Forum > Geluid

Review TEC2200

(40 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
29-1-2003 19:45
2 x bewerkt. Laatst door Peter op 29-1-2003 19:58
Het is zover: de eerste door mij gemaakte review. Verwacht er niet teveel van laugh :D

Review Skytec TEC2200 topload-cdspeler

Op het eerste gezicht een wat amateuristische speler. Weinig knoppen, geen extra plaatjes om hem mooier te maken. Gewoon een grijze kist met knopjes, display, jog en pitchslider.

Bij nadere beschouwing is de “eject” knop netjes afgewerkt met een rand er omheen, zodat je niks erop kan zetten waardoor de klep open gaat. Achteraf blijkt dit ook weer overbodig te zijn omdat de klep niet kan worden geopend als de speler aan het spelen is. De slider voor de pitch is soepel en kan met een knop worden ingesteld voor het bereik van 8% of 16%. Verder zit er een knop om de pitch uit te schakelen. Deze knop heeft verder geen effect op de jogwheel.
De knoppen zijn allemaal van rubber. Dit geeft een lekker feel aan de speler. Verder zijn de cue en play/pause knoppen in de traditionele rode en groene kleur, bijna lichtgevend fel. Verder is de jogwheel uitgerust met een soort antislip laagje en nopjes voor extra grip.

Toen ik de klep opende viel mij iets op. De cd moest los in de speler. Er was dus niet zo’n soort puntje om hem op te leggen. Verder is het laserdeel met een elektronische klep afgesloten, zodat er geen stop op kan komen of er met je vette vingers aan kan zitten. Verder is de klep zelf ook elektronisch, in tegenstelling tot de ”katapultklep” van de CDJ-20 van Gemini. De klep gaat netjes en zachtjes open.

De display geeft een helder groen licht waarop de grote letters en cijfers goed te zien zijn. Verder staat er rechtsboven in de hoek de pitch aangegeven en staan de actieve funties verspreid over het display. Dan is er nog de balk-indicator die aangeeft hoelang het nummer nog duurt. 30s voor het eind begint deze te knipperen.

De cd laat hij na ongeveer 5 seconde en staat meteen op pauze op nr. 1 van de cd. De speler reageert direct wanneer ik op play druk. True instant start is dus wel van toepassing.

Alle knoppen werken naar behoren en doen waar ze voor gemaakt zijn. De jog is echter wat ongevoelig. Je moet hem een behoorlijke zwieper geven om wat te merken. Dir gaat erg makkelijk omdat deze weinig weerstand geeft. Hij draait dan bij een stevige zwiep al gauw een rondje of 1,5 / 2. Ook reageert hij alleen als je hem minstens 1/3 rond draait. Kleine tikjes reageert hij niet op.
Dan heeft de jog nog een leuke extra functie. Wanneer je de speler op pauze zet en je aan de jog draait, komt er een tikje. Dit tikje is het frame waar je hem op hebt gepauzeerd. Deze frame wordt in 2x de bpm herhaalt. Hiermee kun je dus het tempo bepalen. Daarna kun je met de pitch het tempoin de gewilde snelheid brengen/ Echter werkt de functie niet 100%. Het hangt erg af van de frame. Soms slaat hij ook wat over, wat het moeilijk maakt het nummer het juiste tempo te geven. Een leuk idee, maar nog niet perfect uitgewerkt.

De pitch slider heeft nog wel wat. Bij de 0 is er een blind punt. Hierdoor blijft de pitch een tijdje op nul terwijl je schuift. Ook bij de uitersten heeft hij dit. Of dit bedoeld is weet ik niet, maar het is toch soms wel vervelend.

De anti-shock is goed, echter bij herhaaldelijke schokken raakt het geheugen leeg en moet ook deze speler het afleggen. Het geluid valt weg en de speler moet zich herstellen. Daarna heeft hij weer wat tijd nodig om het geheugen te vullen. Een 2e schok zou dus weer voor stilte zorgen.

