Gebrande CD slechter dan Orgineel? Dacht het niet.
(30 reacties. Pagina 1 van 4)Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2002 Laatste: 16-1-2012 Berichten: 3032 | 4-11-2005 04:45 |
Enige tijd geleden waren er hier een aantal mensen die kwamen met het feit dat een gebrande CD nooit de kwaliteit kon halen van het orgineel en men tikjes hoorde. Ik had daarop te vertellen dat men in een broodje aap verhaal geloofde en dat niet te wijten was aan het kopieren er van maar op de wijze waarop men gekopieerd had, de slechte manier namelijk. Nu leek mij dit wel een interessant topic gezien het feit dat mensen nog steeds geloven in het broodje aap verhaal dat je een goede copy kan onderscheiden van een orgineel op het gehoor. Ik heb hem maar geplaatst in de off zone omdat het verhaal daar ook begon ;-) Mijn mening is namelijk dat via de EAC methode het onmogelijk is om een orgineel te onderscheiden van een copy. Mensen die in het verleden durfden te beweren dat zei het verschil wel konden horen durfden echter nooit een dubbel blind test aan te gaan..... nu zegt dat laatste mij op zo'n moment al meer dan genoeg (hetzelfde als mensen durven denken dat een netsnoer van 1 meter de geluidskwaliteit ten goede komt maar even vergeten dat er in de muur niet van die exotische kabel zit....) Ik heb dus wat linkjes opgezocht om aan te tonen dat men in een broodje aap verhaal geloofd want de termen Jitter e.d kwamen ook alweer tevoorschijn. Link 1. Wikipedia, Reed Solomon error correction waardoor het mogelijk is een CD zonder "fouten" uit te lezen. Link 2. (zoals het dus niet moet) Stereophile, ze meten en ze weten maar toch donderen ze de meetgegevens aan de kant en gaan voor het broodje aap verhaal Dan hebben we nog het jitter verhaal en mensen die denken dat er bitjes van een cd af donderen door trillingen van het loopwerk.... wat dus zou betekenen dat als je hem maar lang genoeg schudt er geen muziek meer op staat.... de eerste de beste die dat voor elkaar krijgt wil ik mee maken. Daarnaast is Jitter een onwaarneembare factor naar mijn idee als je hem baseerd op je gehoor en al helemaal in het verhaal copy of orgineel zoals we dat voerden in een ander topic. Ik wil namelijk wel eens weten hoe Jitter klinkt als Norah Jones aan het zingen is op mijn cd speler en die data van een correct gekopieerde CD af komt. Het enige wat overblijft is de levensduur van een copy ten opzichte van een orgineel. En zelfs daar durf ik nog wel mijn twijfels bij te hebben vandaag de dag. Wie uit dat topic (of één ieder die er in gelooft) durft er dus een A-B-X test aan op een door hem/haar uitgekozen audio systeem. CD die afgespeeld wordt moet aan een redbook standaard voldoen en word volgens de EAC methode (programma als Feurio) geript en gefikt. Ik ga nog even op zoek naar het wetenschappelijke onderzoek van dit verhaal, die is namelijk ooit eens op een engelse universiteit gedaan maar ik kan de publicatie nergens meer vinden.... | |
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen! | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 7-10-2024 Berichten: 5308 | 4-11-2005 09:07 |
Naar mijn idee is een kopie van een cd die je maakt op een cdr in principe een digitale kloon, die exact gelijk is aan het origineel. Programma's als Nero bieden ook de mogelijkheid om origineel en kopie op bitniveau te vergelijken. Wat wel mogelijk is is dat een gemaakte kopie van slechte kwaliteit is, wat betreft de erin gebrande informatie. Bijvoorbeeld omdat op erg hoge snelheid wordt gebrand en/of een slecht merk cdr wordt gebruikt. De informatie kan dan slecht of helemaal niet leesbaar worden voor een speler. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 4-11-2005 09:35 |
Reind schreef: Daarnaast is Jitter een onwaarneembare factor naar mijn idee als je hem baseerd op je gehoor en al helemaal in het verhaal copy of orgineel zoals we dat voerden in een ander topic.Ook is er de mogelijkheid dat de speler harder moet werken bij een CD-R om de informatie terug te vinden. In dat geval is het (wederom bij een matig tot slecht ontworpen CD-Speler) mogelijk dat bijvoorbeeld de fluctuaties op de voeding voor de servo terecht komen in het audio pad. Goed ontworpen voedingen hebben hier uiteraard geen last van (High End fabrikanten missen vaak de kennis om goede printen en goede voedingen te ontwerpen (is een grote poel van kennis voor nodig door de bank genomen)). Een goede kopie (DAE met C1/C2 detectie aan, brandproces geoptimaliseerd voor minimale BER) klinkt identiek aan het origineel! | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
ReindStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2002 Laatste: 16-1-2012 Berichten: 3032 | 4-11-2005 14:26 |
Dré schreef: Jitter is ZEKER een probleem. Als de D/A converter z'n timing af laat hangen van de jitter op de CD (of de clock in de informatiestroom) dan zal een verhoogde jitter zeker een slechtere geluidskwaliteit geven. Gelukkig doet ELKE goede speler aan reclocking (maakt dus zelf een nieuwe, stabiele klok). Hierop zijn een paar uitzonderingen (met name High End CD-Spelers willen nog wel eens rare dingen doen waar het gaat om "logisch ontwerpen"). Hé, daar zijn we weer... Want het is juist deze groep die het hardste schreeuwt. Ze schreeuwen echter tegen de verkeerde (zouden beter kunnen schreeuwen tegen die idioten van fabrikanten wiens spulletjes ze thuis hebben staan).In digitale afspeelapparatuur wordt het signaal eerst in een buffer opgeslagen, voordat het verder wordt verwerkt. Een regelmatige klok zorgt ervoor dat iedere sample met hetzelfde interval verwerkt wordt. Fluctuaties in deze regelmatigheid worden jitter genoemd en vinden op een hogere frequenties plaats. Meestal is jitter niet hoorbaar. Even verder zoeken levert op dat de fluctuaties van Jitter uitgedrukt worden in picoseceonden..... heel klein dus. De jitter zal dus naar zo'n hoogte moeten stijgen dat ie in staat is een datablock compleet te vergallen. Maar hebben we in dat geval nog wel te maken met een goede copy? En is het probleem bij een high end (zoals Dre ook al aan gaf) dan niet meer bij de CD-R te zoeken maar moet men met het vingertje wijzen naar een fout ontworpen cd speler? | |
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen! | |
LaxapStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-10-2004 Laatste: 9-7-2023 Berichten: 307 | 21-11-2005 17:04 |
Even een kleine kick. Op deze foto is te zien dat zelfs de beste hardstyle DJ (Technoboy) van europa met bebrande cd's draaid. Mochten ze dus slechtere kwaliteit hebben dan orginele platen/cd's dan zouden ze daar wel mee draaien. Dus zonder enige technische verklaring beweer ik bij deze dat gebrande cd's niet slechtere geluidskwaliteit leveren . | |
Cyberlights in the house :D | |
Tribal ChefStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-11-2003 Laatste: 28-9-2009 Berichten: 543 | 21-11-2005 19:38 |
Foto doet het hierzo niet, Maar het barst van de Dj's die gebrande cd's gebruiken hoor, niks nieuws, maar aan de andere kant, er zijn ook zat "bekende" dj's die altijd dik in het rood draaien. Dus om dat nou als onomstotelijk bewijs te nemen? | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 21-11-2005 19:43 |
Laxap schreef: Even een kleine kick.Op deze foto is te zien dat zelfs de beste hardstyle DJ (Technoboy) van europa met bebrande cd's draaid. Mochten ze dus slechtere kwaliteit hebben dan orginele platen/cd's dan zouden ze daar wel mee draaien. Dus zonder enige technische verklaring beweer ik bij deze dat gebrande cd's niet slechtere geluidskwaliteit leveren . | |
Light Image | |
SebasVDVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 9-2-2003 Laatste: 17-8-2016 Berichten: 1719 | 21-11-2005 19:45 |
Foto os van Qlimax dit jaar, ik was ook maar eens naar een hardstyle feest (totaal tegen m'n principes in). Maar Technoboy draaide ruk | |
ReindStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2002 Laatste: 16-1-2012 Berichten: 3032 | 22-11-2005 00:47 |
JeroenVDV schreef: Tsja, of hardstyle daarvoor nou bij uitstek de meest dynamische, muzikale, compleet-spectrum-bevattend frequentieverzameling is...Daarnaast komt muziek smaak met de jaren, bij de 1 duurt het alleen wat langer als de ander ;-) Overigens ken ik zo veel dj's die draaien met cd's. Stond van het weekend nog in Don Diablo zijn map te kijken, Roog doet ook vrolijk mee, Erick E heeft ook een mapje net zoals Real el Canario en Hitmeister D doet niet anders als op cd draaien. Ben ik Billy the klit, Laidback Luke, Jip de Luxe, Brian S e.d nog helemaal vergeten..... oftewel ik ken geen enkele dj meer die echt alleen maar vinyl gebruikt, ik kom ze in ieder geval niet meer tegen tijdens de weekenden. | |
DannyK78Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-1-2005 Laatste: 15-7-2010 Berichten: 303 | 22-11-2005 09:50 |
Maar dat een beginnend DJ eerst hardstyle draait is denk ik niet de juiste manier. Je wilt toch zeker draaien wat leuk klinkt, niet wat makkelijk is om te mixen? Wil je DJ zijn omdat je graag aan knopjes zit en aandacht van mensen krijgt? Dan hou je het denk ik niet lang vol. Mijn draaistijl heeft zich aangepast aan mijn veranderende muzikale smaak, niet andersom. | |
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag |