Forum > Algemeen Forum

betere dj dmv betere gear

(97 reacties. Pagina 9 van 10)
Moderator(s): Dré
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
2-2-2005 02:07
Kijk maar naar mn reacties,ik ben op dreef laugh :D
Reind,ik moet dr telnr hebben!!!!!!
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
6-2-2005 01:33
Begon op hifi CD spelers en begon meteen met publiek in mijn stamcafe. Heb daar 2 jaar lang 2 keer in de maand gedraaid op de hifi spelers en mengpaneel met enkel bas en treble, geen middentoon dus. Crossfader niet eigenlijk helemaal niets dan bass treble en gain. Ik moest het volledig van mijn muziekkeuze hebben en was daar ook de enige die op CD draaide, de rest van de ervaren DJ´s gebruikte platen. Toch mocht ik blijven draaien.

Toen kocht ik het bekende "kijkshop" setje en heb daar ruim een jaar mee gedraaid, nu kon ik eindelijk thuis oefenen. Ik heb er zeker op leren mixen, het was echt een crime, vooral zonder gaincontrol op het interne mengpaneel die je verplicht was te gebruiken. De pitch vloog constant uit de bocht om het zo te zeggen en in een mix moest je elke 16 beats wel corrigeren met de zeer schokkerige pitchbend.

Sinds eind december heb ik 2xcdj1000Mk2 en DJM909 en vanaf uur 1 ging alles maar dan ook werkelijk alles beter. Mixen van dik 6 minuten komen nu uit de lucht vallen waarbij ik misschien 3 a 4 keer een kleine correctie moet maken.

Ineens heb ik zeeen van tijd om met het mengpaneel dingen te doen. En ik ben me heel bewust dat minder effecten gebruiken vaak beter is. Ik gebruik er slechts een paar en slechts in minder dan 1 op de 5 nummers gebruik ik al iets. Ik klooi meer met de equalizers en faders.

Ik ben zelf erg blij dat ik het op mindere apparatuur heb geleerd, al is het wellicht verstandig om als instapapparatuur toch iets beters dan de kijkshop-set te nemen. Als je meteen top of the bill shit neemt heb je inderdaad de kans afhankelijk te worden van bijvoorbeeld een effectenbak. Of een beatcounter.

Een wave-display is bijvoorbeeld leuk, maar op mijn vorige set zat niet eens een tijdsaanduiding voor je track. Dus je wist niet eens wanneer hij precies afgelopen was. Zo moest je je muziek dus wel erg goed leren kennen. Het zou een verhaal apart zijn hoe ik er een half uur over deed thuis om het juiste mixmoment te zoeken van 2 nummers en deze echt vast te leggen in mijn geheugen. Nu doe ik alles op gevoel. Net weer nieuwe CD´s gekocht en kon ze in 1 keer aan elkaar mixen.

Aanstaande vrijdag ga ik met mijn nieuwe apparatuur voor het eerst optreden en heb er behoorlijk veel zin in.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
6-2-2005 11:20
Van een home-dj-setje naar 2x CDJ-1000MKII, da's toch wel een droom van een vooruitgang. Als je dan geen extra tijd over zou houden en betere mixen kon maken, dan zou je beter kunnen stoppen met dj-ing. Van bijvoorbeeld een CDJ-100 naar een CDJ-1000 was het verschil een stuk minder groot geweest.

Veel succes met je optreden met je nieuwe gear.
Skipz0rStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-2-2005
Laatste: 14-4-2005
Berichten: 2
6-2-2005 14:50
imho is het beginnen met super goede gear helemaal niet zo'n goed idee. Veel mensen beginnen gelijk met een 2 x SL's en een Dateq mixer, maar ik vind dat je beter kan beginnen met bijvoorbeeld het Intermediate setje van deze site en dan platen, platen, platen, platen en ehhhhh platen (of cd's natuurlijk) kopen en heel veel tijd besteden aan het beluisteren van die platen en ze verkennen; weten waar de breaks komen, weten waar bijvoorbeeld leuke sampletjes zitten en goede mixpunten vinden van de platen met andere platen. De gear maakt de DJ niet, dat maken zijn platen / cd's en daarvan moet je er zoveel mogelijk hebben.

