dan wat meer geld uit aan een goede lichtgewicht. Vooral bij de lichtgewichten geldt: goedkoop is duurkoop.....
Dat zijn vrij algemene kenmerken voor (budget)licht gewicht ampjes.
Labje kopen? Ken ze niet intern maar weet wel dat ze kunnen drukken.
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
20-12-2005 06:57
Met zowel Crown XS als met de PL (dus niet PL2) van QSC heb ik inmiddels de nodige ervaringen.

De XS vond ik tegen de verwachting in enorm tegenvallen. We hebben een XS1200 een aantal keer mee gehad tegenover een CA12 van Crest. Het verschil in druk in het laag is gewoon groot te noemen ten gunste van de Crest.
Ook vonden we de Crest klankmatig echt klassen beter. Bij A-B vergelijkingen waren zelfs ongeoefende luisteraars eenvoudig in staat om de Crest als beter klinkend eruit te halen. Ik vind zo'n XS schril, hard en rauw klinken. Het irriteerde me op een gegeven moment zo, dat ik 'm bij toepassing op de toppen steeds zachter zette.

De CA12 heb ik voorheen naast een PL4 van QSC gehad. De PL4 wist er op het laag nog iets meer druk uit te halen. Nu is de PL4 ietsjes zwaarder (2 x 1.400 tegen 2 x 1.200 voor de Crest in 4 ohm) maar het verschil klonk als meer. Daarnaast gebruik ik voor kleinere setjes een PL1.8 voor full-range aansturing en dat bevalt prima.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
20-12-2005 07:31
Ten eerste ga je nu de instap-low budgetreeks van Crown vergelijken met een dure serie van Crest.

Ten tweede heb je het over "luistertest" en "ab-vergelijking". We hebben al eerder op het forum vastgesteld dat er nogal wat bij komt kijken om een objectieve ab-luistertest op te zetten, waarbij bijvoorbeeld de spl binnen een zeer kleine marge gelijk is. Ik waag erg te betwijfelen of je aan de voorwaarden van die test hebt voldaan. Zo niet, dan zijn je test en dus ook de conclusies daaruit waardeloos.

Ten derde waag ik sterk te betwijfelen of twee toch fatsoenlijke versterkers uberhaupt een zo groot klankverschil kunnen hebben, mits binnen de marges van de fabrikant gebruikt. Dat sommige amps voor zware sublaag-toepassingen wat tekort komen geloof ik wel. Maar op het mid-hoog, no way.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
20-12-2005 10:30
Ik heb ooit een lijstje (Top-10) gegeven van wat ik belangrijk vind aan een versterker. Op plaats 1..9 stond volgens mij: Betrouwbaarheid.

Lullige is dat een niet werkende versterker nooit lekker zal klinken ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
20-12-2005 10:35
Ik zoek in ieder geval een lichtgewichtversterker. Dus de CA serie van Crest (of MX van QSC of wat dan ook) valt toch al af omdat ze me te zwaar zijn. Het gaat om een versterker voor fullrange topkasten.

Mijn vraag blijft dan ook: hoe is de XS serie (of een andere lichtgewicht versterkerreeks) in verhouding tot de plx serie van qsc?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)