Forum > Algemeen Forum

Grijs kenteken

(49 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
8-11-2004 22:44
De grijskentekenregeling voor bestelauto´s blijft toch voor een deel behouden. In de nieuwe regeling krijgt een ondernemer teruggaaf van de Belasting van personenauto´s (BPM). Als een ondernemer zijn BPM terugkrijgt, heeft hij ook recht op het verlaagde tarief van de motorrijtuigenbelasting. Hij moet wel aan een aantal eisen voldoen.
De nieuwe regeling geldt alleen voor bestelauto´s. Personenauto´s vallen dus buiten de regeling. Het voertuig moet worden aangeschaft door een ondernemer. Ook zogenoemde ´resultaatgenieters´ komen soms in aanmerking voor teruggave BPM. Resultaatgenieters zijn personen die slechts af en toe zelfstandige arbeid verrichten, waardoor ze door de fiscus niet als zelfstandig ondernemer worden gezien.

De bestelauto moet verder duurzaam worden gebruikt in de onderneming en tot het ondernemingsvermogen worden gerekend. Dit betekent dat de auto op de balans moet staan.

De regeling treedt waarschijnlijk in de tweede helft van 2005 in werking. Wanneer een ondernemer dan een voertuig aanschaft, moet hij eerst een bedrag inclusief BPM betalen aan zijn leverancier. Vervolgens kan hij de BPM terugvragen aan de Belastingdienst. Als een ondernemer deze aanvraag digitaal aanlevert, duurt de procedure naar verwachting een maand.

Bron: PWC-Belastingnieuws

Das weer een hele opluchting ashamed :$
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RobertoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
8-11-2004 22:48
Das wel nice!!
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!
Tom1984Standaard Lid
Sinds: 10-2-2003
Laatste: 17-11-2024
8-11-2004 23:20
van www.autobelastingen.nl enkele citaten:

Ingangsdatum
De verwachting was dat de nieuwe grijskentekenregeling in werking zou treden met ingang van 1 januari 2005. Deze datum wordt niet gehaald en naar verwachting treedt het plan enkele maanden later in werking.

Wegenbelasting licht omhoog voor ondernemers
De wegenbelasting gaat met ingang van 1 januari voor het grijze kenteken met € 76 per jaar omhoog.

Hier het gehele artikel:
www.autobelastingen.nl/text.php?t_ID=36

Nou rij ik ook wel lekker op de weg met een grijs kenteken, ben me nog aan het orienteren hoe ik nou ga voorkomen om mijn mooie grijze kenteken kwijt te raken.

Iemand tips?
Nu ook schuimparty's!!! 125.000liter per minuut
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
8-11-2004 23:31

tom1984 schreef:

Nou rij ik ook wel lekker op de weg met een grijs kenteken, ben me nog aan het orienteren hoe ik nou ga voorkomen om mijn mooie grijze kenteken kwijt te raken.

Iemand tips?
Ondernemer worden?

Denk dat voor de niet ondernemers de aanschaf van een "camper" of het ombouwen tot camper misschien (nu nog) voordelig is? Voor zover ik weet betaal je voor een camper ook niet veel wegen belasting.

Martin.
kvm entertainment
Tom1984Standaard Lid
8-11-2004 23:37

kvm schreef:

Ondernemer worden?

Denk dat voor de niet ondernemers de aanschaf van een "camper" of het ombouwen tot camper misschien (nu nog) voordelig is? Voor zover ik weet betaal je voor een camper ook niet veel wegen belasting.

Martin.
Ondernemer worden, ik zou het wel willen. Maar zijn ze op het belastingkantoor net zo blij met mijn komst als ik zou hopen?
Het eerste jaar dat ik quitte ga draaien moet nog komen.....
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
9-11-2004 09:06
Om ondernemer voor de omzetbelasting (en daar gaat het om als je een grijs kenteken wilt hebben of houden) te worden hoef je ook helemaal geen winst te maken.

Da's één van de verschillen tussen het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting en voor de omzetbelasting.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 22-11-2024
9-11-2004 09:30
Maar om als ondernemer aangemerkt te worden moet je volgens mij wel als doelstelling hebben het behalen van winst.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
9-11-2004 10:02
Dat geldt alleen voor de inkomstenbelasting. Het is heel vreemd, maar echt waar: voor de omzetbelasting geldt een ander ondernemersbegrip.

Een onderneming voor de inkomstenbelasting is:
Een duurzame organisatie van kapitaal en arbeid die deelneemt aan het economisch verkeer en die streeft naar winst. Die winst moet ook redelijkerwijs te verwachten zijn.

Maar volgens de Wet Omzetbelasting is ondernemer ieder die een bedrijf uitvoert. De Fiscale Vakstudie (soort fiscale bijbel) zegt daarover:
Uit de in aant. 21 weergegeven omschrijving van het begrip 'bedrijf' blijkt dat het beogen of maken van winst niet noodzakelijk is om een bedrijf in die zin uit te oefenen. Ook degene die werkzaamheden verricht zonder daarmee winst te beogen of te maken kan derhalve ondernemer zijn.
Je bent dus sneller ondernemer voor de omzetbelasting dan voor de inkomstenbelasting. Het gevolg hiervan is dat ik klanten heb die wél ondernemer zijn voor de omzetbelasting (en dus ook daarvoor aangiftebiljetten krijgen) maar niet voor de inkomstenbelasting.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Tom1984Standaard Lid
9-11-2004 10:16
Dus ik kan eventueel (na inschrijving van de KVK),
bij de belastingdienst een btw-nummer aanvragen?

Voor die paar tientjes die je dan aan de KVK betaald per jaar hoef ik het niet te laten, een wegenbelastingverhoging van 500% zit ik niet echt op te wachten.
SjapperStandaard Lid
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
9-11-2004 10:28
Bovendien kun je dan (please correct me if I'm wrong shut up :X ) BTW op goederen terugvragen die je aanschaft voor je onderneming.
(ik heb mijn naslagwerken niet bij dehand, dus ik weet het niet zeker sad :( ) sad :(
Beauty hides in the deep

Terug naar forum Reageer (zonder quote)