Forum > Geluid

Bell VPS-400 of een ander A merk.

(36 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
BEWAPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2003
Laatste: 6-11-2016
Berichten: 39
30-3-2005 23:37
Even ter introductie: We hebben een tijdje geleden dus een brand gehad bij onze plaats waar we onze apparatuur doen opslaan. De oorzaak was brandstichting, er was namelijk een pyromaan bij ons in Schijndel actief, inmiddels is hij gepakt, maar wij zitten nog met de ellende, helaas.

Gevolg, mijn oude Production Service LS-2 set is niet meer bruikbaar en is zelfs weggeven aan een forumlid, hier op dit forum. Ik was hem namelijk erg dankbaar voor het repareren van mijn versterker.

Op dit moment ben ik dus aan het overwegen wat ik nu moet doen:

1. de planning was om een groot aantal RCF event 1018 kasten proberen op te kopen, zo'n 16 stuks of iets dergelijks, met een stuk of 8 ART 500 kasten. Maar na aanleiding met het gesprek met Remco ben ik toch aan het twijfelen gegaan over de spreiding van deze kasten (te breed).
Tevens ben ik bang dat het geluid na 20 meter als het ware uit de lucht valt, dit vanwege het feit dat het frontloaded is met een HF hoorn van 80x60 graden. Die ESW kasten gaan erg hard en klinken best goed. Maar RCF heeft naar mijn mening geen deftige top die gebruikt kan worden met meer dan 3 kasten per kant. Ik zeg niet dat ze slecht zijn, ik ben er zelfs erg tevreden over, maar ik zoek dus top met een spreiding van maximaal 60 graden en die heeft RCF volgens mij niet. En de top moet eigenlijk hoorn geladen zijn, in ieder geval een goede impedantieomvormer.

2. Nu kwam ik dus een Bell VPS-400 set occassion tegen en deze sprak mij best wel aan, vanwege de kleinere spreiding van 40x40 graden. Hierdoor kunnen er meerdere toppen naast elkaar zonder faseproblemen en dergelijke gebruikt worden. Tevens zou deze set geschikt zijn voor long throw toepassingen, vanwege een coax top en bandpass subs.

Toepassing: moet geschikt zijn voor buiten, moet in grote aantallen inzetbaar zijn. Moet fatsoenlijk klinken. Niet te zwaar en niet extreem groot, dus geen Lab sub taferelen. En geen zelfbouw. Moet betrouwbaar zijn, met betrekking tot kwaliteit en ondersteuning.

Wat had ik dus: Production services LS-2, met DAS drivers daarin, versterking: Powersoft Digam. Ik heb versterkervermogen voor ongeveer 20 kW aan drivers (2 ohm belasting). Met de versterkers is niets aan de hand.

Waar ben ik op zoek naar: niet de absolute top zoals: function one en EAW (sorry Remco voor plaatsing in het rijdje), Meyer, etc. Maar een set die past in het rijtje van EV, JBL, AD, RCF, Dynacord, SA, Mach, Bose, DAS, etc, etc etc. Dus gewoon goed, maar niet overdreven. Ik wil geen rommel. En het liefst ga ik voor occassion.

Wat wil ik dus weten, wat zouden jullie mij aanraden, RCF, Bell of iets anders? Het is de bedoeling dat ik de bestaande RCF art 500 kasten blijf gebruiken voor kleine gelegenheden en als monitoring. Tenslotte is het belangrijk dat ik graag een reactie wil die berust op eigen kennis, en niet van ik heb gehoord, etc... Als die VPS set niet in het tweede rijdje past, dan zou ik dat graag willen weten, zeg het gewoon hard op, geld is namelijk maar 1x keer uit te geven. sad :( Alvast bedankt voor jullie reactie.
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
Berichten: 234
31-3-2005 20:38
Beste bewap,

Ik ben zelf in het bezit van een halve vps 400 set. Deze komt oorspronkelijk van valksound af, en is vervolgens samen met nog een heel aantal andere vps sets opgekocht door G&L in friesland (sneek??) En deze heeft ze 2 jaar geleden weer allemaal verkocht (oa aan mij). Grote kans dat de set die jij bent tegengekomen dezelfde weg is gegaan, omdat er in nederland maar heel weinig van deze setjes zwerven.

