Forum > Geluid

Drumcomputer voor live gebruik?

(33 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Dj quintenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2003
Laatste: 29-5-2008
22-10-2004 18:01
Ik zoek een drumcomputer die ik live kan gebruiken, dus onder het mixen door, wat ritmes erdoorheen doen. Heb wat aparte smaak muziek, 't wordt met alleen platen zelf heel erg ingewikkeld om een behoorlijke set neer te zetten. Zat daarom te denken aan een drumcomputer. Sluit je zoiets gewoon aan op 1 van de kanalen van je mixer?

zoek iets van max. 400 euro

groeten,

Stefan
- Praten is een kunst, communiceren een gave -
QuincManStandaard Lid
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
22-10-2004 18:03
Hmm dit is zeer beperkt, kijk eens naar de goedkopere korg series... Of een (tweedehandse) Roland uit de MC reeks.

Als je geld heb zou ik écht gaan voor de MC909, kost wel bijna het viervoudige van je budget shut up :X ashamed :$

Edit:
www.new-line.nl/webshop/zoeken/?str=korg

Ligt wel een klein beetje boven je budget. Maar het schijnen zeer leuke doosjes te zijn.

EDIT2:

www.marktplaats.nl/nieuw_zoek.php3?q=roland+mc

Roland MC tweedehands, niewprijzen weet ik alleen van de MC909, maar tweedehans zijn er ook nog mooie te krijgen!
Dj quintenStandaard Lid
22-10-2004 18:18

QuincMan schreef:

Hmm dit is zeer beperkt, kijk eens naar de goedkopere korg series... Of een (tweedehandse) Roland uit de MC reeks.

Als je geld heb zou ik écht gaan voor de MC909, kost wel bijna het viervoudige van je budget shut up :X ashamed :$

Edit:
www.new-line.nl/webshop/zoeken/?str=korg

Ligt wel een klein beetje boven je budget. Maar het schijnen zeer leuke doosjes te zijn.

EDIT2:

www.marktplaats.nl/nieuw_zoek.php3?q=roland+mc

Roland MC tweedehands, niewprijzen weet ik alleen van de MC909, maar tweedehans zijn er ook nog mooie te krijgen!
Dit ziet er allemaal wel erg goed uit, en prijzig. Maar je kan hier dus complete nr's mee maken neem ik aan, dat is niet echt de bedoeling. Heb iets nodig waar ik zelf wat drumpatterns (misschien hooguit een optie met een bassloopje erbij) mee kan maken, dus heel simpel. Dat ik naast mijn eigen platen erbij kan gebruiken.
QuincManStandaard Lid
22-10-2004 18:19
Complete nummers kan je ermee maken, als je nog ee ncomputer/sampler hebt. En de ze apparaatjes zijn wel allemaal zeer geschikt voor dj gebruik.
Dj quintenStandaard Lid
22-10-2004 18:22

QuincMan schreef:

Complete nummers kan je ermee maken, als je nog ee ncomputer/sampler hebt. En de ze apparaatjes zijn wel allemaal zeer geschikt voor dj gebruik.
zoek meer iets snels en gemakkelijk. Zijn die dingetjes van Boss niet wat, zoom en korg heb ik ook wat van zien liggen, zoals die electribe versie enz.

groeten,

Stefan
QuincManStandaard Lid
22-10-2004 18:45
Wat ik op noem zijn korg electribe's shut up :X

Boss en zoom dingen zijn vooral gitaar synths [weet dit niet zeker]. En deze apparaten zijn juist heel erg snel en direct hands on control.
RemczeroStandaard Lid
Sinds: 2-11-2002
Laatste: 26-2-2010
22-10-2004 18:55
Ik zou een 2ehands Roland MC505 kopen. Zeker hele leuke apparaatjes (is de voorganger van de mc909) ,deze groovebox is op diversen 2ehands site te koop voor een prijs rond de 400-500 euro.

Toch een drumcomputer? Koop dan een electribe ,maar ik durf je te garanderen dat ie groovebox een stuk meer kan voor hetzelfde geld (maar dan 2ehands).
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
22-10-2004 20:00
Groot gelijk dat je voor een drumdoos kiest om naast draaitafels te gebruiken. Vaak is een synth partij toevoegen aan bestaande muziek heel lastig, omdat praktisch alle tracks al redelijk "vol" zitten. Om daar dan een passend geluid bij te vinden vergt heel veel tijd, dus iets wat je niet live kunt doen als je aan het draaien bent!

