Forum > Licht

lichtplan =>steigerplan

(36 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
18-10-2004 12:03
1 x bewerkt. Laatst door Larzzzie op 18-10-2004 16:56
Voor de muziekavond bij ons op school ben ik bezig met een lichtplan.
Op school hebben we veel steigerdelen liggen. Nu was mijn idee om
10 steigerbuizen en 1 stijger"rek" in het grid (verticaal naar beneden) te hangen.

De buizen (verschillende lengtes) komen verdeeld over het podium. Langs iedere buis is de bedoeling dat er een lichtslang komt en aan iedere onderkant een pinspotje. Verder worden de buizen belast met 3 of 4 parren en aan 2 buizen komt onderaan een scan te hangen.

Het "rek" dus zegmaar gewoon zo´n zijkant van een steiger, komt achter het drumpodium te hangen. Hieraan komen 2 MH´s,acl bar en een strobe. Hoe kan ik het hier het veiligste aanpakken, want volgens mij komen er rare krachten op de haken/steiger te staan als ik ga wapperen...?

Kortom? Hoe zouden jullie dit plan kwa veiligheid en "rigging" aanpakken?
Welke haken kan ik daar het beste voor gebruiken en waarop moet ik letten met belasting ? etc.etc.

B.v.d happy :)

[edit] stijger vervangen door steiger happy :) [/edit]
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
18-10-2004 12:15
ooit hebben wij ook eens gedraait in een zaal waar zeeenheel decord ahdden gemaakt van stijger ook de bar en entree enzow.. wij hadden onze truss toen thuis gelaten om niet uit de opbouw te vallen.. er waren wel wat nadelen stijger pijp is vrij flexibel movingheads eraan hangen kan je dus wel vergeten(die gaan doorhangen)! dat hadden wij staan op van die stijger loopplanken.. scans kan je ook heel moeilijk ophangen die trekken namelijk het gewicht naar voren waardoor je stijgerpijp met zijn klemklauw van de dwarsbalk af kan schieten. dan moet je die uiteinden dus vastzetten met touw en dat is dan weer niet echt veilig. wij hadden toen enkelt de 20 parren en 2 blinders en strobo aan de stijgers gehangen.
scans aan statiefjes, MH's op de grond.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
18-10-2004 12:22
Het lijkt mij helemaal geen goed idee. Een pinspotje, oké. Maar scans aan steiger die daar niet voor is bedoeld is niet slim. Straks lazert de hele boel omver en dan zit je met de gebakken peren.

En o ja, het is stEIger. Een stIJger is iets dat opstijgt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
18-10-2004 13:56
nou het gaat niet om een stijger is steviger dan de meeste statieven, je moet er natuurlijk geen wielen onder laten, en ook gebruik maken van stabliteits voeten.. en het dan houden op een paar parren meer niet!

trouwens victor wat be jij opeens aan het azen op taalfouten..
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 390
18-10-2004 14:47
Volgens mij lezen jullie niet goed. Hij wil steigerbuizen vertikaal in een grid hangen. Dan moet je natuurlijk ten eerste weten waar dat grid uit bestaat. Verder de exacte gegevens omtrent de in te hangen gewichten, en tel dan ook even die stalen!(=kilo's) stijgerpijp mee.

op voorhand zeg ik niet dat het onmogelijk is, maar als je zo iets wilt gaan maken weet ik zeker dat je een hoop swivel couplers nodig gaat hebben, en dan minstens 2 om zorg te dragen voor de dubbelle borging. Het eventuele bewegen van die pijp kun je natuurlijk voorkomen door die pijp bovinin te schoren met bv 2 stukken van 1 meter in v-vorm.

Denk nog maar even naar want verticaal hangen van stalen buizen is nou eenmaal niet zonder risico, zeker niet als je de veiligheidsnormen niet wilt overtreden.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
BobWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
Berichten: 490
18-10-2004 15:28
[Offtopic schreef:

maurice schreef:

trouwens victor wat be jij opeens aan het azen op taalfouten..
''ip die dingen heeft jack ook makkelijk om 1x te gebruiken :D.. bij ons in alkmaar vel nieuwbouw nietgeaard omdat mensen dan minder snel grote machine's gebruiken op de bovenerdiepingen.. :) ik heb this alles zelf naar boven toe geaard.. ben er zeer blij mee :D''

Dit schreef jij in het volgende topic: www.new-line.nl/forum/read/?t=11394&p=2

Misschien dat het je nu duidelijk is waarom Victor op spel en taalfouten let, die tekst is namelijk gewoon onleesbaar!

[Offtopic]
HurricaneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-10-2002
Laatste: 30-7-2020
Berichten: 343
18-10-2004 15:44

larzzzie schreef:

Het "rek" dus zegmaar gewoon zo´n zijkant van een stijger, komt achter het drumpodium te hangen. Hieraan komen 2 MH´s,acl bar en een strobe. Hoe kan ik het hier het veiligste aanpakken, want volgens mij komen er rare krachten op de haken/stijger te staan als ik ga wapperen...?

B.v.d happy :)
Je zegt het zelf al, steigerpijp gaat slingeren als jij flink gaat wapperen met je heads. Ikzelf raad het je zwaar af om daar heads aan te hangen. parren etc kunnen er nog wel aan maar ik zou er zeer zeker geen movingheads aan hangen. Tevens moet je de hele boel goed vast zetten met scaffs etc om em zo veilig mogelijk op te hangen
...
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
18-10-2004 16:51
In vergelijking met de eerste posts van jullie bedoel ik dat we een vast grid hebben
en daaraan, verticaal naar beneden de steigerbuizen, en dus niet zoals ik opmaak uit de posts dat jullie denken dat ik een complete steiger ga bouwen.
Dus dan wordt het zoiets:

==================== (gridbuis)
= = = =
= = = =
= = = = <==steigerbuis div. lengtes
= = =
= =
=
Aan de verticale delen komen dan voornamelijk parren.
Aan 2 buizen wil ik dan onderaan een scan doen dmv. van clamps.
Ik denk dat dat wel mogelijk zou moeten zijn.

De MH´s gaan gewoon in het grid.

De preciese tabellen van het grid ken ik niet uit me hoofd, maar uit ervaringen
weet ik dat het wel is wat zwaarder is geweest dan dit plan...

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is en dat jullie me kunnen adviseren
hoe ik deze het beste vast kan zetten in het grid etc.

happy :)
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 390
18-10-2004 17:00
die buizen komen dus wel horizontaal te hangen. steels, half couplers met lifting eye en een stel (goedgekeurde)harpen kunnen de klus klaren. Maar wel eerst de gewichten uitrekenen en de plaats waar je de steels bevestigt, kan dat grid dit gewicht op die plekken hebben?

succes klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
18-10-2004 17:31
Ik had inderdaad te snel gelezen.

Hoe ga je die steigerpijpen (ik moet steeds denken aan Bertus Staigerpaip...) aan het grid hangen? En is het niet simpeler daarvoor een paar stukjes truss te gebruiken?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)