Forum > Algemeen Forum

Reclame op de Bus / Auto / aanhanger

(135 reacties. Pagina 9 van 14)
Moderator(s): Dré
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
30-5-2013 17:01
Wel, eigenlijk is het helemaal niet zo.
Om jonge DJ's de mogelijkheid te geven wat te verdienen, zonder meteen de kosten van een onderneming te moeten dragen is het mogelijk om onder kunstenaarsstatuut te werken. Dat wil zeggen dat je kan vergoed worden (met een maximumplafond), vrijgesteld van BTW. Dat houd ook wel in dat je de BTW niet kan terugvorderen.
Wat er dan gedaan wordt is hier halvelings misbruik van maken om complete drive-in shows onder de noemer van "DJ prestatie" te gaan factureren onder het kunstenaarsstatuut. Je werk op zich valt daar onder, de verhuur van materiaal niet.

Je kan ook vrijgesteld worden van BTW als je onderneming minder dan 5580EUR per jaar omzet draait. Let wel, OMZET, niet inkomsten.
16x gaan draaien aan 350EUR en je zit al met enkel je inkomsten boven dat plafond, dus om als drive-in rendabel daarbinnen te werken lijkt me volstrekt onmogelijk.

Daarnaast heb je volkomen gelijk betreft het materiaal.
Maar al te vaak komen er jonge kerels met de vraag of ze een Pioneer set en "2 kasten" kunnen huren. Wat voor kasten dit zijn maakt niet uit, zo goedkoop mogelijk, want de Pioneer set is al een aardig deel van hun budget.
Ik stel dan meestal voor om te opteren voor een ADJ setje met een goed stel luidsprekers, en voor goedkope kasten eens bij IKEA of Leen!Bakker te gaan kijken....
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
30-5-2013 17:10
In Nederland kennen we ongeveer zoiets, de Kleine Ondernemers Regeling.
Daar val je onder een af te dragen BTW van 1345 euro. Dit hoef je niet af te dragen (maar is wel extra winst)
Lijkt mij alleen wat meer fair.

P.S. Ben gek op Billy en Bjorgsjo kasten razz :p
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
30-5-2013 18:25
@ Mol, 400 is op zich best een nette prijs hoor, voor een basic setje met 8 (LED) parren voor 5 uur draaien.

Maar als je dan ook nog eens moving heads, scanners, spiegelbollen en allerlei andere spullen mee gaat slepen voor diezelfde 400 euro is dat belachelijk goedkoop.

Als mensen een goedkope auto kopen (=basisprijs) en ze willen er ook nog cruise control, climate control, electrische spiegels enzovoorts op kost dat ook extra centjes, zo werkt dat in onze business ook (bij mij en andere professionele collega's wel in elk geval). En dan werk jij ook nog eens "onbeperkt" aantal uren voor dat geld.

Voor wat betreft techniek, mensen betalen niet voor wat ze niet zien. Het zal de (niet professionele) klant een zorg wezen of jij met een Pioneer setje en een NEXO geluidsset aankomt of met een Behringer / DAP setup, zolang het werkt en een beetje redelijk klinkt vinden zij het prima.

Je kunt je wel onderscheiden door een bepaalde uitstraling (mooi meubel, sterrendoekje, mooie verlichting) en natuurlijk door gewoon een leuk feestje te draaien.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
30-5-2013 19:23

Hollender schreef:

Je moet je daar niet voor schamen, dat zijn nu eenmaal de regels. Als iemand daar een probleem mee heeft moet'ie maar volgens dezelfde regels gaan werken.
Net zoiets als altijd dat katten op dj's die met "budget" materiaal komen. Als een dj zijn klanten met een pa van €1500 en een dj booth van nog geen €1000 tevreden kan stellen dan moet een ander niet zeuren over oneerlijke concurrentie omdat zijn pa-setje €5000 kostte en zijn dj booth ook nog eens een waarde van €6000 vertegenwoordigd en hij dus niet aan die prijzen kan komen draaien...
Maar als je én met kwaliteitsmateriaal komt én een heel laag tarief aanhoud (50EUR extra voor een lichtbrug met moving heads...) omdat je er niet van moet leven en het dus prima kan, dan ben je het wel aan het verpesten voor iemand die er wel van moet leven. En dat is jammer, want als je een bedrijf bent en kwaliteit levert is er geen reden om pakken goedkoper te gaan dan iemand anders. Misschien wat minder jobs, maar wel meer inkomsten per job.
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
31-5-2013 01:03

YourLiVe schreef:

@ Mol, 400 is op zich best een nette prijs hoor, voor een basic setje met 8 (LED) parren voor 5 uur draaien.

Maar als je dan ook nog eens moving heads, scanners, spiegelbollen en allerlei andere spullen mee gaat slepen voor diezelfde 400 euro is dat belachelijk goedkoop.

En dan werk jij ook nog eens "onbeperkt" aantal uren voor dat geld.
Hier in belgië start een feest om 19u en eindigd om 05u, soms om 03u maar dat is heel zelden.
De klanten verwachten dat er achtergrondmuziek is tijdens de receptie en maaltijd, zowiezo moet de instalatie tegen 19u opgebowd zijn wil je de gasten niet storen, terwijl er achtegrondmuziek draait eet de dj een 3 gangen menu mee. Het werk begint pas na het dessert om 23.30/00u dus draaien wij infeite maar een 5 tal uur.