Wat ik je aanraad is deze: www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-166810.html
(Link verwijst wel naar een andere webshop maar Dré verkoopt deze versie (nog) niet dus is deze link niet verkeerd hier mag ik hopen...)

Prijzen van deze nieuwe versies zijn trouwens gezakt als een zinkende duikboot, ze worden verkocht voor spotprijzen, zoals je kunt zien in de link. Behuizing is nu eindelijk van metaal (enige minpunt eigenlijk van de vorige versies vind ik).

De Electribes passen ook in een platentas, als dat niet handig is! Probeer dat maar eens met een RM1x of MC505.

Oude versies van de electribe (zoals in de webshop) zijn niet meer te koop (behalve tweedehands natuurlijk), ze worden zelfs niet meer gemaakt. Dus Dré misschien een idee om dat aan te passen.

Ik heb zelf trouwens zo één, nog van voor de prijskeldering helaas pindakaas (ik betaalde 300 Euro in een Belgische winkel wat toen een goede prijs was). Ik zweer het je die bakjes zijn super hands-on! Ook over de klank ben ik zeer te spreken. Het is natuurlijk geen Elektron Machinedrum, maar die kost dan ook 6 keer zoveel.

Er is ook een pattern set functie, heel erg ideaal voor live. Die functie houd in dat je onder elk van de 16 stepkeys een pattern kan opslaan (klaarzetten is juister eigenlijk), dat kan je zelf instellen. Je hebt zo 4 banken van 16, dus je kunt maximaal 64 van die patterns programeren voor live klaarzetten. Door middel van één druk op de toets verander je dus die 16 stepkeys in selectietoetsen voor patterns. Zo kun je onmiddelijk van bvb pattern A32 naar pattern D05 switchen. ZEER leuke live feature dus!

Ook live recorden zonder de sequencer te stoppen is mogelijk, wat je met een Roland MC niet kunt (behalve de 909 dan). Dit is een functie die heel erg handig is en die je eigenlijk niet zo vaak terug vind, zeker niet voor deze prijs.

Mijn advies is dus kopen! Maar het is slimmer eerst te testen, dat geld voor alles. Maar voor die 200 euro zul je je er geen buil aan vallen, én er is trouwens geen beter alternatief voor die prijs.

Fantastische user interface, gewoon ideaal voor live (maar ook voor in de studio natuurlijk).

Nog iets als afsluiter: Een groovebox kan idd meer, maar wil je dat ook? Ik zou je allesinds geen groovebox aanraden als je live wilt gaan mixen met draaitafels... Er is beters voor dat soort toepassingen; de electribes bvb.
Dj quintenStandaard Lid
23-10-2004 14:17
Bedankt voor je info Snake, TOP!

zo'n groovebox lijkt me idd wat teveel van het goede. Is het ook gebruiksvriendelijk, dat je niet weken met dat ding bezig moet zijn om hem helemaal te snappen? Zoveel ervaring heb ik niet met die dingen, alleen met programma's waar een drumcomputer in zit zoals Reason e.d.

groeten,

Stefan
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
23-10-2004 16:12

DJ Quinten schreef:

Is het ook gebruiksvriendelijk, dat je niet weken met dat ding bezig moet zijn om hem helemaal te snappen? Zoveel ervaring heb ik niet met die dingen, alleen met programma's waar een drumcomputer in zit zoals Reason e.d.
Haha ja hoor! Ze zijn ZEER gebruiksvriendelijk. Die Electribes zijn wat dat betreft juweeltjes van apparaten. Ik had zelfs geen handleiding nodig (die overigens heel erg dun is). De user interface is gewoonweg fantastisch, dat ding klopt als een bus. Heel logisch opgebouwd.

Enige nadeel wat ik kan bedenken is misschien dat de mute status van je tracks (instrumenten) niet opgeslagen wordt. Maar dit valt prima te omzeilen door gewoon verschillende patterns te maken, het eerste pattern bevat dan bvb enkel de bassdrum en de clap, het volgende ook maar heeft hihats extra, enzovoorts enzoverder. Met de pattern set functie (zie hierboven) kun je dan heel handig tussen de patterns switchen.

Ik had vroeger ook een Roland D2 groovebox (die ik nu heb verkocht - ik had dringend geld nodig en ik gebruikte hem toch bijna niet meer), en dat was een ander paar mouwen om onder de knie te krijgen...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)