Tot zover deze review. Ik kan helaas geen informatie geven over het binnenwerk, aangezien ik niet mijzelf technisch in staat zie dit te kunnen beoordelen.
Volgende keer Peter!
Dj mikkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
Berichten: 406
29-1-2003 19:51
voor de eerste keer.... niet slecht

ga zo door peter wink ;)
schnappi???
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
29-1-2003 20:00
hmm, aardigaardig happy :) , wat dingen merk ik ook bij mijn tl-1500, cd gaat er los, in laser afgeschermd, blind punt bij pitch fader, midden en piek/piek, en de jog die je egt een zwieper moet geven, hoe is het eigenlijk met de loop, seamless of niet, dat vind ik erg jammer, van de mijn dat ie niet seamless loop heeft
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
29-1-2003 20:04
Wat bedoel je met seamless loop. Heb nooit begrepen wat het is/hoe het werkt.
Volgende keer Peter!
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
29-1-2003 20:05
zo te zien, is peter erg blij met zijn nieuwe aanwinst happy :)
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
29-1-2003 20:12
weet je wel loop, stukkies achter elkaar blijven herhalen, bij mij zit er tussen hetzelfde stukkje steeds een pauze, waarin het stil is, seamless, naadloos gaat het direct na elkaar door
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
29-1-2003 20:16
D'r zit niet eens een loopfunctie op. Tenzij er nog een onzichtbaar knopje op zit. laugh :D En echt feestelijk over de spelers is wat overdreven. Ik weet niet of zo'n jogwheel zo hoort te zijn, maar het is niet wat ik ervan had gehoopt. Tis jammer dat ik het me niet kan veroorloven, anders had ik zeker met platen gemixed. Dit lijkt me een stuk makkelijker, omdat je dan direct aan de muziekdrager kan zitten. En dat kan helaas niet. Zou er een mogelijkheid zijn om de jog meer weerstand te laten geven/ gevoeliger te maken?
Volgende keer Peter!
JasperbStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-11-2002
Laatste: 18-8-2009
Berichten: 90
29-1-2003 20:45
leuke review, ik heb hem zelf ook en ik heb ff een paar fototjes gemaakt
members.chello.nl/~r.k.baukema/dj/1.jpg

dus members.chello.nl/~r.k.baukema/dj/11.jpg ,

de andere foto's moet ik nog ff inscannen maar heb ik nu geen tijd voor

trouwens ben ik het met je mening over dat jockweel niet eens, bij mij is hij niet super gevoelig maar je hoeft er ook weer geen swiepert aan te geven
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
29-1-2003 20:50
Oke, een zwiepert was wat overdreven, maar je moet toch op een redelijk tempo draaien om wat effect te krijgen. Maarja, zo heel eventjes de pitch veranderen heeft waarschijnlijk ook niet veel effect.
Volgende keer Peter!
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
1-2-2003 14:46
[Vervolg...]
en eventjes een kort vervolgje op de review.

Vandaag even getest hoe hij omgaat met beschadigde cd's. Ergens een oude gebrande cd vandaan getrommelt en eens stevig me een schaar wat diepe krassen erin gemaakt, zowel van binnen naar buiten als helemaal rondom. Deze zwaar gehavende cd pakt hij normaal en draait in het begin gewoon lekker alle nummertjes af. Halverwege de cd blijft hij op sommige nummers hangen stottert. De plek waar hij blijft hangen zal het punt zijn waar de "cirkel-kras" zit. Deze test was misschien ook wat onrealistisch, aangezien je nooit zo'n gehavende cd zal hebben.

Ook wil ik terugkomen op mijn opmerking over de jog. Hij werkt toch wel lekker. Ik moest waarschijnlijk even wennen aan zo'n ding.

Nog een leuk detail, het lcd-schermpje is exact dezelfde als in zijn grote broer de TEC2300. Als je goed kijkt zie je plaatjes zitten voor de functies brake, pitch en nog wat andere. Functies die wel op de 2300 voorkomen, maar helaas niet op de 2200.

Verder is ook wel grappig dat deze cd-speler gewoon doorspeelt terwijl hij rechtop staat. Of je dit nodig hebt is natuurlijk de vraag, maar het natuurlijk wel handig. Je kunt hem dan evt wat schuin in het meubel plaatsen.

Als cijfer wil ik deze speler toch een nette 8,0 geven. Ik zijn klasse is dit toch een van de beste spelers.
Volgende keer Peter!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)