Forum > Geluid

HK Lucas 1000 of JBL JRX-125

(32 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
5-11-2004 16:17
Ik zoek een set voor bruiloften en partijen tot ongeveer 150 personen. (drive-in)
Over bovenstaande kan ik wel hier en daar wat vinden, maar weet nog niet wat ik moet doen.
Beiden schijnen wel goed te zijn maar zijn natuurlijk behoorlijk verschillend.
De HK set is actief en heel handzaam.
De JBL's zijn lomp en moeten nog een apparte versterker. Afhankelijk welke versterker het zal
worden zal het prijsverschil niet groot zijn. Laten we uit gaan van de CROWN XLS 602 II.
De HK set kan ik voor een leuke prijs kopen.
Wat raden jullie me aan? Het gaat me dus om het geluid. Wat is het beste voor bruiloften en partijen?

BVD
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
5-11-2004 16:25
JRX-125 is zelfde als de JBL SF25, zoek daar eventjes op..

Voor bruiloften meer dan voldoende, opzich valt die lompheid wel mee. Geluidskwaliteit is prima, veel hoog, redelijk laag.

HK Set ken ik niet.

Zet er inderdaad een 700 Watt versterker achter, als de V-3000 van AMDJ. 150 Wordt normaal krapjes, MAAR voor bruiloften meer dan voldoende. Ook als het wat harder moet.

Mvg Edie Wojciechowski
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
5-11-2004 16:33
Ja, ik weet dat de JRX-125 dezelfde zijn als de SF-25.
Maar die laatsten zijn alleen nog maar in Duitsland te krijgen en dat wil ik liever niet.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er uit die ene subwoofer van HK net zoveel
bas komt als uit de JBL's. Die HK set schijnt wel behoorlijk professioneel te zijn.
Natuurlijk ga ik als ik tot aanschaf over ga luisteren.
Helaas kan ik ze niet in 1 en dezelfe ruimte horen.

Ik zal even de specs geven van de HK set:

Technische Daten
Satellite
Frequency response 130 Hz - 19 kHz +/- 3 dB
Axial sensitivity 1W/1m* 101 dB
Maximum SPL @ 1m* 124 dB
Nominal impedance 4 ohms
Low/mid driver 1x 8”
HF driver 3/4” compression driver
HF horn 100° x 50° CD horn
Crossover frequency 2.5 kHz; 12 dB per octave
HF protection circuit light bulb
Connectors 1x Speakon® Neutrik NL 4
Weight 9.5 kg
Dimensions (WxHxD) 24.5 cm x 40 cm x 23 cm

Subwoofer
Frequency response 50 - 130 Hz
Axial sensitivity 1W/1m* 102 dB
Maximum SPL @ 1m* 127 dB
Nominal impedance 8 ohms
Bass woofer 1x 15”
HF driver 3/4” compression driver
Power amp 600 W RMS for bass
2x 150 W RMS for satellites

Connectors 2x bal. Line In combo jacks (XLR + 1/4“)
2x balanced XLR thru
2x Speakon® satellite out
Weight 42.5 kg
Dimensions (WxHxD) 44 cm x 54 cm x 65.5 cm
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
5-11-2004 16:51
Ik durf het niet 1,2,3 zeker te zeggen, toch schat ik dat de JBL's harder gaan zullen, SPL is vrijwel gelijk, en de wattage's v/d sub wel, tsjah.. Als het gaat welke harder gaat, de JBL's, beslist.

Welke beter klinkt; geen idee. JBL is niet slecht..
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
5-11-2004 17:20
Alletwee goede sets. HK heb ik in demonstratie gezien. Is verbazend hoeveel volwassen geluid er uit zo'n kleine set komt. En toch, misschien is het wel ongeloof of wil ik gewoon veel speakers zien, vind ik het meer een presentatieset dan een echte set om over te draaien.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
5-11-2004 19:12

sntho0 schreef:

Ik zoek een set voor bruiloften en partijen tot ongeveer 150 personen. (drive-in)
Over bovenstaande kan ik wel hier en daar wat vinden, maar weet nog niet wat ik moet doen.
Beiden schijnen wel goed te zijn maar zijn natuurlijk behoorlijk verschillend.
De HK set is actief en heel handzaam.

De HK set kan ik voor een leuke prijs kopen.
Wat raden jullie me aan? Het gaat me dus om het geluid. Wat is het beste voor bruiloften en partijen?

BVD
De HK Lucas 1000 klinkt erg goed en is zeker geschikt voor bruiloften, keyboard bandjes alsook DJ's voor kleine feestjes. Voor het kleine formaat van de set is de geluidskwaliteit zeer goed en de lage tonen weergave is zeer aangenaam en vol, alsook voldoende druk. Je hebt geen EQ's nodig en er zitten goede limiters ingebouwd. Aan de kleur van de LED zie je of je soft limit of clip limit hebt. Ook het transport is zeer handig omdat de topkastjes mooi op het foam van de baskast invallen, en dus niet kunnen verschuiven bij stoten enzo. Mocht die set minder kosten dan € 700,-- kosten, dan zou ik er zeker voor gaan.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
5-11-2004 19:18

Mr. Edie schreef:

Ik durf het niet 1,2,3 zeker te zeggen, toch schat ik dat de JBL's harder gaan zullen, SPL is vrijwel gelijk, en de wattage's v/d sub wel, tsjah.. Als het gaat welke harder gaat, de JBL's, beslist.