In de meeste feestzalen krijgen we maar een uurtje de tijd om af te breken, dus veel materiaal kan ik niet plaatsen wil ik op een uur buiten zijn, meestal is dat mijn booth en speakers, 2x rechstaande truss met 2 spherion draaibollen of 2 movingheads en 1 of 2 statieven met elk een kls 801 balkje en 1 lounge laser. De rest die vermeld staat op de website is heel zelden gebruikt of het moet zijn dat ze een lichtbrug vragen maar dan betalen ze 50 euro extra. Ook ben ik mijn website wat aan het aanpassen, zo krijgen ze geen rookmachine, fazer of bubbelmachine meer gratis bij een boeking, dat kost nu ook iets extra en de klant betaald dat zonder te morren.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
31-5-2013 13:21
Ok, dan ligt het toch iets anders. Dan ben je nog goedkoop maar niet belachelijk goedkoop wink ;)

Overigens rekenen wij gewoon "wachturen" a € 25,00 per uur als er alleen achtergrondmuziek op autoplay hoeft te staan. Als er dan eten geregeld is wil ik nog wel eens een uurtje minder in rekening brengen.

Hier in Nederland begint een feest meestal tussen 20.00 en 21.00 (dan komen de avondgasten binnen). Het eerste uur a 1,5 uur draai je meestal inloopmuziek, daarna de opening en dan het dansgedeelte. 5 uur na de starttijd (dus om 1 of 2 uur 's nachts) is het feest meestal weer afgelopen.

Het gebeurt maar zelden dat een klant de dj al inhuurt voor achtergrondmuziek tijdens het diner. Meestal eet de klant in een andere ruimte en komen ze daarna pas naar de feestzaal. Hier dineert men ook met een select groepje gasten, de rest komt pas na het diner voor het feest. Zuinige Hollanders he razz :p
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
31-5-2013 16:08
1 x bewerkt. Laatst door Jake op 31-5-2013 16:16
Hier in belgië zijn alle genodigden meestal uitgenodigd voor de maaltijd en het feest, heel soms komen er een deel gasten toe die enkel het dessert mogen nuttigen maar dat is maar heel zelden, Eten is hier 3 gangen en kost toch vlug 60 a 70 euro per man, dus ook de dj, fotograaf, ceremoniemeester... krijgen een 3 gangen menu, het zou dan zot zijn om geld te vragen om te wachten.
Ook mogen wij zoveel drinken wat we willen, dat is meestal op kosten van de feestzaal.
receptie is in een andere ruimte en begint om 19u met hapjes en cava en eindigd ongeveer om 20u, dan roept de dj de mensen binnen per tafel die meestal een (thema) naam krijgen en als laatste het koppel en hun ouders, broers en zussen met alle ambiance erbij (zwaaiende sevetten) en dan gaan we eten tot 23.30 a middernacht en dan begint het feest tot 05u, gelukkig sluiten feestzalen nu om 05u want vroeger was een feest meestal gedaan om 06 of 07u.

Normale prijzen voor drive-in met dj licht en geluid kosten tussen de 400 en 550 euro.
Kleine feesten voor 50 personen ongeveer kosten normaal iets minder (350 euro) al zijn er dj's die hier geen korting op geven maar in deze slechte tijden gaan ze dan een andere drive in zoeken. Maar voor minder dan 350 euro ga ik niet, ik weet collega's die zakken tot 250 euro als ze de klant dreigen te verliezen omdat hij geen 400 euro wil betalen, hier doe ik ook niet aan mee en het is spijtig dat andere collega's daar wel aan mee doen want dit is slecht voor onze branche.

We wonen aan de verkeerde kant van de grens, in nederland vragen ze meer per avond en moeten minder lang werken shut up :X
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
31-5-2013 16:14
Waarom zou het zot zijn om je uren te laten betalen. Een advocaat rekent ook af per minuut...
Als jij daar niet had moeten zijn en moeten wachten, dan had je wellicht nog iets anders kunnen doen.
Ik kan me voorstellen dat je in de middag hebt opgebouwd en ondertussen nog elders een setje aflevert oid en pas terugkomt als het feest gaat beginnen.
Drank is neem ik aan voor rekening van wie het feest geeft en niet voor de zaal zelf. Dat ze je een maaltijd aanbieden (een frietje met frikandel is al genoeg vind ik) dat is niet meer dan normaal als jij daar bent voor hen.
Ben overigens heel blij dat hier vaak om 2 uur de stekker er al uit kan. Vind het zo'n waanzin om zo laat pas te gaan feesten. Geld overigens ook voor uitgaan, waarom kan het om 20 uur al niet gezellig zijn? Wat moet je nou toch doen als het pas na 0 uur druk begint te worden in de kroeg. Dan ben ik al lang in slaap gevallen hoor...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
31-5-2013 16:20
05u is inderdaad laat maar dat is hier nu eenmaal zo, er zijn wel dj's die prijs maken tot 02u of 03u en als ze dan nog verder willen feesten moet het koppel 30 tot 50 euro per uur meer betalen, maar in onze streek (de westhoek) kan dit moeilijk of je de klanten gaan op een ander, als dat een paar klanten zijn ok, maar als je hierdoor de helft van je klanten verliest moet je iets doen, dus 2u langer draaien voor dezelfde prijs.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
31-5-2013 18:10
Ze zullen de obers toch ook gewoon per uur moeten betalen hoor, en die eten ook echt wel een hapje mee achter de schermen. Dat ziet de klant niet direct terug op de rekening maar dat is uiteraard wel gewoon in de prijs verwerkt.

Dat de klant de drankjes voor de dj betaalt is heel normaal (en staat bij ons ook gewoon in de voorwaarden aangezien het voor sommige klanten blijkbaar niet vanzelfsprekend is).
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com

Terug naar forum Reageer (zonder quote)