Forum > Geluid

DAP P-1600 Vintage of JBSystems C2-800 ?

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
GeertenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-2-2005
Laatste: 19-1-2007
Berichten: 28
13-3-2005 13:09
1 x bewerkt. Laatst door Geerten op 13-3-2005 16:08
Naar de zomer toe ga ik me een setje van DAP aanschaffen 2 ax-15B met 2 ax-12 aangestuurd door één versterker maar omdat ik nu een aanbieding krijg van een tweedehands versterker had ik graag eens jullie ervaringen gevraagd.
Ik weet dat er zeker over de DAP p1600 & P2000 al veel is geschreven , maar misschien zijn er hier mensen die me ook kunnen helpen met de keuze tussen een DAP of een JB ?

Ik kan dus kiezen tussen een demo JB C2-800, deze kan ik kopen voor 325 euro maar het toestel is slechts enkele maal gebruikt.
of
een nieuwe DAP P-1600
of
eventueel een nieuwe DAP P-2000

De prijs loopt bij alle 3 niet ver uiteen ( DAP's komen nog verzendkosten bij ), daarom had ik graag even wat wat raad gekregen welke best aansluit op het DAP AX set, waarschijnlijk deze het meeste vermogen zullen velen antwoorden,dus de P-2000 laugh :D , maar aangezien de C2-serie van JB toch ook een goede reputatie blijkt te hebben had ik graag wat ervaringen of raad gekregen, tenslotte kost zo'n C2-800 toch nog een stuk meer nieuw dan dan een DAP P-1600 met vergelijkbaar vermogen sad :(
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
13-3-2005 15:04

Geerten schreef:

Naar de zomer toe ga ik me een setje van DAP aanschaffen 2 ax-15 met 2 ax-12 aangestuurd door één versterker maar omdat ik nu een aanbieding krijg van een tweedehands versterker had ik graag eens jullie ervaringen gevraagd.
Ik hoop dat je een typfout hebt gemaakt want een setje met 2 ax-15B's lijkt me beter dan twee verschillende topkasten!

Geerten schreef:

Ik weet dat er zeker over de DAP p1600 & P2000 al veel is geschreven , maar misschien zijn er hier mensen die me ook kunnen helpen met de keuze tussen een DAP of een JB ?

Ik kan dus kiezen tussen een demo JB C2-800, deze kan ik kopen voor 325 euro maar het toestel is slechts enkele maal gebruikt.
of
een nieuwe DAP P-1600
of
eventueel een nieuwe DAP P-2000
-klopt!
-wie weet
-vergelijking:

JB-Systems C2-800
2x800W RMS 4 Ohm/2x500W RMS 8 Ohm
Bridge : 1 x 1300 W/8 Ohm
. A complete range of professional amplifiers
. Inmput through XLR or 1/4" Jack (balanced)
. Output through Speakon or speaker terminals
. Stereo or bridge mode
. Protection against short circuit, DC current and high temperature
2e hands: 325
nieuw: 456,34

DAP PALLADIUM P-1600 Vintage
8 Ohm Stereo Power (RMS): 525W
4 Ohm Stereo Power (RMS): 800W
8 Ohm Bridge Power (RMS): 1600W
299,-

DAP PALLADIUM P-2000 Vintage
8 Ohm Stereo Power (RMS): 750W
4 Ohm Stereo Power (RMS): 1025W
8 Ohm Bridge Power (RMS): 2050W
349,-

Geerten schreef:

De prijs loopt bij alle 3 niet ver uiteen ( DAP's komen nog verzendkosten bij ), daarom had ik graag even wat wat raad gekregen welke best aansluit op het DAP AX set, waarschijnlijk deze het meeste vermogen zullen velen antwoorden,dus de P-2000 laugh :D , maar aangezien de C2-serie van JB toch ook een goede reputatie blijkt te hebben had ik graag wat ervaringen of raad gekregen, tenslotte kost zo'n C2-800 toch nog een stuk meer nieuw dan dan een DAP P-1600 met vergelijkbaar vermogen sad :(
Ik zou toch de palladium 2000 pakken wink ;) . Aangezien je een ‘bak’ meer vermogen hebt en je beter teveel dan te weinig kunt hebben. Denk ook aan een X-over als je een sub/top combinatie bedoelde!

Mvg, maarten
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
13-3-2005 15:18
Om technische redenen heb ik voor 2x de P-1600 gekozen. De P-1600 en de T-2400 aka P-2000 van mr. Edie heb ik naast elkaar gehad. De T-2400 aka P-2000 haalt zelfs 2x 1125 Watt RMS in 4 Ohm. Het beetje vermogensverlies met de P-1600 wordt op akoestisch niveau meer dan ruimschoots ingehaald door mijn Behringer DSP1424P (Multiband compressie, enhancer, exciter etc.)

