Forum > Newbie Forum

Ik hoor het niet...

(111 reacties. Pagina 9 van 12)
Moderator(s): Dré
OpelfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-8-2004
Laatste: 25-9-2006
Berichten: 67
30-3-2005 22:39

Sylvia schreef:

Dat je een getalletje in een display ziet veranderen bij het pitchen, da's puur psychisch.
Die getalletjes maakten mij niets uit, maar als ik het getalletje zag veranderen, wist ik tenminste zeker dat ik men pitchfader ver genoeg had verschoven om de pitch laten te veranderen.
Bij die fader van men Super OEM heb ik zo soms zo het gevoel "Heb er tegen geduwd, maar is ie ook echt verschoven" terwijl je bij de Technics die men vriend heeft staan precies het gevoel hebt dat het schuifje zelf steviger in mekaar steekt happy :)
Cue-en en pitchen gaat nu al redelijk goed vind ik, niet meer hercue-en als de intro lang genoeg is, soms wel bij kortere intro's.
Maar nu zit ik zo in de "wat te doen tijdens de mix"-fase happy :) Zoals, wat doe ik met men hoofdtelefoon? Ik cue met 1 schelp met daar in de cue-plaat (DUH) Als het tempo gelijk ligt, en wil gaan invoegen, ff de beide platen op PFL, zien dat ze strak liggen, koptelefoon af en fader omhoog trekken. Maar dan gaan na een tijdje de platen iets verschuiven, wat dan?
Kunnen jullie allemaal corrigeren door alleen maar naar de monitoren te luisteren, of zetten jullie dan terug ff de koptelefoon op? Indien het tweede, wat zetten jullie den precies op de PFL?
Grtz
R 'n' B = Rommel 'n' Bazaar
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
31-3-2005 09:55

Opelfreak schreef:

Die getalletjes maakten mij niets uit, maar als ik het getalletje zag veranderen, wist ik tenminste zeker dat ik men pitchfader ver genoeg had verschoven om de pitch laten te veranderen. Bij die fader van men Super OEM heb ik zo soms zo het gevoel "Heb er tegen geduwd, maar is ie ook echt verschoven" terwijl je bij de Technics die men vriend heeft staan precies het gevoel hebt dat het schuifje zelf steviger in mekaar steekt
Vertrouw op je gehoor wink ;) .

Opelfreak schreef:

Maar nu zit ik zo in de "wat te doen tijdens de mix"-fase happy :) Zoals, wat doe ik met men hoofdtelefoon? Ik cue met 1 schelp met daar in de cue-plaat (DUH) Als het tempo gelijk ligt, en wil gaan invoegen, ff de beide platen op PFL, zien dat ze strak liggen, koptelefoon af en fader omhoog trekken. Maar dan gaan na een tijdje de platen iets verschuiven, wat dan?
Er zijn al de nodige topics geweest over mixen met 1 of 2 cups van de koptelefoon, PFL enzovoort. Dit is zo'n topic, maar als je zoekt zul je er nog wel meer vinden.

Als ik een goeie monitor heb, mix ik de nieuwe plaat in op 1 cup, de andere cup staat net achter mijn andere oor, waarmee ik naar de monitor luister. In geval van geen monitor of een hele slechte monitor zet ik koptelefoon op beide oren op en gaat de master op de PFL aan, zodat ik de nieuwe plaat erin hoor komen zoals de zaal dit hoort. Indien op de mixer aanwezig gebruik ik tijdens de eerste seconden van de mix split-cue.

Zodra ik het idee heb dat de mix goed strak loopt, gaat de koptelefoon af en corrigeer ik eventueel bij op het zaalgeluid. Tijdens het inmixen zelf zou dat niet kunnen, omdat het geluid van de koptelefoon of de monitor je oren meestal net wat eerder bereikt dan het geluid uit de zaalboxen. Lopen beide nummers in de zaal, dan komen ze dus beide even "vertraagd" bij jou aan en kun je eventueel bijsturen zonder monitor en koptelefoon.
OpelfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-8-2004
Laatste: 25-9-2006
Berichten: 67
25-4-2005 22:35
Het begint nu al best leuk te gaan eerlijk gezegd laugh :D Wat ik nog wel niet goed begrijp is hoe dat sommige dj's met 1 oorschelp op, de beats echt OP elkaar kunnen laten vallen als ze willen gaan inmixen. Draaien die continu met alleen de cue-plaat op PFL, of zetten die ze toch alletwee even op PFL om goed horen of ze samen vallen?
Ik cue met 1 schelp nu, kan ze zo beter onderscheiden. Maar als ik juist wil gaan inmixen, koptelefoon helemaal op en dan ff de twee platen op PFL. Maar ik cue nogal redelijk stil lijkt me... Want als ik de koptelefoon helemaal opzet, en dus beide platen op PFL zet (dus als ik wil controleren of ze allebei OP elkaar liggen) moet ik altijd het volume van de koptelefoon harder zetten. En bij het cue-en weer iets stiller... Dit vind ik wel vervelend...
Grtz
R 'n' B = Rommel 'n' Bazaar
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
26-4-2005 16:55

Victor Junior schreef:

Nahh na een jaar lukte het me af en toe een beetje, het mixen, maar toen kon ik het ook nog niet hoor!
Als ikke niet goed hoor is er iets fout met mijn gehoor laugh :D
Vooral goed luisteren is de boodschap wink ;)
En om even verder te doen in jou ABN
Alsge nie content zeit moede ne keer goe begiennen luistern naor die Belgen razz :p
ikke , siske dus laugh :D
Freelance muzikant, producer, componist .
Dj FlipStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2005
Laatste: 10-6-2005
Berichten: 2
26-4-2005 17:17
(bij drum n bass)

in het begin toen ik net begon mixte ik op de snare... ik gooide hem erin en raakte mn pitch NIET aan !!! maar ging zelf bijremmen of sneller laten lopen, doe dit een weekje ofzo erg intensief en je krijgt er oor voor happy :)
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
26-4-2005 17:28

Opelfreak schreef:

Het begint nu al best leuk te gaan eerlijk gezegd laugh :D Wat ik nog wel niet goed begrijp is hoe dat sommige dj's met 1 oorschelp op, de beats echt OP elkaar kunnen laten vallen als ze willen gaan inmixen. Draaien die continu met alleen de cue-plaat op PFL, of zetten die ze toch alletwee even op PFL om goed horen of ze samen vallen?
Ik cue met 1 schelp nu, kan ze zo beter onderscheiden. Maar als ik juist wil gaan inmixen, koptelefoon helemaal op en dan ff de twee platen op PFL. Maar ik cue nogal redelijk stil lijkt me... Want als ik de koptelefoon helemaal opzet, en dus beide platen op PFL zet (dus als ik wil controleren of ze allebei OP elkaar liggen) moet ik altijd het volume van de koptelefoon harder zetten. En bij het cue-en weer iets stiller... Dit vind ik wel vervelend...
Grtz
Dat is dus MEER SHOW!! Je moet niet vergeten dat op pittige feesten goede monitors staan. Als je je PFL volume dan maar hard genoeg zet, dan hoor je het wel. Beste mix je toch echt met twee schelpen op. Helemaal triest vind ik die kroeg DJ's die met een computerprogrammatje mixen en dan met één schelp lopen te showen... maja :P

Wees maar gewoon jezelf en draai zoals jij het het lekkerste vindt werken.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
26-4-2005 17:38

sis schreef:

Victor Junior schreef:

Nahh na een jaar lukte het me af en toe een beetje, het mixen, maar toen kon ik het ook nog niet hoor!
Als ikke niet goed hoor is er iets fout met mijn gehoor laugh :D
Vooral goed luisteren is de boodschap wink ;)
En om even verder te doen in jou ABN
Alsge nie content zeit moede ne keer goe begiennen luistern naor die Belgen razz :p
ikke , siske dus laugh :D
Jij mij niet snappe, of ik jou niet snappe razz :p? Hoor was in deze zin niet bedoeld als "luisteren", maar als in "echt waar hoor".
Waar zit de cut op dit apparaat?
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
26-4-2005 17:50

Victor Junior schreef:

sis schreef:

Victor Junior schreef:

