Forum > Geluid

Pioneer CDJ 1000 MK2

(105 reacties. Pagina 9 van 11)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
22-11-2005 05:56

DannyK78 schreef:

Is dat zo, als ik me niet vergis is de snelheid van de CDJ1000-MK2 ook 52 speed, maar als ik dat mis heb hoor ik het graag.
Dat zal de eerste CDJ1000 zijn waar ik hem in tegen kom. CDJ zit voor zover ik weet geen high speed loopwerk in zoals we dat tegen komen bij Denons bijvoorbeeld.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
JadjongStandaard Lid
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
22-11-2005 07:44
Hier een foto. Iemand met goede ogen die er iets uit kan halen?
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 10-2-2025
22-11-2005 09:39
De CDJ-1000 heeft wel een multispeed loopwerk, maar zeker geen x52. Dat heeft zelfs de Denon DN-S5000 niet: die heeft een x10 speed dvd-rom drive. De Numark CDX, Technics SLDZ, Denon D6000, S1000 en S3500 hebben allemaal een 2x speed cd-rom drive.

Ik neem haast aan dat de CDJ-1000 ook iets van 2x (of misschien x4) heeft. Sneller is ook niet noodzakelijk. Lead zal het ons precies kunnen vertellen.

De DN-S5000 heeft een hogere snelheid nodig om bij alpha play en hot disk voldoende snel te kunnen bufferen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-2-2025
22-11-2005 10:04
Als ik naar een CDJ-1000 luister (zonder aangesloten audio) dan kan ik me NIET aan de indruk onttrekken dat we het hier echt NIET meer over een 4-speed loopwerkje hebben. Het gesuis komt me HEEL erg bekend voor en klinkt meer als een 40 speed loopwerk dan als een 4 speed loopwerk. Maar wellicht kan Jeroen G ons uit de droom helpen?

PS: Als een apparaat een 10-speed DVD rom loopwerk heeft dan zegt dat natuurlijk nog NIETS over de snelheid waarmee hij CD's rond laat draaien... Kan zo maar 40 speed zijn (zie ook commerciële PC DVD loopwerkjes).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DannyK78Standaard Lid
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
22-11-2005 10:16
Haha Dré, valt het luisteren naar een CDJ1000-MK2 zonder aangesloten audio niet onder dezelfde categorie als MBF met het oor op de PSX?

Maar idd, hij KLINKT wel als een high-speed CD-rom speler.

Het zou geratel wel beter verklaren denk ik.

Waarom heeft denon een DVD-rom drive? Klopt dat wel? Hoge snelheid ivm alpha play en buffer snap ik, maar waarom een DVD-loopwerk? Er gaan immers toch enkel CD's in?
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
VictorVIP Lid
22-11-2005 10:19
Dat is ook een veelgestelde vraag op https://www.denondjforums.com. Het schijnt iets te maken te hebben met de snelheid waarmee de drive tussen twee verschillende punten op een cd kan switchen, maar het fijne weet ik er niet van.
DréAdministrator
22-11-2005 10:29
Kan ook zo maar zijn dat Denon voor DVD loopwerkjes gekozen heeft omdat je onder stenen moet zoeken om nog een IDE CD-Rom loopwerk te vinden. Het loopwerk in de Denon spelers (in ieder geval in de S5000) is namelijk zo standaard als het maar kan, tot aan de 40-polige IDE kabel EN de bekende voedingsstekker aan toe. En natuurlijk zou het dan zo maar kunnen dat deze economische keuze later uitgelegd zal worden als feature (what else is new ;-)

Toch best kunstig dat zo'n standaard computerloopwerkje zich zo goed houdt in de praktijk...
VictorVIP Lid
22-11-2005 11:04
Als ik me niet erg vergis zijn eigenlijk alle loopwerkjes op dj cd-spelers behoorlijk standaard. Vaak zo'n Sony dingetje van twee tientjes (inkoop: € 5) die toch ook prima werken. Correct me if I'm wrong, maar dat lijkt me qua techniek toch niks beter dan een IDE-drive.

Bij de aantallen die er van de gemiddelde dj cd-speler worden verkocht kan het kennelijk niet uit om speciale drives te ontwikkelen, en kennelijk is het ook niet nodig.
DréAdministrator
22-11-2005 11:15

Victor schreef:

Als ik me niet erg vergis zijn eigenlijk alle loopwerkjes op dj cd-spelers behoorlijk standaard. Vaak zo'n Sony dingetje van twee tientjes (inkoop: € 5) die toch ook prima werken. Correct me if I'm wrong, maar dat lijkt me qua techniek toch niks beter dan een IDE-drive.
Klopt. Alleen hebben we het dan puur over een blokje met daarop wat motortjes en een lasertje. De CD-Speler bouwer kan er daarna van alles aan vastknopen (zoals oliegedempte vering bij een CDJ-100/800/1000). Als je echter een compleet loopwerk neemt dan kun je nog maar 1 ding doen (schroefjes vastdraaien). En daar zit toch wel een niet al te subtiel verschil tussen natuurlijk.
Bij de aantallen die er van de gemiddelde dj cd-speler worden verkocht kan het kennelijk niet uit om speciale drives te ontwikkelen, en kennelijk is het ook niet nodig.
Maar heb je gezien wat een gemiddeld DVD-Rom loopwerkje kost en wat Denon graag wil vangen voor hun BU nogwat module?

Persoonlijk vind ik het nogal een verschil of een merk een standaard loopwerkje pakt (bijvoorbeeld Pioneer in hun CDJ's) en daar dan een mooie ophanging omheen duwt OF een merk die een compleet blok inkoopt en dat in hun apparaat schuift. Maar het kan zijn dat ik dit niet goed zie...

Toen de DN-S5000 uitkwam was ik dan ook erg bang voor de levensduur van zo'n standaard PC component. Gelukkig is dat in de praktijk HEEL erg mee gevallen (en was de gevoeligheid voor schokken ook bij de DNS spelers veel lager dan ik verwacht had van een IDE loopwerkje). Die PC bouwers kunnen er wat van! ;-)
VictorVIP Lid
22-11-2005 11:20
Tja, voor zover ik weet heeft Pioneer als enige die oliedempertjes (op deze foto die 4 kleine blauwe schijfjes) en schroeven de andere fabrikanten hun drives gewoon in het kastje vast. Kennelijk is de demping van de kast (pootjes etc.) voldoende om het goed te laten werken, en het resultaat telt.

Wat ik wel met je eens ben is dat Denon schandalige bedragen vraagt voor de vervangende drives (ik meen zo'n € 180 ex BTW). Aan de andere kant is het systeem wel superhandig: een haperende drive vervang je tijdens het draaien binnen 2 minuten door een nieuwe. Hier zie je hoe dat eruit ziet. En wat kost het als je je Pioneer loopwerk laat(!) vervangen?

Overigens is de drive ook weer niet zó standaard dat je hem door iedere andere IDE-drive kan vervangen. Alleen de Denon drives (keuze uit slot-in of lade) werken. Kennelijk is er een stukje electronica van de aansturing aangepast.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)