TCMC
GeertenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-2-2005
Laatste: 19-1-2007
Berichten: 28
13-3-2005 16:37
Maarten ik heb er ax-15B van gemaakt was idd een vergissing laugh :D
Maar aangezien ik van plan ben om de ingebouwde X-over in de subs te gebruiken heb ik die niet extra nodig waardoor het met één amp zou volstaan.

TCMC als ik voor een nieuwe DAP ga kies ik waarschijnlijk wel de P-2000 voor het prijsverschil moet je het niet laten hé wink ;)

Blijkbaar valt die P serie goed mee voor de prijs, moest er nog iemand vergelijkende info hebben tussen die DAP P serie en de JB C2 serie hoor ik het ook nog graag.

Zover ik weet heeft die C2-800 een dubbele voeding, heeft iemand info daarover bij de DAP ?
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
13-3-2005 17:23

Geerten schreef:

TCMC als ik voor een nieuwe DAP ga kies ik waarschijnlijk wel de P-2000 voor het prijsverschil moet je het niet laten hé wink ;)
Ik heb bij de P-2000 echt mijn bedenkingen. Om met hetzelfde aantal transistoren (die ook nog allemaal op de hotspot van de heatsink geplaatst zit) meer vermogen uit te halen is naar mijn idee eerder vragen om problemen. Het vermogen wat er uit komt is naar mijn idee wat te hoog gezien het aantal eindtransistoren. Ik kies dan liever een meer veilige weg en ga met een extra compressor of dynamische processor en met iets lichtere versterkers aan de slag.

Het is mijn persoonlijke mening. Ik hoor en lees dat er weinig klachten zijn over de P-2000 aka T-2400, ofwel allemaal tevreden gebruikers. 2x 4 Ohm belasting, en zelfs ietsjes minder (maar geen 2 Ohm) is geen probleem.

TCMC
GeertenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-2-2005
Laatste: 19-1-2007
Berichten: 28
13-3-2005 18:11
Deze amp zou toch maar dienen om naar de zomer toe het set AX aan te sturen.
Aangezien ik onlangs ergens in een post van u las dat de AX-15B op 8 ohm blijft bij gebruik van het ingebouwd X-over zal deze amp dus mooi zijn 750 W geven op 8 ohm wat me een mooi vermogen lijkt voor dat set, hopelijk mag ik dan geen probleem verwachten ?
Wat is jouw mening over deze combinatie want blijkbaar heb jij alles wat ik hier zo opnoem reeds in handen gehad happy :)
Misschien kan ik het hier eens vragen ipv een nieuw topic te openen : weet iemand eigenlijk het voordeel van een dubbele transfo ( zoals in de JB ) , ik heb eigenlijk alleen maar eens gehoord dat het beter zou zijn zonder duidelijke reden sad :(
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
13-3-2005 18:32

Geerten schreef:

Deze amp zou toch maar dienen om naar de zomer toe het set AX aan te sturen.
Aangezien ik onlangs ergens in een post van u las dat de AX-15B op 8 ohm blijft bij gebruik van het ingebouwd X-over zal deze amp dus mooi zijn 750 W geven op 8 ohm wat me een mooi vermogen lijkt voor dat set, hopelijk mag ik dan geen probleem verwachten ?
Impedantie blijft inderdaad op 8 Ohm staan. Vermogens van beide luidsprekers mag je inderdaad bij elkaar optellen mits full range signaal. Bij bas solo of zangsolo krijgt een van de boxen wel het dubbele vermogen te verwerken. Dat is het nadeel van passief werken. 600 Watt RMS (bij muziek is het iets meer) wat ik uit de P-1600 haal is dan meer dan voldoende.

Wat is jouw mening over deze combinatie want blijkbaar heb jij alles wat ik hier zo opnoem reeds in handen gehad happy :)
Ik draai van begin af aan actief omdat ik nog nooit een goed klinken passieve set heb gehoord. Hierbij denk ik aan de oude DAP PR115B en RW-18B met hun hoge interne scheidingsfrequentie van 260 Hz. De DAP AX-15B is daar een goede uitzondering op. Toch heb ik de filters eruit genomen omdat je met actief filteren veel meer en beter geluid eruit te halen valt.

