Forum > Newbie Forum

Beatmixen

(571 reacties. Pagina 9 van 58)
Moderator(s): Dré
Dj beatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-11-2003
Laatste: 26-2-2011
Berichten: 287
3-2-2004 19:31
Ik snap een ding niet met die blokken en maten. Kan iemand dit meer difineren misschien aan de hand van een liedje.

groetjes bjorn
DJ-IpkissStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2003
Laatste: 23-7-2012
Berichten: 320
3-2-2004 23:27
je kan het defineren aan de hand van elk liedje.
Neem een plaat die begint met alleen beats.
Het beatverloop is per blok of 16 beats of 32 beats(meestal 32 maar als de melodie het toelaat ook wel eens 16).
Een blok bestaat uit beats.
Maten bestaan uit 4 beats. een 4kwarts maat bestaat uit 4 beats.
als je gaat matchen moet je zorgen dat boem 1 van plaat 1 en boem 1 van plaat 2 tegelijkertid boemen. Het moet zo doorgaan voor ongeveer 64 beats. dan staat het wel gelijk(kan je als ie daarna scheef loopt ietwat benden). wink ;)
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
4-2-2004 09:37
Op ieder nummer kun je meebewegen op de maat, bijvoorbeeld door met je hoofd te bewegen. je telt dan in weze 1,1,1,1,1,1. In principe kun je met beatmixen op iedere tel een plaat erin gooien. Dat sluit alleen niet aan bij het verloop van de muziek.

Want, de meeste nummers lopen in een vierkwartsmaat, met het accent op de eerste tel: 1,2,3,4; 1,2,3,4; 1,2,3,4 etc. Omdat het accent meestal op de 1 ligt, gooi je de beat van de mixplaat er dus in op de 1 van de plaat die al loopt.

Als je nu wilt dat het écht helemaal aansluit bij het verloop van de muziek, moet je nog beter luisteren naar de beats en/of de tekst, je zult horen dat de meeste nummers in blokken van vier of acht vierkwartsmaten zijn opgebouwd:

Ken je 'Don't you want me' van Felix? In het refrein kun je steeds doortellen tot 16 (is vier x vier tellen) voordat hetzelfde stuk tekst terugkomt: Don't you want me don't you want me don't you want my looooooooooooooooooove". Tel maar na.
En in plaats van de plaat op iedere tel of op iedere eerste tel van vier in te gooien, mix je hem in op de eerste tel van de 16: op "don't" dus.

Het is een beetje kort door de bocht, want zelfs Felix is eigenlijk uit nog grotere blokken opgebouwd dan vier vierkwartsmaten, maar het is om je een idee te geven.

Wat je dus NIET gaat doen, is steeds tijdens het mixen tellen tot 16 (of zelfs tot 32), je zou daar even gek zijn. Wat je WEL gaat doen is luisteren naar het verloop van de muziek en eens testen of je zelf de blokken kunt onderscheiden happy :) .
Trance_master17Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2003
Laatste: 23-5-2005
Berichten: 14
4-2-2004 22:34
deathcore en hockey?? uhm...vreemd
music is a passion
Dj beatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-11-2003
Laatste: 26-2-2011
Berichten: 287
5-2-2004 20:51
Dus als je tot 32 telt heb een blok? Dat denk ik toch sad :(
ja en bij dat leidje hoor je het echt goed ja. Maar dit is niet echt mijn muziek stijl. Bij traffic van tiesto kan ik de maat niet meer vinden na een tijdje. Das zo ingewikkeld. En die mix ik er toch wel eens graag door. Ik draai voornamelijk groove en trancy. kun je dat daarbij ook eens uitleggen

en als ik mijn mix erin gooi dan doe ik dat gelijk leander zei. Maar je hoort dan duidelijk dat er een mix bezig is. Heeft iemand daaar ok nog tips voor.

groetjes bjorn
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
5-2-2004 20:58
in principe doet t er niet toe wat voor muziekstijl,toepasbaar bij alle soorten.
bij een langzaam nummer kan je rustig strakke housebeat gooien mits je maar weer zelfde uitkomt
bijv-in 4 tellen van de ene plaat kan je er ook 8 van een andere plaat proppen,veel balads/danceclassics worden op die wijze gemoderniseerd/verhousd.
met die gegevens in je achterhoofd moet je proberen diverse stijlen te combineren.
natuurlijk zijn er platen waar t echt niet mee gaat.
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
5-2-2004 22:55

dj beat schreef:

Dus als je tot 32 telt heb een blok? Dat denk ik toch sad :(
Meestal wel ja, maar je moet echt niet steeds tot 32 gaan tellen hoor, dan word je helemaal gek shocked 8O . Begin gewoon eens met het zoeken naar de blokken bij nummers die je op de radio of waar dan ook hoort. Maakt niet uit wat voor stijl, je moet je gehoor hierop ook een beetje trainen.
VisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-11-2003
Laatste: 11-7-2005
Berichten: 88
5-2-2004 23:09
heel vaak kan je horen als een blok van 16 of 32 afgelopen is, komt er een hi hat bij of een ander geluidje.

Deathcore en hockey ^^ (lees sarcasme)
TeacherStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2004
Laatste: 7-4-2017
Berichten: 70
5-2-2004 23:27
kijk, op een gegeven moment kén je je platen en weet je wanneer er een break oid komt.
Dat is meestal om de 4x4 of 8x4 idd.

En écht goed worden kost tijd. In mijn geval klooide ik 2 jaar maar wat aan (al dacht ik er destijds anders over) en werd ik pas goed (ja, ik zeg dat gewoon van mezelf happy :)) toen ik bij radio Balans den haag ging draaien; daar moest ik elke week "presteren" en kon ik niet elke week dezelfde platen draaien natuurlijk.

Wat zeker helpt is als je je spullen kent; je start een plaat in, je hoort dat ie te langzaam loopt, je corrigeert en je weet hoever je de pitch moet wijzigen. Hoe beter je je spullen kent hoe sneller dat gaat. Maw; in het begin kreeg ik een nummer niet binnen 2 minuten gelijk, en nu binnen 10 seconden.

Oefenen totdat je erbij neervalt, en niet de hele tijd dezelfde platen...
I'm a man... I don't read manuals.
DJ-IpkissStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2003
Laatste: 23-7-2012
Berichten: 320
14-2-2004 13:20

dj beat schreef:

Dus als je tot 32 telt heb een blok? Dat denk ik toch sad :(
ja en bij dat leidje hoor je het echt goed ja. Maar dit is niet echt mijn muziek stijl. Bij traffic van tiesto kan ik de maat niet meer vinden na een tijdje. Das zo ingewikkeld. En die mix ik er toch wel eens graag door. Ik draai voornamelijk groove en trancy. kun je dat daarbij ook eens uitleggen

groetjes bjorn
De meeste trance nr's hebben 32 beats per blok. Tiesto heeft er (kwa melodie maar 8!)
als je tiësto niet eens kan mixen(duidelijke beat!!!) dan kan je stoppen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)