Forum > Geluid

Hoeveel db mag je overdag produceren in een gewone woning

(57 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
DjWhiteStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-6-2004
Laatste: 1-8-2019
Berichten: 21
3-11-2005 15:20
Ik zit hier dus met een probleempje. Er is over de jaren heen al een paar keer politie aan mijn deur geweest omdat ze klachten hadden gehad van geluidsoverlast van een persoon in de straat hier. Ze zeggen wel altijd hou er gewoon een beetje rekening mee en dan zijn ze altijd terug weg. Maar nu vraag ik mij af hoelang dat nog gaat duren dat ik zoveel geluk heb. Kunnen ze er nu niks aan doen of moet ik gaan oppassen? En hoeveel db mag je normaal produceren in een gewone woning. En de klacht komt altijd van dezelfde persoon hier een aantal huisen verderop. Wel raar want de buren hebben nog nooit gebeld of iets kome zeggen dat het stiller moet. Dusja daarom mijn vraag.

groetjes Djwhite
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
3-11-2005 15:25
Probeer het gewoon in harmonie met je buren oplossen (je zult er wellicht nog jaren naast moeten wonen). Gewoon tijdstippen en volumes afspreken met de buren tijdens een bakkie koffie of zo. Da's een stuk beter dan gaan rondlopen met een dB meter...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjWhiteStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-6-2004
Laatste: 1-8-2019
Berichten: 21
3-11-2005 15:36
Dat is het juist de enige die klaagt is die persoon van een aantal huizen verderop een huis of vier verderop. En degene die naast me wonen klagen helemaal niet en ik denk toch dat degene die naast mij wonen er meer last van hebben als die persoon verderop he. Kan het voor mij op een keer eens verkeerd aflopen als ik mijn muziek zo luid blijf spelen voor tien uur savonds? Of kan de politie hier Niets tegen doen?

groetjes Djwhite
Ruud_schepersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2003
Laatste: 15-8-2013
Berichten: 297
3-11-2005 15:38

DjWhite schreef:

Dat is het juist de enige die klaagt is die persoon van een aantal huizen verderop een huis of vier verderop. En degene die naast me wonen klagen helemaal niet en ik denk toch dat degene die naast mij wonen er meer last van hebben als die persoon verderop he. Kan het voor mij op een keer eens verkeerd aflopen als ik mijn muziek zo luid blijf spelen voor tien uur savonds? Of kan de politie hier Niets tegen doen?

groetjes Djwhite
Als ik me niet vergis, kan de politie als de maat een keer vol is, en hun constateren dat er ook een geluidsoverlast is, apparatuur in beslag nemen. Tenminste dat staat nogal wel eens in de krant.
Nu ook via de .eu te bereiken.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
3-11-2005 15:42
"Overlast" is een subjectief begrip. De één heeft nergens last van als jij muziekjes draait en de ander irriteert zich al snel helemaal kapot. Dat één iemand klaagt en de rest niet, wil niet meteen zeggen dat iemand een zeikerd is. Hoewel ik het altijd jammer vind als mensen meteen de politie bellen en het niet eerst met de veroorzaker van de overlast proberen op te lossen.

Ik ken de wetgeving niet, en even googelen leidde voornamelijk tot allerlei beleidsnota's en handleidingen voor mensen die kennelijk niet meer weten hoe ze normaal met elkaar om moeten gaan. Politie of gemeente waarschuwt sowieso eerst wel netjes voordat ze zullen overgaan to hardere maatregelen, maar dat neemt niet weg dat je er iets mee zult moeten doen. Je wilt het toch helemaal niet zover laten komen, en waarom zou je ook. Je kunt wel bedenken dat niemand je wat kan maken, maar wat schiet je daarmee op? Bel nou gewoon eerst eens aan bij degene die klaagt, dan ben je misschien veel sneller klaar dan wanneer hij/zij de politie blijft bellen en jij lekker door blijft blazen.
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
3-11-2005 16:11
Heb hier zelf ook veel onderzoek naar gedaan. Mijn eindconclusie na meerdere avonden rondneuzen op internet en in wetboeken (ben jurist door de weeks van 9-5): er is niets over geregeld in de wet, anders dan dat je geen overlast mag veroorzaken.

Dus idd: als de politie overlast constateert kan deze na herhaaldelijke waarschuwingen die geen effect sorteren apparatuur in beslag nemen. Onduidelijk voor mij is of je hierbij je apparatuur ooit nog terugkrijgt of definitief kwijt bent. Liever laat ik het uberhaupt niet zover komen.

Ik heb zelf een praktijk case gehad waarbij iemand die letterlijk meer dan 50 meter van mij af woonde aan de deur kwam klagen en dreigde de makelaar (tevens huurbaas) en de politie in te schakelen. Nu was daar de hele buurt huurwoningen, behalve mijn woning, die was gekocht, dus voor de makelaar was ik niet bang. Vervolgens heb ik de politie gebeld en gevraagd hoe het zat. Ik kreeg te horen dat tenzij deze meneer elke dag gaat bellen de politie geen actie onderneemt ivm geluidsoverlast tot 22:00 uur.

