Forum > Algemeen Forum

Gezocht: Sparring partner # DTV

(211 reacties. Pagina 9 van 22)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-11-2024
12-10-2013 13:27

CyberDance schreef:

..., tenzij ze tegen me gaan werken, klanten afpikken of het daglicht niet in de ogen gunnen.
Laten dat nou de meeste hier zijn. Profileren zich breed, gaan op alle terreinen werken, zonder dat ze het ook echt kunnen, maar hebben de naam mee en verprutsen hem liever, dan een stukje markt voor een ander over te laten.
Waarom zou ik voor 150 euro per avond een drive-in klus doen voor een ander, zodat hij nog 350 euro in zijn zak steekt? Het is helemaal niet hij, maar ik die daar staat, met mijn DJ kwaliteiten. Ik ga zeker geen shirtje aan doen van de concurrent om zijn boot of dikke auto te betalen en zelf nog niet rond te kunnen komen van het schamel loon dat ie betaald.
Helaas zijn er wel die dat soort bedrijven blijven steunen (vanuit de niet broodwinnende hoek)
De rijken steeds rijker, de armen steeds armer.
Gunnen kennen ze hier niet echt, of heb ik nog niet meegemaakt.

Los daarvan heb ik trouwens een fantastische samenwerking met een collega, waarbij wel elkaar juist wel gunnen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
CyberDanceVIP Lid
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
12-10-2013 13:33
Ok en als de concurrent nou zijn naam verprutst op een job zie ik daar toch best een mooie kans voor jou.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
12-10-2013 13:49

CyberDance schreef:

Als je iedereen gelijk gaat bestempelen als concurrenten ga je er niet komen nee.

In principe noem ik het liever collega's, tenzij ze tegen me gaan werken, klanten afpikken of het daglicht niet in de ogen gunnen.
Ik doe enkel drive-in werk en geen verhuur maar ik werkt ook liever samen met collega's inplaats van ze tegen te werken.
Die collega's sturen bij dubbele boekings heel wat klanten naar mij en uiteraard ook omgekeerd, zo houden wij de klanten in onze kring, klant tevreden omdat ze niet meer verder moeten zoeken en zeker zijn van een goede dj en wij ook tevreden.
Met 1 klant werk ik niet meer samen, ik gaf een groot verhuurbedrijf een mooie klant voor een groot evenement die hem meer dan 2000 euro opbracht, hij kreeg enkel de opdracht om het licht en geluid te plaatsen en ik ging er draaien maar achter mijn rug om zei hij tegen de klant dat ik geen ervaring heb met grote fuiven en dat ze beter hem zouden nemen als dj, deze opdracht was ik dus kwijt aan een "collega" die ik een mooie job had aangeboden.
Frank76Standaard Lid
12-10-2013 13:57

CyberDance schreef:

Ok en als de concurrent nou zijn naam verprutst op een job zie ik daar toch best een mooie kans voor jou.
Die kansen komen er ook wel in de toekomst. Maar vooralsnog lijmen de gladde praatjes nog iets teveel naar mijn zin shut up :X
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
12-10-2013 18:28

CyberDance schreef:

....maar wellicht is freelance werk bij collega's in de buurt een mooie opvulling.
Ik vind dit een van de beste tips in het hele topic!

Frank76 schreef:

Waarom zou ik voor 150 euro per avond een drive-in klus doen voor een ander, zodat hij nog 350 euro in zijn zak steekt? Het is helemaal niet hij, maar ik die daar staat, met mijn DJ kwaliteiten.
Je kan het ook anders bekijken, jij hebt dan 150€ verdiend terwijl je anders thuis op de bank ligt met 0€.
En hoeveel die ander in zijn zak steekt maakt toch niet uit? Ik zet regelmatig voor een DJ licht en geluid neer, hij boekt meestal de goedkoopste set maar draait daar wel de bruiloften mee voor het chique volk, en steekt dus waarschijnlijk soms 500€ in eigen zak.
Maar who cares, ik krijg mijn geld en that's it.
YourLiVeStandaard Lid
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
12-10-2013 18:55
Helemaal mee eens! Blijkbaar weet die ander zichzelf beter te verkopen dan jij, zo goed zelfs dat hij genoeg werk heeft om extra mensen in te huren.

Daar kun je van profiteren zodat je nu in elk geval wat centen hebt en misschien leer je er nog wat van (al is het maar op het gebied van marketing). Of je gaat lekker negatief doen en blijven klagen dat je geen geld hebt...