Welke beter klinkt; geen idee. JBL is niet slecht..
Het frequentiebereik en het vermogen wat HK opgeeft, klopt als een bus, maar het aantal dB's en de gevoeligheid moet je helaas met een korrel zout nemen. JBL heb ik niet gehoord, wel de HK Lucas 1000, en deze compacte set doet het voor het formaat erg goed. Zeer aangenaam klankbeeld (Hifi achtig) en drukvolle lage tonenweergave. Ook de handelbaarheid van de HK Lucas 1000 vindt ik een zeer sterk punt om een overweging van aanschaf te maken.

TCMC
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
5-11-2004 20:13

TCMC schreef:

Mr. Edie schreef:

Ik durf het niet 1,2,3 zeker te zeggen, toch schat ik dat de JBL's harder gaan zullen, SPL is vrijwel gelijk, en de wattage's v/d sub wel, tsjah.. Als het gaat welke harder gaat, de JBL's, beslist.

Welke beter klinkt; geen idee. JBL is niet slecht..
Het frequentiebereik en het vermogen wat HK opgeeft, klopt als een bus, maar het aantal dB's en de gevoeligheid moet je helaas met een korrel zout nemen.
Dan zit daar toch weer een gat, in mijn ogen. Toch wel belangrijk om te weten. Zelf denk ik ook dat JBL buiten (wat bij trouwerijen geregeld voorkomt) beter zijn mannetje staan zal. Tuurlijk zal de HK set wel voor het oog lekker compact stralen. Ben 18, en vervoer de JBL's zonder teveel moeite (zelf trappen omhoog! (wel tree voor tree wink ;) )) en met 2 personen totaal geen probleem. vervoeren in een bestelbusje of met de achterbank omlaaggeklapt, prima.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
5-11-2004 21:08
Het frequentiebereik en het vermogen wat HK opgeeft, klopt als een bus, maar het aantal dB's en de gevoeligheid moet je helaas met een korrel zout nemen.
Dan zit daar toch weer een gat, in mijn ogen. Toch wel belangrijk om te weten. Zelf denk ik ook dat JBL buiten (wat bij trouwerijen geregeld voorkomt) beter zijn mannetje staan zal.
Voorheen geloofde ik niet direct in vermogens van versterkers en luidsprekers. Tegenwoordig klopt dit vrij aardig en zelfs goedkope versterkers en luidsprekersystemen overtreffen dit zelfs. Bij dB's neem ik de zaken toch met een korrel zout, met name als er niet bij vermeld staat of dit half space of full space gemeten is. dit geldt zowel voor rendement (die eerder bij hoornsystemen passen) alsook maximale geluidsdruk. Dit scheelt toch gauw 6 dB. Verder is 115 dB ongewogen voor mijn gehoor erg hard (behalve bij lage tonen), maar veel sets halen dit vaak niet op luisterposities, en een aantal kleine sets zelfs niet op 1 meter full space.

Verder kan geluid "hard" klinken als het gebied tussen 2-6 Khz een beetje opgeschroefd is, en dat is een koud kunstje.

TCMC
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
25-11-2004 10:32
Zo, de keuze wat boxen betreft is gemaakt.
Ik heb de JRX-125 gehoord en mijn oren piepen nog. shocked 8O
Wat een geluid kwam daar uit zeg!
Dus, het worden de jbl-letjes.
Maar nu nog een versterker.
Tijdens het testen hing er een Yamaha p5000s aan.
Klonk perfect! Deze is 2x750 wrms bij 4Ohm.
Toch gingen de cliplampjes regelmatig aan, dus denk ik, of hij moet gewoon zachter of
de versterker kan nog zwaarden. De P7000S misschien? Maar is dit verstandig? Ik bedoel;
de boxen zijn 500 wrms en het houdt toch een keer op?
Ook is mijn oog nog gevallen op de Numark Dimension 4. Helaas maar 2 x 660 wrms bij 4 Ohm, maar
verder een heel compleet ding en een stuk goedkoper.
Wat denken jullie er van? Zou dit verstandig zijn? Ik hoor het graag.

Bij deze de specs. van de Numark dimension4.

• Full LED meter display with clip indicators
• Crossover for Subwoofer on rear for each channel
• Subwoofer Frequency adjust knobs: 20-200 Hz
• Stereo/Mono front panel selector
• DC output protection and Short circuit protection
• DIP switch to engage internal compression limiter
• DIP switch for 30Hz/50Hz low frequency roll off filters
• Balanced XLR & 1/4" (6.3mm) input
• XLR balanced outputs (thru)
• 5-way binding banana plug channel outputs
• 3 Speakon outputs for Channels A/B/Bridge
• Recessed Bridge control switch
• 2x dual speed fans coupled with heatsink cooling for extra protection
• Ground Lift Switch
• Total Harmonic Distortion: Less than 0.002%
• Input sensitivity & Impedance: 1.0 V RMS (0 dBV)
• Hum & Noise: 100 dB, unweighted
• Rear Panel Reset button

Dimension 4
850W RMS @ 2 Ohms, 1KHz, 1% THD per channel (stereo)
660W RMS @ 4 Ohms, 1KHz, 1% THD per channel (stereo)
412W RMS @ 8 Ohms, 1KHz, 1% THD per channel (stereo)
1900W RMS @ 4 Ohms, 1KHz, 1% THD (mono bridged)
1350W RMS @ 8 Ohms, 1KHz, 1% THD (mono bridged)

Total Harmonic Distortion: Less than 0.002%
Input sensitivity & Impedance: 1.0 V RMS (0 dBV)
Hum & Noise: 100 dB, unweighted
Power Consumption: 10A @ 120V AC 120V/60Hz or 220V/50Hz switchable
Frequency Response: 10Hz - 40 kHz, +/- 1 dB
Dimensions: 3.5" H x 19" W x 15.9" D / 880mm x 483mm x 405mm
Weight: 31 lbs. / 14kg

Terug naar forum Reageer (zonder quote)