Nahh na een jaar lukte het me af en toe een beetje, het mixen, maar toen kon ik het ook nog niet hoor!
Als ikke niet goed hoor is er iets fout met mijn gehoor laugh :D
Vooral goed luisteren is de boodschap wink ;)
En om even verder te doen in jou ABN
Alsge nie content zeit moede ne keer goe begiennen luistern naor die Belgen razz :p
ikke , siske dus laugh :D
Jij mij niet snappe, of ik jou niet snappe razz :p? Hoor was in deze zin niet bedoeld als "luisteren", maar als in "echt waar hoor".
Oke, ikke nog nie snappe, maar da's nie belangrijk shut up :X
succes met jou DJ aktieviteiten wink ;) laugh :D
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
OpelfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-8-2004
Laatste: 25-9-2006
Berichten: 67
27-4-2005 12:27

mr_jows schreef:

Opelfreak schreef:

Het begint nu al best leuk te gaan eerlijk gezegd laugh :D Wat ik nog wel niet goed begrijp is hoe dat sommige dj's met 1 oorschelp op, de beats echt OP elkaar kunnen laten vallen als ze willen gaan inmixen. Draaien die continu met alleen de cue-plaat op PFL, of zetten die ze toch alletwee even op PFL om goed horen of ze samen vallen?
Ik cue met 1 schelp nu, kan ze zo beter onderscheiden. Maar als ik juist wil gaan inmixen, koptelefoon helemaal op en dan ff de twee platen op PFL. Maar ik cue nogal redelijk stil lijkt me... Want als ik de koptelefoon helemaal opzet, en dus beide platen op PFL zet (dus als ik wil controleren of ze allebei OP elkaar liggen) moet ik altijd het volume van de koptelefoon harder zetten. En bij het cue-en weer iets stiller... Dit vind ik wel vervelend...
Grtz
Dat is dus MEER SHOW!! Je moet niet vergeten dat op pittige feesten goede monitors staan. Als je je PFL volume dan maar hard genoeg zet, dan hoor je het wel. Beste mix je toch echt met twee schelpen op. Helemaal triest vind ik die kroeg DJ's die met een computerprogrammatje mixen en dan met één schelp lopen te showen... maja :P

Wees maar gewoon jezelf en draai zoals jij het het lekkerste vindt werken.
Gisterenavond nog even 2-cup gedraaid:
Monitoren stonden gewoon uit (vader sliep al happy :) )
Cue-plaat op de PFL, koptelefoon helemaal op. Gain instellen, Mid helemaal open. Cue-punt zoeken en vasthouden.
Spelende plaat bij op de PFL en de Cue-plaat ingooien. Pitch instellen. Pitch ok, dan met de EQ spelen (Mid terug in het midden of iets lager, Laag redelijk laag, totdat het mooi klinkt). Terug naar het Cue-punt en vasthouden.
Op het goede moment loslaten, beetje corrigerenn en dan de Master op de PFL en inmixen die handel laugh :D
Zo krijg ik ze echt strak.

Maar nu toch nog een vraagje voor de dj's die constant of toch bijna altijd 1-cup pitchen en cue-en:
Wat zetten julie juist op de PFL? Alleen de cue-plaat, of soms alletwee of soms ook de master?
Grtz
R 'n' B = Rommel 'n' Bazaar
SteefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2004
Laatste: 6-10-2007
Berichten: 63
27-4-2005 13:43
1 x bewerkt. Laatst door Steef op 27-4-2005 13:51
Ik gebruik altijd 1 cup. Alleen als ik een geschikt nummer zoek gaan ze allebei op.

Op de koptelefoon heb ik de in te mixen plaat. Het ander oor luistert naar de zaalspeakers of monitoren. De pfl wissel ik alleen om te horen of de platen een gelijk geluidsniveau hebben. Het is namelijk erg lullig als je een plaat veel te zacht inmixt. Dat brengt me bij nog een aandachtspunt. Blijf goed luisteren naar het geluid in de zaal. Op de koptelefoon kan een nummer lekker hard overkomen, terwijl hij erg zacht in de zaal te horen is. Dus tijdens de mix even koptelefoon af. Verder is het een kwestie van gevoel en timing. Er zijn denk ik geen foefjes voor het mixen. Je moet een ritmegevoel hebben, de verschillen kunnen horen en een beetje weten hoe platen in mekaar zitten. Beatcounters etc. hebben weinig nut. Ik gebruik ze in ieder geval nooit.
Mixing them up......like this!!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)