Forum > Licht

Boost Hyper Dragon MK II

(131 reacties. Pagina 9 van 14)
Moderator(s): Dré
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
12-2-2005 12:49
Ik denk ook Spooky rechts (voor de kijker), toch iets mooiere bewegingen dan de linker laser.
Darth Crossfader
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
12-2-2005 14:31
idd, de rechtse is de spooky.

wat mij dus opviel, was dat beide lasers 'zo goed als' gelijke output gaven.
De boost had wel een VEEEL breder bereik als de spooky.
Op de foto zie je dus dat de rechter (spooky dus) veel fellere stralen heeft, en dit is dan logisch te verklaren:
omdat ik op dat moment een hoge sluitertijd op mn cam had ingesteld, worden lichtpunten die lang belicht zijn, feller weergegeven.
Doordat de spooky met betere motortjes werkt, zijn de stralen erg precies, en zie je dit ook direct op de foto.
De boost is dus niet zo snel/direct waardoor het op de foto 'lijkt' alsof de spooky feller is.

ook vielen de grotere spiegeltjes in de boost mij op, in de boost zitten 2 spiegeltjes van ongeveer 1x2cm, terwijl in de spooky de spiegeltjes niet groter zijn als 0,5x0,3cm. dit verklaart natuurlijk ook de snelheid en preciesie van de bewegingen!
(maten zijn geschat, dus pin me er niet op vast!)

Conclusie: de boost is zeker geen slechte laser voor het geld, qua output is hij niet zo fel als hij behoort te zijn (60mW boost is ongeveer gelijk aan 30mW spooky), maar dan is de boost nog steeds honderden euro's goedkoper als de spooky! enige nadeel van de boost is dat je hem niet via dmx uit kan zetten!

ik ga vanmiddag ff de foto's van het feest uitzoeken (320 foto's!), en die gooi ik dan op m'n site, daar zullen ook nog wel wat laser fototjes tussen zitten.
Music is what feelings sound like...
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
12-2-2005 16:53
foto's staan nu online: www.hulcky.nl
Music is what feelings sound like...
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
13-2-2005 12:52
Ronnie heeft de ervaringen al precies verteldhappy :). Verschil tussen galvo's en gewone spiegeltjes is me nu meteen duidelijk, de spooky(galvo's) heeft ruimtes tussen de strepen bijvoorbeeld, en vormt een figuur niet uit puntjes, de boost(spiegeltjes) vormt de figuur uit puntjes. Boost scheen veel breder door de zaal inderdaad, en kijkend naar de projectie op de muur leek de lijn iets dikker.
Output was inderdaad gelijk, foto's geven een ietwat vertekend beeld.
Waar zit de cut op dit apparaat?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
13-2-2005 20:57

Victor Junior schreef:

Ronnie heeft de ervaringen al precies verteldhappy :). Verschil tussen galvo's en gewone spiegeltjes is me nu meteen duidelijk, de spooky(galvo's) heeft ruimtes tussen de strepen bijvoorbeeld,
Niet helemaal. De mogelijkheid van donkere tussenstukken komt niet door de galvo's maar door modulatie. Modulatie is het snel aan- en uit kunnen schakelen (en bij analoge modulatie ook nog dimmen) van de laser.

Victor Junior schreef:

en vormt een figuur niet uit puntjes, de boost(spiegeltjes) vormt de figuur uit puntjes.
Ook dat heeft niks met galvo's te maken. Weliswaar wordt de snelheid van galvo's aangegeven in pps (points per second) maar dat wil niet zeggen dat het beeld uit punten wordt opgebouwd. Als dat gebeurt is het een softwarekwestie (Pangolin bijvoorbeeld werkt met images opgebouwd uit punten).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
13-2-2005 21:06

Victor schreef:

Victor Junior schreef:

Ronnie heeft de ervaringen al precies verteldhappy :). Verschil tussen galvo's en gewone spiegeltjes is me nu meteen duidelijk, de spooky(galvo's) heeft ruimtes tussen de strepen bijvoorbeeld,
Niet helemaal. De mogelijkheid van donkere tussenstukken komt niet door de galvo's maar door modulatie. Modulatie is het snel aan- en uit kunnen schakelen (en bij analoge modulatie ook nog dimmen) van de laser.
Weer wat geleerd happy :).

Victor Junior schreef:

en vormt een figuur niet uit puntjes, de boost(spiegeltjes) vormt de figuur uit puntjes.
Ook dat heeft niks met galvo's te maken. Weliswaar wordt de snelheid van galvo's aangegeven in pps (points per second) maar dat wil niet zeggen dat het beeld uit punten wordt opgebouwd. Als dat gebeurt is het een softwarekwestie (Pangolin bijvoorbeeld werkt met images opgebouwd uit punten).
Ik heb het ook over de boost met spiegeltjes die de boel uit punten opbouwd, niet de spooky met galvo's.
Waar zit de cut op dit apparaat?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
13-2-2005 22:04
Even een kleine aanvulling: in oudere lasersystemen werd soms wel een galvo gebruikt voor de straalonderbreking. Bij een gaslaser is modulatie niet mogelijk. Om dan toch de straal snel te kunnen onderbreken werd er gewoon een extra galvo tussengezet die als een soort snelle shutter fungeerde.

Tegenwoordig wordt daarvoor bijna altijd een PCAOM gebruikt (die in multicolor lasers ook de kleurwisseling mogelijk maakt).

De Boost zal op zich het beeld niet uit punten opbouwen, hooguit is dat een gevolg van het feit dat met stappenmotortjes wordt gewerkt die (de naam zegt het al) in kleine stapjes (schokjes) bewegen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
21-2-2005 08:31
Spooky heeft ook gewoon stappenmotoren.
Petty materialists!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
21-2-2005 09:19
Nee! Het is bijna niet te geloven, maar de Spooky heeft echte galvo's, zij het natuurlijk low-budget. Volgens mij zijn dit Catweazel LC-1 galvo's die los niet meer verkoopbaar zijn (want eigenlijk te langzaam voor serieus grafisch werk, maar toch nog altijd fors sneller dan een stappenmotor).

Het SpookyBlue sturingsbord is ook los te koop en deze is geschikt voor Catweazel en Widemove galvo's.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
21-2-2005 10:10
spooky oem
Nu kunnen we natuurlijk verschillen van inzicht, wat nou precies de definitie van een galvo is. Maar dit ziet er wel heel stappenmotorig uit.
LC1 galvos zien er compleet anders uit.
Petty materialists!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)