Ik hoor regelmatig mensen dat ze wel een DJ set hebben waarvoor ze teveel hebben betaald, maar dan weer niet genoeg geld voor een stapel platen / cd's. Wat heb je aan een DJ set zonder een stapel platen / cd's?? Helemaal niks, dus koop eerst maar een leuk beginnerssetje, een hele stapel platen en daarna pas die dure SL1200's met nog duurdere mixer.

ps: tegen degene die geld hebben voor een dure mixer met goede TT's EN ook nog eens genoeg platen heb ik niks gezegt.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
10-2-2005 23:41
Duidelijk verhaal (zijn we altijd blij mee) en kunstig dat je toch doorgezet hebt op dat kijkshop setje (want met pitchstappen van 1% is mixen natuurlijk helemaal RUK). Beter is inderdaad om te beginnen met een set waarbij de set in ieder geval niet de beperkende factor is. Het had namelijk ook kunnen gebeuren dat je totaal ontmoedigd was geraakt bij het mixen met dat kijkshop setje (terwijl de werkelijkheid gewoon is dat NIEMAND goed kan mixen op dat setje ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
13-2-2005 22:44
Dre,

Als ervaren ex kijkshop homemix DJ kan ik je vertellen dat de pitch niet in stappen van 1% gaat. Hij is wel degelijk traploos, althans, de stappen zullen misschien 0,2 of 0,1% zijn, maar zeker geen stappen van 1%.

Het probleem is meer het volgende: Je ideale mixpitchstand is bijvoorbeeld +2,25%. Je zet hem op 2,2% (voor zover dat op het oog mogelijk is, maar goed) en nu komt het: je wilt met de pitchbend knoppen corrigeren wegens het verschil van 0,05%. Je drukt op pitchbend-up. Je laat de knop los en wat gebeurt: de pitch blijft hangen op +10%. In een fractie van een seconde je hele mix naar de klote.

Natuurlijk merk je dit bij het voorbeluisteren en de oplossing is eigenlijk best gruwelijk: je bent gedwongen de pitch de verschuiven want bij bijvoorbeeld een stand van 2,1% reageert de pitchbend weer wel normaal.

Je weet ook wel dat een verschil van 0,15% ten opzichte van de eigenlijk snelheid dodelijk is voor een mix, zeker met een zeer springerige pitchbend.

Toch zat het bij bepaalde nummers na maanden oefenen wel goed omdat het daar toevallig goed uitkwam en waren redelijke mixes van meer dan 3 minuten mogelijk, alleen oefenen tot je erbij neerviel en je repertoire die je echt kende bleef beperkt. Dit vooral door het ontbreken van enige tijdsindicatie.

Oh, deze is ook leuk: feestje in een loods: komt 380 gelijkstroom binnen en wordt daar voor het kantoorgedeelte door een eigen trafo omgezet naar 220 wissel. Maar toch blijkbaar net effe anders dan uit het net, want mijn Kijkshop setje raakte er compleet overstuur van. Als je 1 Cd opzette en vervolgens de andere erin laadde dan begon de eerste weer over te slaan.

Nachtmerries mee beleefd. Maar ook hele mooie tijden. Hij hangt nu als een soort kunstwerk tegen de muur in mijn DJ-hoekje.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
14-2-2005 09:12

DannyK78 schreef:

Oh, deze is ook leuk: feestje in een loods: komt 380 gelijkstroom binnen en wordt daar voor het kantoorgedeelte door een eigen trafo omgezet naar 220 wissel.
Knap van ze.....
Je bedoelt waarschijnlijk 380volt krachtstroom.
En je hebt helemaal geen travo nodig om van (400!) naar 230(!) te gaan.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
14-2-2005 09:46
Een transformator doet zowiezo niet veel met gelijkspanning (behalve brommen, heet worden en stinken) happy :)
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
14-2-2005 09:56
Precies :)
Weet niet hoe het daarzo zat, maar volgens mij klopt er dan niet echt veel van daarzo :)
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
14-2-2005 10:28
Nou dat van die 380 is dan iets waar ik niet al teveel van begrijp kennelijk, in elk geval heb ik het probleem 2 keer gehad bij 2 verschillende loodsen waar de stroom als 380 binnenkwam en intern werd omgezet naar 220.

Hoe het pecies zat wist iemand mij terplekke heel goed uit te leggen en mijn verhaal is wat ik er van heb kunnen onthouden. In elk geval deed het het niet zoals het moest.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag

Terug naar forum Reageer (zonder quote)