Forum > Newbie Forum

verschil tussen tulp kabels

(97 reacties. Pagina 9 van 10)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
14-5-2004 17:59
Volgens mij heeft Fracktone gelijk.

De stroom die vanaf de fase door de kring loopt kan ná het aangesloten apparaat kiezen tussen een draad naar de nul (waar de aardlekschakelaar hem ziet terugkomen) en het lek naar aarde (waar de aardlekschakelaar hem niet ziet). De hoeveelheid stroom die weglekt is omgekeerd evenredig aan de weerstand van het lek en de weerstand van de nuldraad (plus de eventuele interne weerstand van de stroombron, maar die lijkt me bij het lichtnet erg klein).

Als de weerstand van het lek niet zó groot is dat de lekstroom onder de 30mA van de aardlekschakelaar blijft zal de aardlekschakelaar de boel afschakelen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-5-2004 18:21
Goed...

Stel de lekweerstand aan de kant van de fase naar aarde. Spanning over de lekweerstand: 230V.

Stel de lekweerstand aan de kant van de nul naar aarde. Spanning over de lekweerstand: 0V.

Welk stukje van bovenstaande zijn jullie het niet mee eens? Niet verder denken dan dat (denk in blokjes en dan in dit geval het blokje: Verbruiker met een lek naar aarde).

Nu we het eens zijn met elkaar over bovenstaande (lijkt me logisch ;-) kunnen we het volgende punt aanpakken. Door welke weerstand (met waarde X) zal meer stroom lopen. Door de weerstand waar 0V overheen staat of door de weerstand waar 230V overheen staat? Ik HOOP dat jullie beiden zullen zeggen "die weerstand waar 230V overheen staat" (anders kunnen we net zo goed alle boeken over electriciteit het raam uit flikkeren)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-5-2004 18:26

Victor schreef:

Volgens mij heeft Fracktone gelijk.

De stroom die vanaf de fase door de kring loopt kan ná het aangesloten apparaat kiezen tussen een draad naar de nul (waar de aardlekschakelaar hem ziet terugkomen) en het lek naar aarde (waar de aardlekschakelaar hem niet ziet). De hoeveelheid stroom die weglekt is omgekeerd evenredig aan de weerstand van het lek en de weerstand van de nuldraad (plus de eventuele interne weerstand van de stroombron, maar die lijkt me bij het lichtnet erg klein).
De hoeveelheid stroom door de lekweerstand is evenredig met de spanning OVER die lekweerstand.

Ik zit hier echt achter het toetsenbord mezelf op te winden over de waardeloze beperkingen van het getypte medium. Als ik het uitteken op een kladje dan snapt iedereen het direct.

Natuurlijk kun je ZELF ook even een kladje maken (dan snap je het ook direct).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-5-2004 18:31
Ik heb je maar even een fax gestuurd Victor (dan ben ik het maar kwijt en kan ik gezellig het weekend in ;-).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
14-5-2004 19:12
Dré, er is niemand die beweert dat jouw stelling niet correct is. Deze klopt inderdaad bij open klemmen.

Je vergeet echter dat er ook nog een last aan vast zit en dat de nul parallel aan de aarde ligt.

Als je twee luidsprekers parallel zet, één van 8 ohm en één van 4 ohm dan ga je me toch ook niet wijs maken dat die 8 ohm luidspreker (met dus de dubbele weerstand) helemaal geen geluid maakt.
Ze voeren dus allebei stroom, de 8 ohm waarschijnlijk maar de helft van wat de 4 ohm voert.

Zie de 8 ohm als je aardlek. nu meet de aardlekschakelaar in de fase voor de splitsing, dus de som van de twee stromen door de 8 ohm en de 4 Ohm speaker . In de nul meet hij weer voor dat de adres bij elkaar komen de aarde gaat namelijk niet door de ringkern. Dus alleen de stroom door de 4 Ohm luidspreker.
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
14-5-2004 19:31
pfffff,

komt er nog een eind aan, geef ff je fax nummer aan dre wink ;)

Of maak zoals dre al zei ff een tekeningetje, begin bij de fase, teken een lijntje naar een weerstand, dit is de belasting. Aan de andere kant van de weerstand teken je een lijntje naar de nul.

