Forum > Geluid

Behringer Ultramizer DSP1424

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
RenesnellemanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 6-7-2018
Berichten: 129
17-3-2005 17:49
Heeft iemand ervaring met bovengenoemde limiter / composer...??

Zo ja, hoe zijn de ervaringen als men deze tussen versterker en mengpaneel / eq. plaatst en in hoeverre kan deze de versterker oppeppen en zet ie een limit op je set...om het maar zwart-wit te omschrijven..

Ben op zoek naar een redelijke limiter voor kleine set en dacht, gezien budget, aan deze composer, dus wilde daar graag wat meer info over, dus wie kan mij daar iets over vertellen uit ervaring..??
Let the beat controled by DJ
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 9491
17-3-2005 18:04
Als je goedkoop wil beperken en redelijk van kawaliteit:
koop dan een oude composer 2200.
Vaak al voor € 65,- tot € 75,- te koop.
Compressor, gate en limiter in een app.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RenesnellemanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 6-7-2018
Berichten: 129
17-3-2005 18:19
De 2200 is, begrijp ik, uitgebreider en kwalitatief beter in zijn prestaties...???
Let the beat controled by DJ
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
17-3-2005 19:05

renesnelleman schreef:

Heeft iemand ervaring met bovengenoemde limiter / composer...??

Zo ja, hoe zijn de ervaringen als men deze tussen versterker en mengpaneel / eq. plaatst en in hoeverre kan deze de versterker oppeppen en zet ie een limit op je set...om het maar zwart-wit te omschrijven..

Ben op zoek naar een redelijke limiter voor kleine set en dacht, gezien budget, aan deze composer, dus wilde daar graag wat meer info over, dus wie kan mij daar iets over vertellen uit ervaring..??
Ik heb de DSP1424P ook in mijn bezit en het apparaat doet veel wonderen als je hem goed instelt. Ik gebruik hem hoofdszakelijk als 2 bands compressor met als crossoverpunt 160 Hz. Het voordeel is dat het geluid veel harder klinkt zonder dat de versterker gaat clippen. Ook de laagste en hoogste tonen worden door de enhancer en exciter functie beter hoorbaar alsook enige toename in de druk van de lage tonen. Een enkele keer neem ik de DSP mee met alleen een versterker en 2x K-115 luidsprekers voor achtergrondmuziek en houd dan nog voldoende lage tonen over. Later heb ik de DSP1424P vervangen door de (veel duurdere) Behringer DEQ2496 waar ik in het veld ook niet meer zonder kan. De extra limiter vind ik wat minder, maar dan ben je ook te hard aan het draaien en zit je vaak tegen de clip aan bij de eindversterker.

TCMC
RenesnellemanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 6-7-2018
Berichten: 129
17-3-2005 20:13
Wat is het ultieme verschil tussen de 2200 en de 1424 betreffende prestatie(s) etc. Lees dat de 2200 beter is, echter de 1424 is volgens TCMC ook prima,...

Wat geniet in deze de voorkeur, waarbij belangrijkste is dat dit voor een kleine dj-set is..??
Let the beat controled by DJ
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 9491
17-3-2005 21:13
Als je beter wilt limiten, is een compressor beter,
als je meer push uit je set wilt halen,
is een enhancer beter.

Ik heb ze allebei,
maar kom steeds meer tot de ontdekking, dat het meer een soor jezelf voor de gek houden is.
De enhancer komt steeds meer neutraal te staan, en ik gebruik hem alleen nog maar als ik wel eens een beetje te weinig hoog of laag heb,
de compressor daarintegen, (mits goed ingesteld) is een uitstekende veiligheidsklep voor al te enthousiast werken.

Download de gebruiksaanwijzingen maar eens, dat geeft meer duidelijkheid.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
17-3-2005 21:31

Tom schreef:

Als je beter wilt limiten, is een compressor beter,
als je meer push uit je set wilt halen,
is een enhancer beter.

Ik heb ze allebei,
maar kom steeds meer tot de ontdekking, dat het meer een soor jezelf voor de gek houden is.
Tja, als je jouw eigen gehoor voor de gek houdt alsook het gehoor van het luisterend publiek, dan heb je in feite wel het juiste doel bereikt wink ;).

Voor Hifi gebruik moet ik daar niks van hebben.
Voor Live en DJ gebruik kan ik niet meer zonder, en het klinkt ook nog zeer acceptabel.

TCMC
RenesnellemanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 6-7-2018
Berichten: 129
17-3-2005 21:31
Ok,... dus de meningen lopen wat dat betreft uiteen, met andere woorden, je kan beter een alles in één kopen, waarbij de nadruk ligt op het eventueel oppeppen van de muziek en een limit instellen voor over-enthousiasme...

Voorzien de 1424 / 2200 in beide functies zoals ze besproken zijn of zijn daar grote verschillen in... Als ik namelijk een beetje zoek op internet staan er allerlei mooie teksten e.d. echter de ervaring als antwoord geniet hierbij de voorkeur...
Let the beat controled by DJ
RenesnellemanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 6-7-2018
Berichten: 129
17-3-2005 21:51
Tom,

Heb de gebruiksaanwijzingen van beide apparaten doorgelezen, echter hierin staan specs en aansluitingsmogelijkheden...

Waar het mij in deze voornamelijk om gaat is het Limitten van geluid, waarbij de toevoeging van een zogenaamde Loudness Maximizer optioneel is,...

Wat is in dit geval dan een betere keuze, daar naar mijn idee de 2200 beter is voor Limit, terwijl de 1424 eigenlijk meer de Loudness kant op gaat, terwijl er wel wordt aangegeven dat deze een peak limiter bevat die, mits goed ingesteld, redelijk zijn werk zou moeten doen... Lees dat TCMC goed kan werken met de 1424,...

Het definitieve antwoord is voor mij nog niet helemaal duidelijk, maar ik wil graag een peak limiter en optioneel is dus de Loudness om het maar zo te zeggen...
Let the beat controled by DJ
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
17-3-2005 21:55

renesnelleman schreef:

Ok,... dus de meningen lopen wat dat betreft uiteen, met andere woorden, je kan beter een alles in één kopen, waarbij de nadruk ligt op het eventueel oppeppen van de muziek en een limit instellen voor over-enthousiasme...

Voorzien de 1424 / 2200 in beide functies zoals ze besproken zijn of zijn daar grote verschillen in... Als ik namelijk een beetje zoek op internet staan er allerlei mooie teksten e.d. echter de ervaring als antwoord geniet hierbij de voorkeur...
Ik heb even vergeleken op de Behringer site. Ik zou dan voor de DSP1424P kiezen, omdat je meerdere apparaten in een behuizing hebt en is ook wat nieuwer. Maar ja, mijn ervaring speelt daar natuurlijk ook een sterke rol in, omdat ik de Composer 2200 niet ken. (Wel iets van kan indenken). Het sterkste punt van de DSP1424P vind ik de 2-bands compressor die het erg goed doet, en dat maakt hem ideaal voor DJ gebruik. De Noisegate, Enhancer, Exciter en limiter is natuurlijk ook mooi meegenomen, maar de limiter (die ingrijpt als het echt moet) is wel hoorbaar aanwezig en dus ook het zwakste item. Het feit dat je 25 extra geheugenplaatsen hebt, maakt het gebruik erg gemakkelijk.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)