Forum > Geluid

Hoeveel Decibel mag je produceren?

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
AquiltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-3-2003
Laatste: 7-9-2011
Berichten: 66
19-3-2003 12:51
Een tijd geleden moest ik draaien op een "groot" evenement ( circa. 800 man) maar na een uur stond de politie voor de deur of het fftjes wat zachter kon of anders moest de zooi sluiten. Ik weet dat er een bepaald limiet zit aan het aantal decibel. X aantal DB buiten en X aantal tot aan volgende gevel. Weet iemand hoeveel DB je mag produceren??
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 9491
20-3-2003 00:03
Dat is voor elke gemeente anders, en per gebied in de gemeente kan dat ook nog verschillen. En het hangt ook nog af van het tijdsstip.

Buiten; 1 meter uit de gevel is het bij de meeste horeca bedrijven "slechts" 45 Db. En 's nachts na 0000uur kan dat nog lager liggen. (35Db)
De Zaalhouder dient de waarden exact te kennen;
hij heeft er als het goed is immers een vergunning voor van de gemeente. Wij hebben dan ook altijd een Db meter bij ons en een limiter voor tussen de eindtrappen.

Er zijn zelfs zalen die een Db meter + cutt-off tussen je stopcontakten hebben staan. Ga je 1 minuut over het maximum, dan gaat er een waarschuwingslamp branden, ben je dan niet binnen 1 minuut zachter, word de stroom gedurende 15 minuten uitgeschakeld.
Dan leer je het wel om je geluid te meten als het kritisch is laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
20-3-2003 02:33

Tom schreef:

Er zijn zelfs zalen die een Db meter + cutt-off tussen je stopcontakten hebben staan. Ga je 1 minuut over het maximum, dan gaat er een waarschuwingslamp branden, ben je dan niet binnen 1 minuut zachter, word de stroom gedurende 15 minuten uitgeschakeld.
Dan leer je het wel om je geluid te meten als het kritisch is laugh :D
Weet je hoe irritant die dingen zijn!

hebben 1x in een zaal met zo'n installatie gedraait, je zit continue te kijken of dat lampje niet brand... en zo wel, zet je het zaakie weer zachter... (en dat net als iedereen los begint te komen :/)
vaj-ta-lie-tie
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 9491
20-3-2003 09:56

KeRsTmAnNeKe schreef:

Weet je hoe irritant die dingen zijn!

hebben 1x in een zaal met zo'n installatie gedraait, je zit continue te kijken of dat lampje niet brand... en zo wel, zet je het zaakie weer zachter... (en dat net als iedereen los begint te komen :/)
Vandaar dat jongens die hun werk serieus nemen,
in hun eigen set up een limiter hebben zitten.
Dan heb je nooit problemen als je het even van te voren meet.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 170
20-3-2003 20:11
Wij hebben een keer in zo'n zaal met limmiter en cutoff moeten draaien. toe de muziek na 1 minuut weer aan ging sloegen alle stoppen door.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 9491
20-3-2003 23:08

joepvandemortel schreef:

Wij hebben een keer in zo'n zaal met limmiter en cutoff moeten draaien. toe de muziek na 1 minuut weer aan ging sloegen alle stoppen door.
Als de cutof er in gaat, ben je al verkeerd bezig geweest.
Maar goed, als het je overkomt, moet je onmiddelijk al je versterkers uit zetten. Het aanslaan geeft een enorme plop op je boxen, en daar kunnen speakers van stuk gaan.
En als je licht er ook over loopt, zet dat dan ook uit.

Je trekt anders gewoon te veel stroom in één keer. Vandaar dat de stoppen er uit vliegen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 13473
21-3-2003 01:32

joepvandemortel schreef:

Wij hebben een keer in zo'n zaal met limmiter en cutoff moeten draaien. toe de muziek na 1 minuut weer aan ging sloegen alle stoppen door.
De bedoeling van zo'n systeem is dat de MIXER erop aangesloten wordt. Je versterkerracks worden dus gewoon op het standaard lichtnet (of krachtnet) aangesloten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 9491
22-3-2003 03:35

Dré schreef:

De bedoeling van zo'n systeem is dat de MIXER erop aangesloten wordt. Je versterkerracks worden dus gewoon op het standaard lichtnet (of krachtnet) aangesloten.
Dat kan jij nou wel zeggen, maar ik heb het ook een keer meegemaakt, en de zaaleigenaar stond er op dat we de versterkers en zelfs de verlichting via die krachtsroomgoep aansloten sad :(
Gelukkig heb ik een DB-meter én een limiter laugh :D
Als je precies weet waar de grens zit, ga je er niet overheen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
30-11-2009 22:45
Ik kick een heel oud topic, maar ik zie wel precies staan waar ik naar op zoek was!
Met de scoutingburen is het inmiddels wat minder vrolijk gesteld, en toen ik hoorde van de cut-off limiter, ben ik gelijk maar even gaan zoeken.
Is dit mogelijk om met een relatief krap budget voor elkaar te krijgen, de totale accuracy is dan ook niet hoofd punt, maar het moet gewoon voor eens-en-altijd duidelijk zijn dat de muziek na (bijvoorbeeld 10:00) niet meer boven een bepaald volume mag.
Zelf gaan meten met een db-meter is natuurlijk een optie, maar het zou mooi zijn als het allemaal automatisch zou gaan.
Een hobbybob oplossing behoort ook tot de mogelijkheden, eveneens is Solderen / etsen etcetera geen probleem (Hogeschool Utrecht [Locatie oudenoord 700] heeft een hele mooie werkplaats wink ;))

Ik hoor het wel!
Groetjes,
Maarten
Nu ook op internet!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 9491
30-11-2009 22:51
dateq spl limiter met een tijdklokje ertussen does the trick.
Staan er zat op mp meestal.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)