Misschien kan ik het hier eens vragen ipv een nieuw topic te openen : weet iemand eigenlijk het voordeel van een dubbele transfo ( zoals in de JB ) , ik heb eigenlijk alleen maar eens gehoord dat het beter zou zijn zonder duidelijke reden sad :(
De enige reden wat ik kan bedenken is dat een versterker met 2 trafo's (in feite 2 echte mono versterkers) op een kanaal gebruikt mag worden. Ook bij het defect raken kan je nog met 1 kanaal behelpen. Verder kan de kanaalscheiding en doordrukdemping wat beter zijn. Ook de gewichtsverdeling is met 2 trafo's wat beter, maar de Palladium heeft de trafo ook op een mooie plek zitten.

Versterkers die een trafo delen, geven bij een enkel kanaal gebruik ongeveer 1,5 keer zoveel vermogen af. Het betreffende kanaal wordt heter en mogelijk blaas je ook een basluidspreker op. Een versterker eenzijdig te belasten is dus af te raden, al is het vanwege extra temperatuur problemen.

TCMC
GeertenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-2-2005
Laatste: 19-1-2007
Berichten: 28
13-3-2005 20:16
Als ik alles op een rijtje zet zou het dus volstaan met een P-1600 of die C2-800 wat vermogen betreft.
Als het budget het toelaat kan ik samen met mijn ax set nog een X-over en een tweede amp bijkopen. laugh :D
Misschien kies ik nu dan toch maar de C2-800, wie weet komen de voordelen van die dubbele trafo ooit nog van pas happy :)
Bedankt voor de uitleg !
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
13-3-2005 21:27

Geerten schreef:

Als ik alles op een rijtje zet zou het dus volstaan met een P-1600 of die C2-800 wat vermogen betreft.
Als het budget het toelaat kan ik samen met mijn ax set nog een X-over en een tweede amp bijkopen. laugh :D
Misschien kies ik nu dan toch maar de C2-800, wie weet komen de voordelen van die dubbele trafo ooit nog van pas happy :)
Bedankt voor de uitleg !
Omdat je later waarschijnlijk een tweede versterker wilt verschaffen kun je beter voor de P-1600 gaan. Mijn ervaring is dat verschillende merken versterkers verschillende ingangsgevoeligheden hebben. Versterkers die iets harder spelen, lees: gevoeliger ingangsspanning hebben, lijken vaak in hun voordeel te zijn. Bij actieve crossovers heb ik dan het liefst versterkers met 26 dB constante voltage gain. Alle Palladium versterkers voldoen hieraan. Een Peavey CS-1000X moet ik ca 4,5 dB meer geven dan een DAP Palladium versterker om dezelfde toonbalans over te houden en lijkt daarom (onterecht) slechter.

TCMC
StudioXStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-3-2005
Laatste: 20-10-2007
Berichten: 29
13-3-2005 22:49
Interessant onderwerp hier , ik heb me namelijk onlangs net zo'n DAP AX-15B + AX-12 set aangeschaft.
Ik gebruik daarop een JBSystems C2-800 maar mijn ondervinding is dat het geheel nogal vlug in de clip gaat.
Dus wat de vraagstelling betreft, persoonlijk vind ik die C2-800 een héél goede amp maar zou het niet echt aanraden op dat AX set, waarschijnlijk is het actief filteren met 2 versterkers de beste oplossing.

Voorheen had ik een ongeveer identiek zelfbouw setje met 15" baskast en een 10 / 1 topkast, alles Beyma , aangesloten op diezelfde versterker.Dat speelde volgens mij veel beter wat clip en vervorming betreft, ik kon gewoon veel luider gaan met een zuivere klank. Zal wel aan de gevoeligheid van de DAP liggen volgens mij.
Maar mijn setje was eens dringend aan vervanging toe , of een ernstige opknapbeurt en toen ik de gelegenheid had om die DAP set splinternieuw in de doos te kopen uit een faling heb ik eigenlijk niet getwijfeld.
De eerste indruk is goed alhoewel ik het nog niet op locatie gebruikt heb, dat wordt nog even afwachten.
Een extra amp , cross-over etc zie ik niet direct zitten , ik houd het liever wat compact, vandaar lijkt me het idee van een krachtiger versterker eigenlijk ook niet slecht, ik heb hier al wat meegelezen en zo'n P-2000 lijkt me ook wel wat.Die persoon van die faling had er volgens mij ook nog één te koop, moet ik morgen eens navragen razz :p
Ik denk met wat meer vermogen er op te zetten hef ik die mindere gevoeligheid misschien wat op ?
Eigenlijk wat vijgen na pasen maar ik heb het set nu toch gekocht en vind het eigenlijk wel een zeer presentabel set met een redelijk goede geluikskwaliteit erbij.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)