Ik ben zelf erg tevreden over de vps set, zeker als je bedenkt wat ik er voor betaald heb, ben tot op hedendag niets tegengekomen voor die prijs. De klankkwaliteit is top. Ook is de set heel compact en makkelijk te vervoeren. In de baskasten zit dubbel 15'' in een bandpas, en in de toppen 12 + 2''. De drivers zijn allemaal van fostex, de 2'' driver is van b&c. De vps 420 set heeft een andere hoogdriver en bas drivers. Wat minder aan de set is dat het echte subbas wat minder doorkomt (daar hebben ze de infra700 voor gemaakt) Dit is overigens wel bij te eq-en. Ook is het zo, dat de bassen relatief verder dragen als je een dubbele stack per kant zet. De bassen gaan dan ook dieper (ze gaan dan koppelen) Ik weet niet of jij een halve set (enkele stack per kant) of een een complete set (2stacks per kant) op het oog hebt. Met een enkele set is (afhankelijk van de zaal door 40*40) zon 600/500 man de max, met een dubbele set kun makkelijk feesttenten tot 1200/1400man doen.
Heb je nog vragen, ook mbt tot (nieuw)prijzen stuur me dan een mailtje, ik heb mn huiswerk goed gedaan ;-)
En mocht je de set kopen, ik woon in de buurt dus we kunnen mischien over een weer t een en ander regelen
wink ;)
Groetjes....
MB Audio systems
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
31-3-2005 20:54
Hoi Eric,

Je gaf toendertijd al een beetje aan dat je niet zeker was van de opzet met zoveel breedstralende toppen per kant. Laten we eens heel simpel beginnen hoeveel man wil je met de uiteindelijke set ongeveer aankunnen, in hoeveel sets moet het verdeelbaar zijn en wat is het budget ongeveer? Is misschien 2e hands EAW of Turbo toch niets voor je? Dat klinkt vrij aardig, veel klanten kennen het, is in te huren en kost ook niet gek veel 2e hands.....
BEWAPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2003
Laatste: 6-11-2016
Berichten: 39
1-4-2005 00:01
1 x bewerkt. Laatst door BEWAP op 1-4-2005 00:09
ben zelf in het bezit van een halve vps 400 set.
Ik had het topic gevonden waarin dat vermeld werd alvorens ik dit topic opende, ik had zelfs je site al bekeken. Als ik jouw mening zie, dan is het kopen wel waard dus.
Ik zag dat je ook hier in Brabant zit? Als ik over ga tot het kopen van zo'n VPS set dan lijkt het me dat wel in ieder geval interessant om te doen.
2e hands EAW of Turbo
Daar zit iets in Remco, in principe kan ik dan mijn oude versterkers blijven gebruiken en daar ben ik eigenlijk best wel tevreden over. Maar EAW of Turbo vind je niet zo snel occasion, toevallig heeft AED iets staan en in Duitsland weet ik wel iets te vinden. Maar dan toch, het is dan naar mijn mening nog steeds best wel prijzig. En ik heb het gevoel bij deze merken dat je ook veel voor de naam betaald. Het is gewoon topmateriaal, maar daar betaal je ook voor. Waar ik eigenlijk op zoek naar ben is gewoon goed materiaal, wat bij de A-merken hoort, maar geen prestige merk (als je snapt wat ik bedoel). Maar ik zal er eens over nadenken, mijn collega dringt er eigenlijk ook op aan. Als RCF ook gewoon een deftige top zou maken dan zouden ze volgens mij gewoon veel meer verkopen, de prijs/kwaliteit verhouding hoef je het niet voor te laten. Dan was de keuze veel makkelijker geweest...

Ik wil eigenlijk een set hebben waarmee ik zo'n 800 personen binnen en buiten van fatsoenlijk geluid kan voorzien. Zonder dat ik de set op zijn staart moet trappen (als je begrijpt wat ik bedoel), er moet dus genoeg headroom overblijven. Ik kwam toevallig tijdens mijn surfen op het internet dus zo'n VPS set tegen (een dubbele set, dus 4 tops en 8 subs) en vond het op het eerste gezicht een best interessante set. Wat ik gewoon interessant vond was de geringere spreiding, de coax top en de bandpass sub. Sindsdien ben ik meer en meer gaan twijfelen over de haalbaarheid van de RCF art kasten, die ESW kasten zijn in ieder geval geen probleem. Het is namelijk zo dat je eigenlijk verplicht bent om delays te gaan gebruiken bij grotere klussen omdat die ART gewoon niet verder komt dan 20 meter. Daar kan die ART niets aan doen, het is gewoon een perfecte kast, met een erg goede prijs/kwaliteit verhouding. Maar voor grotere klussen lijkt het me gewoon beter om toch te zoeken naar toppen die geschikter zijn voor de wat grotere afstanden.

