Forum > Geluid

kapotte DAP : Palladium 900

(24 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
DjProbeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-7-2004
Laatste: 6-8-2009
Berichten: 104
6-2-2005 18:58
hallo,

ik heb het volgende voor gehad,
of beter, iemand die ons materiaal geleend heeft, heeft het volgende voor gehad,

ze hebben zelf onze installatie proberen op te zetten, (tegen de afspraken in)
de set bestond uit ;

dj set : pioneer cmx 3000 + djm 3000 + 2 technicsen
versterking : 1 * palladium 1200 (laag) 1 * palladium 900 (hoog) + 1 * cross over 2310

na wat sukkelen hebben ze alles kunnen aansluiten,
en de set speelde ..
maar dan heeft hij een micro aangesloten, terwijl hij wellicht voor de topkast stond,
(wellicht stond de master volledig open en de versterk ook op 10)
het is beginnen "fluiten" en hij heeft wellicht niet het juiste knopje op tijd gevonden

het gevolg nu is dat de 3 (piezo) tweeters kappot zijn (monacor : mon-ksn-1167)
(heel merkwaardig, maar die goedkope sfinx luidsprekers die ook in de topkast zaten hebben nieks :p)
en dat de dap P-900 zelf zonder singaal cliped (dus de singaal ledjes branden en het rode clip lampje; het protect lampje niet)

mijn vraag nu, wat is er juist met de versterker ?
eindtrap erdoor, er komt niets meer door, geen geluid, zelf geen gebrom.
ik ga em maandag binnen dragen (is 4 weken oud)
iemand een idee hoe lang ik hem kwijt ben,
is dit herstelbaar, of raden jullie aan direct een nieuw model te nemen

=> er was een contract opgesteld waar de huurder volledig aansprakelijk is bij schade ...
dus gelukkig ben ik hierdoor niet gedupeerd ..
maar ik heb binnenkort weer een feestje, dus wou toch wat info inwinnen

nu heb ik nog een vraagje,
als de versterk vervangen moet worden,
zou ik opteren voor een 1600 (ik zou het verschil dan zelf bijpassen)
en deze zou ik dan gebruiken voor de bassen (er zitten Eminence kappa 15 LF's in ...)
is dit beter geschikt dan de 1200 ? of ga ik met die 1600 mogelijk kwaad aanrichten ?
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
6-2-2005 19:11
lijkt me vreemd alsdaar door de versterker kapot gaat, ook al krijgt een versterker nog zon bagger signaal zullen de speakers er meer last van hebben.

en gewoon ff terug gaan naar de winkel waar je hem hebt gekocht dan merk je het wel
DjProbeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-7-2004
Laatste: 6-8-2009
Berichten: 104
6-2-2005 19:20

speakerfreak schreef:

lijkt me vreemd alsdaar door de versterker kapot gaat, ook al krijgt een versterker nog zon bagger signaal zullen de speakers er meer last van hebben.

en gewoon ff terug gaan naar de winkel waar je hem hebt gekocht dan merk je het wel
ben ik zeker van plan ...
mja hij spraak van een oorverdoovend geluid,
en dat iedereen toen in de zaal promt hun vingers in hun oren staken ...

iemand een idee hoe lang ik hem kwijt ga zijn ?
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
6-2-2005 19:33
is niet te zeggen mischien zegt die winkel wel, eigen schuld.

en een rondzingende micro klinkt inderdaad niet fijn haha, daarbij steek je al snel je vingers lekkah diep in je oren hoor laugh :D
DjProbeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-7-2004
Laatste: 6-8-2009
Berichten: 104
6-2-2005 19:36

speakerfreak schreef:

is niet te zeggen mischien zegt die winkel wel, eigen schuld.
lang leve het huurcontract he :p
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
6-2-2005 19:39

DjProbe schreef:

versterking : 1 * palladium 1200 (laag) 1 * palladium 900 (hoog) + 1 * cross over 2310

na wat sukkelen hebben ze alles kunnen aansluiten,
en de set speelde ..
maar dan heeft hij een micro aangesloten, terwijl hij wellicht voor de topkast stond,
(wellicht stond de master volledig open en de versterk ook op 10)
het is beginnen "fluiten" en hij heeft wellicht niet het juiste knopje op tijd gevonden

het gevolg nu is dat de 3 (piezo) tweeters kappot zijn (monacor : mon-ksn-1167)
en ?
Ik vind dit een levensgevaarlijke setup omdat je helemaal niks van limiters ertussen hebt zitten. Waarschijnlijk is de zaak zo hard gaan rondzingen dat de versterker nog een blokspanning uitgaf en de piezo's ongeveer het dubbele vermogen te vermogen (1,4x de effectieve spanning) te verwerken kregen. Mogelijkerwijs hebben de piezo's intern een vonkboog getrokken (is bij mij in het verleden gebeurd), de versterker erg laagohmig belast (net geen sluiting) en de eindtrap vernield. Je kunt het geluk hebben dat alleen de zekeringen gesneuveld zijn, maar die kans is vrij klein.

