Forum > Licht

alles willen weten over (theater) licht - hoe te leren?

(22 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
NorronStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2004
Laatste: 18-11-2004
Berichten: 3
18-11-2004 00:22
Hallo,

in het dagelijks leven ben ik geluidstechnicus in het theater en bemerk dat het nogal lastig is wanneer je niet alles weet over wat de lichttechnicus in het theater allemaal gebruikt aan materiaal, maar vooral aan termen. Is er een woordenboek, (beginners)boek voor lichttechnici of een website met woordenlijst die jullie aan kunnen raden? Ik zoek dus echt een ABC waarin de meest simpele dingen instaan. Van grid tot schuko en van par tot fries. Ook omdat ik van lang niet alles weet hoe je het schrijft (alleen hoe je het uitspreekt) en omdat ik erg benieuwd ben wat er allemaal te vinden is in (het grid van) een theater en hoe je het kan herkennen. Tot nu toe wil ik namelijk nog wel eens een par en een freznel door elkaar gooien en meer van dat soort dingen ashamed :$

Alvast bedankt!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 9489
18-11-2004 00:54
Welkom op ons forum.
Links boven in zit de zoekmachien wink ;)
Je kan ook eerst je zoekopdracht verfijnen door eerst op go te drukken, en dan kies je alleen onderwerp.
Typ het woord van jouw keuze in, en lees!
Haast alles wat jij zoekt is hiet al eens besproken.

Voorbeeldje: DMX
geeft: www.new-line.nl/forum/search/?str=dmx&b=1&f=0&df=10&usr=
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
NorronStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2004
Laatste: 18-11-2004
Berichten: 3
18-11-2004 01:12

Tom schreef:

Welkom op ons forum.
Bedankt happy :)
Links boven in zit de zoekmachien wink ;)
Je kan ook eerst je zoekopdracht verfijnen door eerst op go te drukken, en dan kies je alleen onderwerp.
Typ het woord van jouw keuze in, en lees!
Haast alles wat jij zoekt is hiet al eens besproken.

Voorbeeldje: DMX
geeft: www.new-line.nl/forum/search/?str=dmx&b=1&f=0&df=10&usr=
Ja, dat begrijp ik, maar mijn probleem is dat ik dus niet alle woorden weet. ashamed :$ Het is erg moeilijk zoeken naar dingen die je niet kent of die je verkeerd schrijft... Een lange lijst met alle in de lichtwereld gebruikte termen zou me uit de brand kunnen helpen. Bestaat er niet zoiets?
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
18-11-2004 06:27
1 x bewerkt. Laatst door Big bang op 18-11-2004 13:41
Doe jezelf eens een lol en lees dit topic eens even door:
www.new-line.nl/forum/read/?t=3198
Veel leesplezier wink ;)
Owjah ik heb m al vaker gepost (o.a. in bovengenoemd topic), maar dit lijkt nog het meest op zo'n woordenboek:
dvtg.hku.nl/licht/inhoud.htm
It's time to play the music, It's time to light the lights..
NorronStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2004
Laatste: 18-11-2004
Berichten: 3
18-11-2004 12:49
Super, bedankt! Ik zal het goed doorlezen en mocht ik dan nog vragen hebben dan weet ik waar ik naar moet zoeken :D
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
18-11-2004 13:40
you're welkom happy :)
It's time to play the music, It's time to light the lights..
HurricaneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-10-2002
Laatste: 30-7-2020
Berichten: 343
19-11-2004 20:13
hier alvast een beginnetje happy :)

trek: Een stuk truss of pijp in de lengte maar vaak in de breedte waar armaturen aan kunnen worden gehangen
Manteaux: Links en rechts van de toneelopening. plekken om licht op te hangen
Snijder: Zoom profiel (vanwege de messen)
JanWillempje: Kabelelastiekje
Brug: voor het toneel is de brug, meestal beloopbaar. voor je frontbelichting
poot: Doek
fries: Doek wat bovenin hangt en meestal maar 1 m naar beneden komt. heeft als functie om het plafond en je lampen te verbergen
scheurbak: Geni Runabout, elektrische acculift
wappers: Movingheads, scans, alles wat beweegt
portaal: Boven de toneelopening hangt de portaal trek. gebruik voor top belichting
Horizon: Het witte achterdoek achteraan het toneel. Wordt belicht met horizonbakken
par: Parabolic Aluminized Reflector. Een stuk blik met een lamp erin wink ;)
Fresnel: Theaterspot met geribbelde lens, kan van flood naar narrow worden gesteld
PC: zelfde als fresnel maar dan een platte lens ipv geribbelde lens
Profiel: Spot om bepaalde dingen precies uit te lichten, vaak met messen (4 stuks om de lichtbundel te snijden.) en ook soms met zoom functie = zoomprofiel
...
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
20-11-2004 14:15
moet ik even enigszins rechtzetten, het manteaux is het gehele ding aan de zijkant van het toneel. dus zeg maar wat bepaald hoe groot jou speelvlak zichtbaar is voor het publiek. Het is zeg maar een stevigere soort poot, die bijna helemaal voorop het toneel staat. en inderdaad daaraan zit dan weer een contstructie bevestigd waar je lampen aan kan hangen(of al aan hangen).

nog vraagje overigens... Jij zegt dat het portaal een trek is.... Volgens mij is het gewoon een starre constructie... Noemen we dat trek?
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
HurricaneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-10-2002
Laatste: 30-7-2020
Berichten: 343
20-11-2004 14:32

Sybrand schreef:

nog vraagje overigens... Jij zegt dat het portaal een trek is.... Volgens mij is het gewoon een starre constructie... Noemen we dat trek?
portaal is inderdaad een starre constructie, maar bij ons wordtie alleen maar benoemd als portaal trek.
...
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
20-11-2004 15:03

Hurricane schreef:

Sybrand schreef:

nog vraagje overigens... Jij zegt dat het portaal een trek is.... Volgens mij is het gewoon een starre constructie... Noemen we dat trek?
portaal is inderdaad een starre constructie, maar bij ons wordtie alleen maar benoemd als portaal trek.
oh gewoon termverhaspeling geworden tot jargon zeg maar happy :)
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)