Forum > PC related Forum

PPI 8.

(57 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
ChuckieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2003
Laatste: 26-4-2009
Berichten: 294
31-8-2004 15:52
1 x bewerkt. Laatst door Chuckie op 31-8-2004 16:05
Hallo beste (licht) collega's.

Zoals sommigen al weten ben ik met een project gestart genaamd PPI 8 (Paralelle Poort Interface 8 kanaals)
Dit is een klein goedkoop en simpel project wat uitermate geschikt is voor thuis gebruik of beginnende drive in die (nog) geen geld hebben voor een DMX controller of ander simpel chasertje.
Het hele Project kost ongeveer 25 tot 35 euro.

Het bestaat uit een simpel print plaatje met een bijhorend programma (waar we het later nog over gaan hebben).
Dit print ontwerp heb ik gevonden op de website van www.circuitsonline.nl .
het bestaat uit een weerstandje en een transistor.
Zoals sommigen weten heeft een paralelle poort (ook wel printerpoort genoemd) datalijnen. om precies te zijn hier een tabel:
home.mjdsl.nl/~cxl/PPI_8/PPI_8.html
Wat ook wel handig is te weten is welke pin welk nummertje is:
home.mjdsl.nl/~cxl/PPI_8/Printerpoort.gif
En wat al helemaal handig is is het schema:
home.mjdsl.nl/~cxl/PPI_8/PPI_8schema.gif
De schakeling werkt heel eenvoudig. Een van de datalijnen van de printerpoort van de computer stuurt een transistor open en de bijbehorende belasting wordt aangeschakeld. oftewel daar komt een relais aan te zitten. die zodra daar spanning op staat, omslaat en zo 230 aanzet. en daar hang je dan je lampen aan.

Wat ik dan maak is een Tbar waar 4 par 36jes aan komen te hangen (2 stuks). daar gaan dan 4 kabeltjes naar toe (2 per 2 lampen). daar staat 12V op wat dus de stuur spanning is voor die relais.
De ledjes die erbij zitten die dus paralel aan het relais staan is een soort van indicatie. dit mag je overslaan.
Maar denk dan aan de vrijloopdiode over de relaisspoel met de kathode aan de de voedingsspanning!

Als je er ledjes bij gaat gebruiken en je ziet een paar leuke ledjes dan moet je 2 dingen goed weten over de ledjes:
de Maximum stroom, in mijn geval 15 mA.
en de Doorlaatspanning, in mijn geval 2,6 V.
en natuurlijk de voedings spanning alleen die kan je gewoon het beste 12V doen.
Om dan precies uit te rekenen wat de weerstandwaarde van R2 moet zijn dan kun je het beste dit programmatje downloaden en instaleren:
home.mjdsl.nl/~cxl/PPI_8/LED.zip
Het werkt vrij simpel. je hoeft alleen de voedings spanning in te vullen (12V) de doorlaat spanning van je ledje en de maximumstroom van je ledje.

Goeie en goedkope ledjes zijn te vinden op:
www.world-led.com

voila dat is het printje...

Dan nu iets over de software...
er werd aangeraden om dit in Qbasic te schrijven maar volgens meerderen kon dit ook in Vbasic.
en er is ook bestaande software alleen dat is niet echt bruikbaar naar mijn eisen (en hoogst waarschijnlijk ook niet aan de eisen van andere drive in gebruikers) dus ik heb iemand gevraagd die zoiets voor mij wil maken.
de gene die dit doet hangt ook rond hier op new-line en zijn naam is Dj PaTTiM.
Misschien zou Pattim zelf eens wat meer over het software gedeelte kunnen vertellen?

Hier heb ik dan ook nog even een lijstje van wat je nodig hebt.
D1 8 ledjes voor de indicatie van de 8 kanalen. (eventueel een 9de erbij voor de power).
R2 8 (of 9) weerstandjes als voorschakelweerstandjes van je ledjes).
K1 8 relais. met een stuurspanning van 12V en een schakelspanning van 230V.
T1 8 transistors BC 547B
R1 8 weerstandjes van 4,7K ohm.
1 Sub D connector male 25 polig. print of kabelmontage. net wat jij het handigst vind.
1 (als je voor de kabelmontage gaat) 8 aderige kabel voor van de printer connector naar het kastje te gaan.
1 voeding van 12V of adapter. (let wel op hoeveel stroom hij aan kan.)

Dit was het voorlopig. ik ben zelf nu bezig met het printje inelkaar solderen met indicatie ledjes en alles erop en eraan. ik zal hier ook regelmatig foto's van maken en jullie updaten van de specs, ervaringen en eventuele veranderingen.