Maar let wel: dit is geen enkele garantie, zover ik heb kunnen vinden staat er niets anders in de wet dan dat je geen overlast mag veroorzaken, dus het is niet afgetimmerd in de zin van: zo laat zoveel db en zo laat zoveel db.

De geschreven stukken op internet adviseren eigenlijk ook allemaal om na een klacht na enkele dagen ZELF naar de klager toe te gaan en uit te leggen over je hobby/werk en proberen tijden af te spreken met deze man. Als er wederzijds begrip voor de situatie is verdwijnen klachten vaak als sneeuw voor de zon. Hierbij moet je je er inderdaad overheen zetten dat iemand eerst naar de politie is gegaan ipv eerst naar jou. Maar toch is dat vaak wel de beste oplossing.

Niemand wil een baksteen door de ruit, iemand die harde muziek draait maakt hier echter meer kans op dan een ander, wees je daarvan bewust en los het op met de persoon in kwestie.

Gelijk hebben is 1, gelijk krijgen is een ander verhaal in deze.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
Berichten: 295
3-11-2005 16:26
Het is vaak zo dat die mensen die bellen gewoon niet tegen die muziek kunnen. Ik was eens bij m'n maat aan het draaien en de buurman kwam na 5 minuten al klagen over "geluidsoverlast". Wel wij hebben toen gezegd dat ie dan ook maar zijn grasmachine moet afzetten en met de schaar moet gaan knippen want daar hebben wij last van. En we hebben anderhalf uurtje gedraaid met het volume ietsje (net merkbaar) naar beneden en daarna de hele dag niet meer. En ik denk dat we daar niet onredelijk in zijn geweest toen.
Een gemiddelde grasmachine maakt ook een hels kabaal, of iemand die zijn haag aan het scheren is, of toevallig net 'klinkers' is aan het slijpen, of een boom om aan het zagen is of werken in de straat,...
De wet is er gemaakt om mensen rust te gunnen vandaar de regel van na 10u 's nachts geen lawaai en geen gegrasmaai/haaggescheer/... op zondag. Mensen moeten de kans krijgen om te rusten, maar dat wil niet zeggen dat de klager meer gelijk heeft als jij.
Verder zou ik Dré's advies volgen, probeer af te spreken wanneer het geen probleem is om muziek te draaien, en maak de sessies niet te lang. Ik draai elke dag hooguit een uurtje,(ik steek meer tijd in het zoeken naar goede muziek).
Gouden tip wink ;) : Ramen en Deuren dicht: 2 voordelen: - geluid kan moeilijker weg, - je hoeft je versterker minder ver open te zetten om het hard te hebben.

Veel geluk!
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
3-11-2005 16:33

Skit schreef:

De wet is er gemaakt om mensen rust te gunnen vandaar de regel van na 10u 's nachts geen lawaai en geen gegrasmaai/haaggescheer/... op zondag.
Volksfabel. De zondag is een doodnormale dag waar het gaat om geluidsoverlast.

En gelukkig maar want die kerkklokken maken toch een takkeherrie zeg... laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TimmiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 15-9-2009
Berichten: 147
3-11-2005 16:33

DannyK78 schreef:

Maar let wel: dit is geen enkele garantie, zover ik heb kunnen vinden staat er niets anders in de wet dan dat je geen overlast mag veroorzaken, dus het is niet afgetimmerd in de zin van: zo laat zoveel db en zo laat zoveel db.
Dus wat is nou overlast? Wij hebben de politie ook eens aan de deur gehad (en terecht de db's die we produceerde lagen veel te hoog) Maar we hebben toen ook gevraagd, ja wat is nu overlast?

Het antwoord: alles wat jij storens vind ik overlast. Dus, ik ben het zagen, de buurman vind het storend -) overlast. Ik praat te hard tegen mijn moeder, de buurman vind het storend -) overlast.

De politie moet langskomen na een melding, terwijl er meestal niet eens ''echt overlast'' is. Bel ik op de buurvrouw praat te hard ik heb overlast dan moeten ze komen. Maar meestal ziet de politie wel in dat de beller zich aanstelt. Wij waren net af het breken toen ze kwamen, toen ze dat zagen werd er gelachen en gingen ze weer. Niet eens een waarschuwing gekregen.

Maar overlast is zoals Danny al zegt niet te meten.
Boxen zijn net vogels, ze horen beide te vliegen
TimmiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 15-9-2009
Berichten: 147
3-11-2005 16:35

Dré schreef:

Skit schreef:

De wet is er gemaakt om mensen rust te gunnen vandaar de regel van na 10u 's nachts geen lawaai en geen gegrasmaai/haaggescheer/... op zondag.
Volksfabel. De zondag is een doodnormale dag waar het gaat om geluidsoverlast.

En gelukkig maar want die kerkklokken maken toch een takkeherrie zeg... laugh :D
En zoals ik het heb vernomen is die 10 uur ook niet waar. Overdag mag je ook melding doen van overlast, en dus ook van een grasmaaier.
Boxen zijn net vogels, ze horen beide te vliegen

Terug naar forum Reageer (zonder quote)