Ik ben overigens zo'n bedrijf dat dj's inhuurt om met mijn drive-in-shows op pad te gaan. Ik verdien daar meestal meer aan dan de dj's die ik inhuur en toch heb ik genoeg dj's die graag voor mij werken. Dat zijn inderdaad vaak jongens die het erbij doen, naast een normale baan maar ook in combinatie met een eigen verhuurbedrijfje. Die bouwen 's middags een of twee verhuursetjes van zichzelf en gaan 's avonds voor mij aan de slag.

Zij weten ook wel dat ze van mijn klusjes niet rijk gaan worden, maar het is wel mooi meegenomen, zeker in deze tijd. Overigens wordt ook ik er echt niet rijk van hoor, zoals ik al eerder zei heb ik ook een hele hoop (vaste) kosten die betaald moeten worden... hoe groter het bedrijf, hoe hoger de kosten over het algemeen ook zijn.

Ik krijg steeds meer het idee dat juist jij degene bent die een ander niets gunt. Tuurlijk wil je het liefst dat je eigen bedrijf heel succesvol is, maar als dat nu even niet lukt (en je bent echt niet de enige!) kun je beter profiteren van collega's die jou werk gunnen in plaats van zo negatief te doen.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Frank76Standaard Lid
12-10-2013 19:44
Ja nu weet ik het wel dat jullie mij negatief vinden.
Blijkbaar hanteren jullie een ander uitgangspunt!
Ik gun een ander best zijn omzet, maar het zou aardig zijn als ik ook de kans krijg om een boterham te verdienen. Daarbij ga ik niet meewerken aan de boot van een ander om zelf geen beleg te hebben. Dan maar ff op een houtje bijten tot die ander zo collegiaal wordt dat ie klussen door gaat schuiven of mij compleet inhuurt met spullen tegen een gangbaar tarief.
Dat ie daar zelf voor marketing etc wat centen aan overhoud is uiteraard geen probleem.
CyberDanceVIP Lid
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
12-10-2013 19:48
Je kan ook zelf het initiatief nemen en even op het houtje bijten door naar die collega toe te stappen. Wellicht werk je dan de eerste keren tegen een hongerloontje maar als men ziet wat je waard bent komt het respect en de opdrachten vanzelf. Zoniet zullen ze je ook niet uit het niets gaan bellen.

Wachten kan je doen maar tegen die tijd zijn er 5 anderen je voor.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
YourLiVeStandaard Lid
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
12-10-2013 19:53
Wat heb jij toch met die boot razz :p

Klussen doorschuiven zullen collega bedrijven pas gaan doen als ze zeker weten dat jij goed werk levert, ze moeten immers aan hun reputatie denken. En hoe gaan ze daar achter komen? Juist, doordat jij af en toe voor ze werkt als freelancer en daarbij de kwaliteit levert waar je zo graag over praat.

Dan komt het gesprek vanzelf wel een keer op wat jij eigenlijk allemaal aan apparatuur hebt en zullen ze jou (als bekende freelance kracht) ook eerder benaderen als ze eens wat extra apparatuur nodig hebben.

Daarnaast krijg je alleen klussen van een collega als deze je dat gunt, en ook daarvoor zullen ze je eerst moeten kennen (en op een heel wat positievere manier dan hoe jij je hier profileert). Onbekend maakt onbemind of zoiets...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Frank76Standaard Lid
12-10-2013 19:57
Diverse mensen hebben ook aangegeven dat je duidelijk keuzen moet maken voor wie je wel en voor wie je niet wil werken.
Die keuze bestaat er bij mij uit dat ik niet voor mensen wil werken, onder de vlag van dat bedrijf, die mij het licht in de ogen niet gunnen.
Daarnaast is het zo dat bedrijven die je wel iets gunnen, ook gewoon een klus doorschuiven omdat ze weten dat je niet de klant af gaat pakken!
Er zijn in de regio enkele bedrijven die onder een ander (wie dan ook) het licht niet gunnen, alleen uit zijn op eigen gewin en je ze alleen uit de shit mag helpen. Vraag je om een wederdienst (nog eens een klus omdat het nodig is) dan huren ze een 15 jarig jochie in, want die vraagt tenminste weinig, heeft geen eigen mening en doet domweg wat men zegt. Want de manier van werken moet je ook aanspreken.

Dus ja, sommige concullega's wil ik gerust voor werken, maar die kennen mij (nog) niet, dus daar zal niet heel snel wat uit komen. En sommige concullega's wil ik absoluut niet voor werken, die kennen mij wel, maar dan vooral als concurrent en dus als lastig.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)