Als er vragen zijn dan hoor ik het wel van jullie. tips of aanmerkingen zijn ook altijd welkom!
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
31-8-2004 16:02
Jups, ik zal wat software gaan schrijven hoor PPI 8.
Ik zal de software gaan schrijven in visual bassic 6.

Er zullen de volgende functies inkomen.
Een aantal standaard progjes, looplichten e.d.
4 switchkanalen.

En misschien de mogenlijkheid tot het programmeren van eigen chases.
Uiteraard zal de snelheid van een progje in te stellen zijn e.d.

Vorderingen zal ik hier posten.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
31-8-2004 16:44
Ik heb ook ooit zo'n projectje gemaakt. Ik ben alleen door een harde schijf crash dat programma kwijt geraakt.. mocht iemand het nog hebben MAIL ME! aangezien hier de source bij zit (en schema) zou ik deze ook compatible kunnen maken met windows XP (want daar gaat Pattim het nog moeilijk mee krijgen waarschijnlijk wink ;) )

Fossalta
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
31-8-2004 16:45
Not Foss, me has already found a dll

En nog beter, een werkende ;-)
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
ChuckieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2003
Laatste: 26-4-2009
Berichten: 294
31-8-2004 17:23
Ik ben zojuist terug van de electroboer.
ik zal straks ff uitrekenen wat het hele setje kost inclusief relais...
ChuckieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2003
Laatste: 26-4-2009
Berichten: 294
31-8-2004 17:24

Fossalta schreef:

Ik heb ook ooit zo'n projectje gemaakt. Ik ben alleen door een harde schijf crash dat programma kwijt geraakt.. mocht iemand het nog hebben MAIL ME! aangezien hier de source bij zit (en schema) zou ik deze ook compatible kunnen maken met windows XP (want daar gaat Pattim het nog moeilijk mee krijgen waarschijnlijk wink ;) )

Fossalta
Als fossalta intresse heeft om te helpen mag dat altijd natuurlijk he. wink ;)
Em voor mij moet ie juist niet werken onder XP. wel handig maar niet nodig. want het word bestuurt door een van mijn wat oudere laptops. en daar staat windhoos 98 op.
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
31-8-2004 17:27
Tot hoeveel watt lampen kun je hiermee gaan schakelen?

Want ik neem aan dat je geen par64's van 200watt ofzo hiermee kan schakelen..

ofwel?
Soms..
ChuckieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2003
Laatste: 26-4-2009
Berichten: 294
31-8-2004 17:35

GoTMoRe schreef:

Tot hoeveel watt lampen kun je hiermee gaan schakelen?

Want ik neem aan dat je geen par64's van 200watt ofzo hiermee kan schakelen..

ofwel?
Hangt er vannaf hoeveel je relais aankunnen.
Als je er relais aanhangt die 32 ampere aan kunnen dan zou par 64 van 1000 Watt nog wel gaan. alleen het is niet dimbaar!!
ik zelf heb er relais van 16A aanhangen dus ik kan er aardig wat ligt aan 1 kanaal hangen.
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
31-8-2004 17:57
Vergeet niet dat relais herriemakers zijn... bij iedere aan/uit schakelijk hoor je een klik.. en zeker bij grotere relais kan dit een hoop lawaai veroorzaken (ook omdat je het al over looplichten had). Ik weet niet of je ooit gehoord hebt van solid state relais? deze maken geen herrie (zijn elektronische relais) en ze zijn er ook met nul-doorgang (schakelen zodra netspanning 0 is (geen getik op je speakers want die relais GAAN storing veroorzaken mits je er ontstoringsspoelen bij zet)). Conrad heeft ze zeker en de lokale elektronica boer zal ze ook wel hebben...

Fossalta
ChuckieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2003
Laatste: 26-4-2009
Berichten: 294
31-8-2004 18:40

Fossalta schreef:

Vergeet niet dat relais herriemakers zijn... bij iedere aan/uit schakelijk hoor je een klik.. en zeker bij grotere relais kan dit een hoop lawaai veroorzaken (ook omdat je het al over looplichten had). Ik weet niet of je ooit gehoord hebt van solid state relais? deze maken geen herrie (zijn elektronische relais) en ze zijn er ook met nul-doorgang (schakelen zodra netspanning 0 is (geen getik op je speakers want die relais GAAN storing veroorzaken mits je er ontstoringsspoelen bij zet)). Conrad heeft ze zeker en de lokale elektronica boer zal ze ook wel hebben...

Fossalta
Ik heb van solid state relais gehoort maar die zijn dan ook een stukje duurder dan dezen.

Als je het licht op een andere groep zet en dus niet op het geluid dan zul je hier geen last van moeten hebben toch?
tenminste zo had ik het bedacht...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)