Tevens ben ik met mijn speurwerk ook een JBL HLA set tegen gekomen, nu is mijn vraag is dit misschien iets? Volgens mij heeft dit als nadeel dat de kasten zo groot zijn, ik hoor er wel goede ervaringen over. Zijn hier mensen met ervaringen daarover?

Tenslotte de uitbreidingsplannen, ik heb dus nu een dubbele set op het oog maar wil het eigenlijk dan wel uitbreiden naar 4 sets, dus 8 toppen en 16 subs. Als ik dit dus met EAW wil gaan proberen dan wordt het nog behoorlijk sparen. De kwaliteit moet eigenlijk in de richting liggen van bijvoorbeeld de EV RX serie, alleen zijn de tops weer frontloaded en dat wil ik niet.

Het liefst ben ik op zoek naar een totaaloplossing dus, iets met versterker en processor erbij. Bijvoorbeeld zo'n HLA set kwam ik occassion voor 8000 euro tegen met amps daarbij. Eigenlijk ben ik op zoek naar die richting, maar het mag ook meer zijn, voor de LS-2 was ik in totaal met amps zo'n 13000 euro kwijt, dus in die richting mag het ook weer. De stap naar occassion EAW of iets dergelijks zou gemaakt kunnen worden, de meerprijs ligt niet zoveel hoger. Maar eigenlijk heb ik liever iets uit 'het middensegment'. Het staat voor mij persoonlijk vast dat het iets occassion moet worden en zeker geen zelfbouw, voor de rest kan ik nog alle kanten op.

Ik hoop dat jullie hier iets mee opschieten. Ik kan in ieder geval over de uiteindelijk keuze rustig aan doen, op dit moment kan ik gewoon met die RCF set werken, alleen de grotere klussen wordt het wat moeilijker. Bedankt alvast voor jullie reacties. Poef... een flinke lap tekst....
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
Berichten: 234
1-4-2005 00:08
Ik ben heel benieuwd naar de vraagprijs van de set die jij bent tegengekomen. Als je wilt kun je hier wel komen luisteren. (morgenavond en volgende week vrijdag zijn ze op klus) dan kun je gerust ff langskomen.
Groetjes
MB Audio systems
BEWAPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2003
Laatste: 6-11-2016
Berichten: 39
1-4-2005 00:11
Zo een snelle reactie, ik heb net mijn eigen reactie aangepast op de spellingsfouten... Die VPS 400 set ben ik tegen gekomen voor 7000 euro, is dat marktconform? Of is het te hoog?
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
Berichten: 234
1-4-2005 14:44
Ik neem aan dat dit incl de systeemversterkers, racks, kabels ed is. Dan is dit zeker een zeer nette prijs. En aan de staat van de set is er mischien nog wel wat te pingelen (als 7000 de vraagprijs is)
Bedenk ook dat de set zo erg waarde vast is, dus als je hem goed behandeld zal de waarde ongeveer hetzelfde blijven.
MB Audio systems
BEWAPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2003
Laatste: 6-11-2016
Berichten: 39
1-4-2005 18:41
Dit is inderdaad inclusief originele versterkers, dus 6 versterkers met ingebouwde sturing voor de sets. Na het verhaal van Remco ben ik toch eens gaan kijken naar EAW. Op zich ook niet verkeerd, ik zal er vanavond nog eens over na gaan denken. Het is natuurlijk wel een heel ander kostenplaatje... Je ziet wel, ik ben er nog helemaal niet over uit....
Arjan schuurmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-1-2004
Laatste: 10-4-2024
Berichten: 106
1-4-2005 23:01
ik heb eventueel nog 8x esw 1018 te koop samen met 4x das st215, als u interresse heeft hoor ik het wel vr gr Arjan schuurman

ps eventueel heb ik ook bijpassende versterkerrachs met crest audio versterkers + das proccessors foto's van de set zijn te vinden op www.moving-melodies.nl
RutgerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-9-2003
Laatste: 24-1-2018
Berichten: 196
2-4-2005 00:13
mischien kan je eens kijken naar een dynacord cobra set. Heb er een keer mee gestaan klonk erg goed... maar ja daar betaal je ook wel voor.

https://www.dynacord.de/presseartikel.php?id=356

succes rutger

Terug naar forum Reageer (zonder quote)