Nu gaan we de lekweerstand naar aarde erin tekenen, sluit 1 kant van de lekweerstand aan op de belastingsweerstand en wel aan de kant van de nul. Trek van de andere kant van de lekweerstand een lijn naar het aardpunt.

Zoals je waarschijnlijk weet heeft de nul het zelfde potentiaal als de aarde, daarom trek je een lijntje tussen de nul en aarde.

Nou mag jij mij uitleggen waarom er stroom door de lekweerstand zou lopen als hieraan parralel een lijn van 0 ohm loopt? shocked 8O
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
14-5-2004 22:59
Ik ben net thuis, het is best laat en ik ben te moe om er nu over te denken.

Morgen krijg ik hier een electronica-genie over de vloer, ik zal hem de fax van Dré even voorleggen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
15-5-2004 00:28

joepvandemortel schreef:

Toch maar weer terug naar school dan? Waarom denk je dat de test knop van een aardlekschakelaar over de fase hangt? En waarom er duidelijk een L en N aansluiting op een aardlek schakelaar zit?
Zoals je op het eerste plaatje op www.et-installateur.nl/vaktechniek/werkingaardlek.html kunt zien zit de fase aansluiting van de test knop voor de detectie lus en de N aansluiting achter de detectie lus. Zouden ze namelijk beide voor, of achter, de detectielus zitten zal er geen verschil meer optreden tussen L1 en N en gaat de schakelaar niet uit. Ook kun je daar zien dat de test knop in het geheel niet met de aarde verbonden is. Verklaar dat dan eens!

Voor een uitgebreid verslag kijk op www.fracktone.nl/aardlek.htm
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
15-5-2004 00:38
Ik had niet veel beters te doen en heb het probleem even geschets en "berekend".
www.student.tue.nl/h/r.l.w.lahaije/zooi/aardlek.jpg
Zoals te zien is maakt het wel degelijk verschil uit of het lek tussen de fase en aarde zit of tussen de 0 en aarde.

(Voor het gemak noemen we de weerstand van het aarlek zelf nu R-lek (de 1000 ohm uit tekening)).

De volgende bewering is ook niet waar: "Door het aardlek tussen 0 en aarde-draadzal de aarde-draad als tweede 0-draad gaan functioneren.
Dit is niet waar omdat de weerstand van de aarde-draad + R-lek vele malen groter zullen zijn dan de weerstand van de 0-draad.
En de meeste stroom kiest de weg van de minste weerstand en dus lekker door de 0-draad.
Lost in Music
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
15-5-2004 01:32

fracktone schreef:

Voor een uitgebreid verslag kijk op www.fracktone.nl/aardlek.htm

Hoe verklaar ik dat er toch een stroom loopt door de LekN weerstand hoewel er meetbaar geen spanning verschil is tussen de N en de PE draad?
je maakt een denk fout, nu voor de laatste maal, als er geen spanning staat over een weerstand zal er geen stroom lopen. als je dit niet gelooft moet je denk ik maar een ander vak zoeken angry

in je betoog voer je ook een berekening uit met een kortsluiting naar aarde ipv een lekstroom, dit was niet de discussie en doet dus niet ter zake.

fracktone schreef:

Hoe verklaar ik dat er toch een stroom loopt door de LekN weerstand hoewel er meetbaar geen spanning verschil is tussen de N en de PE draad?
ook dan weer een betoog dat nergens op slaat, dan ga je ineens de nulverbinding verbreken, ook dat is niet aan de orde, dus slaat nergens op.

Dre wat mij betreft haal heel deze discussie maar weg, slaat nergens op laugh :D

Terug naar forum Afgesloten topic