Ik heb zelf 2x de P-1600 en heb al 1x een hoop intern stof uitgeblazen.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
6-2-2005 19:45

DjProbe schreef:

speakerfreak schreef:

is niet te zeggen mischien zegt die winkel wel, eigen schuld.
lang leve het huurcontract he :p
Je hebt garantie. Een beetje winkelier geeft desnoods tijdelijk een reserveversterker mee als jouw versterker te lang weg mocht blijven.

Het inruilen van een versterker kun je vergeten, omdat de versterker dan 2e hands is, dus echt niet als nieuw te verkopen is door de leverancier. Zet eens wat fotos van de P-900 online in het juiste topic?

TCMC
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
6-2-2005 20:48

TCMC schreef:

DjProbe schreef:

speakerfreak schreef:

is niet te zeggen mischien zegt die winkel wel, eigen schuld.
lang leve het huurcontract he :p
Je hebt garantie. Een beetje winkelier geeft desnoods tijdelijk een reserveversterker mee als jouw versterker te lang weg mocht blijven.

Het inruilen van een versterker kun je vergeten, omdat de versterker dan 2e hands is, dus echt niet als nieuw te verkopen is door de leverancier. Zet eens wat fotos van de P-900 online in het juiste topic?

TCMC
Je eigen versterker slopen valt onder garantie? Dacht het niet. Als ik mijn versterkers uit het raam gooi en ze zijn kapot, valt dat ook ECHT niet onder garantie hoor!
Light Image
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
6-2-2005 21:53

jeroenvdv schreef:

Je eigen versterker slopen valt onder garantie? Dacht het niet. Als ik mijn versterkers uit het raam gooi en ze zijn kapot, valt dat ook ECHT niet onder garantie hoor!
Niet als je het juiste gereedschap hebt, dus juiste kruisschroevendraaier, torx schroevendraaiers etc. Dit wordt wat anders als je foute zekeringen inzet, schroeven beschadigt, zelf gaat solderen etc., dan wordt het zichtbaar en vervalt inderdaad de garantie.

Een tijdje geleden heb ik bij een elektrozaak TV's en stereo apparatuur gerepareerd. Onderdelen van B&O en Onkyo kregen wij van de importeur en er werd zelfs een kleine vergoeding gegeven (die niet in verhouding stond met de werkuren en de handling, maar goed).

Dit is overigens geen vrijbrief dat iedereen zijn apparatuur moet openschroeven. Alles op eigen risico. Maar de P-1600 ging wel erg gemakkelijk uit elkaar.

TCMC
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
6-2-2005 22:24
A/ Piezos heb je gewoon opgeblazen.
Vervangen is enige optie.

B/ Bij het zelf openen van je versterker vervalt elke garantie.
Er zijn vaak onzichtbare valletjes aangebracht, waardoor de fabrikant/importeur kan zien of een app. ongeoorlooft geopend is. (Ik ga ze lekker niet vertellen laugh :D )

Trouwens jouw probleem valt zo in zo niet onder de garantie, want de klacht is niet ontstaan bij normaal gebruik, of door een fabrieksfout.

C/ Versterker is overbelast, voor langere duur.
Maar niet warm geworden, waarschijnlijk door de te hoge belasting (te weinig weerstand) Piezos zitten meestal zonder filter rechtstreeks paralel op de lage tonen speaker. Dus als ze grof doorbranden, maken ze gewoon sluiting op de luidsprekeraansluting van je versterker.

Een goede verterker heeft hier een beveiliging voor ingebouwd zitten.
Dat kan een eenmalige (niet zelf te vervangen) gesoldeerde zekering zijn, maar kan ook gewone zekering zijn.
De echte versterkers hebben een elektronisch cirquit, wat na het opheffen van de sluiting reset, en dan speelt de versterker weer vrolijk verder.

Een slechte versterker heeft helemaal geen kortsluitbeveiliging sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)