Forum > Newbie Forum

[van plaat op cd] hoe vinyl te digitaliseren?

(123 reacties. Pagina 9 van 13)
Moderator(s): Dré
TrikkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 24-5-2005
Laatste: 11-10-2005
Berichten: 11
25-5-2005 12:39
Ik heb het anders opgelost. Draaitafel naar phono. Tape-rec van de versterker naar line-in van de kaart. Signaal optimaal. Afluisteren van de opname geeft totaal geen geruis meer. Thank you, God ! Ik moet wel elke keer de tape-rec uittrekken als ik de opname via de PC over de stereo wil afspelen, want dat geeft chaos. Het stemt tot nadenken waarom manuals, tutorials en helpdesks blijven doorneuten over auxiliaries. Thnx anyways, misters recordermen ! You were great.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
25-5-2005 13:52

trikke schreef:

En ruis, tja, zoiets als een TV die nog aanstaat met alleen maar sneeuw op het scherm, weet je wel : pfffffffffffffffffffffffffff eroverheen. Het is geen brom. Dan zou ik het een brom genoemd hebben. ;-)
Nou... Je zou de eerste niet zijn (en beter 2 x te veel gevraagd dan 1 x te weinig).

Kun je de draaitafel wel gewoon beluisteren op je HiFi set? Weet je zeker dat die aux die je doorsluist naar je computer ook werkelijk een UITGANG is en niet een INGANG? Meestal hebben HiFi set een tape out (of rec out). DIE uitgang zou je dan op de line-in van je geluidskaart aan moeten sluiten. Dan recording mixer openen (standaard mixer die je krijgt te zien in windows is de weergave mixer (zie opties, eigenschappen voor recording mixer), bron in kwestie selecteren en schuifje instellen zodat hij piekt op ca. -6dB.

Edit: Hierboven zie ik dat je je fout zelf ook al ontdenkt hebt. Nog even de reden van je fout: Je hebt de handleiding van je HiFi set niet geraadpleegd. Gebeurt vaker. Jammer is dat in geval van problemen niet alsnog de handleiding geraadpleegd wordt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TrikkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 24-5-2005
Laatste: 11-10-2005
Berichten: 11
25-5-2005 14:16
De handleiding van mijn HiFi ? Da's een leuke ! Da's meer dan twintig jaar geleden. Maar nu je het zegt : ik heb de originele verpakkingen nog ergens liggen. Ik wed dat de handleidingen er ook nog inzitten. En op het net vind ik daar wellicht ook wel iets van terug. Probleem is : ik ben wat techniek betreft een complete numbskull. God zij dank voor forums als deze en wizards met geduld zoals jullie.
Wat ik nog steeds niet begrijp : waarom kan ik de aux(versterker)-speakers(geluidskaart) niet tegelijk laten zitten met de tape-rec naar line-in (kaart) om de opname af te luisteren ? Dat geeft chaos van jewelste.
TrikkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 24-5-2005
Laatste: 11-10-2005
Berichten: 11
25-5-2005 22:02
1 x bewerkt. Laatst door Trikke op 25-5-2005 22:25
Over de AKAI AM-A2 valt op het net niet zo snel iets te vinden, zo blijkt. AKAI zelf is blijkbaar vergeten dat ze ooit zo'n contraptie in elkaar boksten. Lekker makkelijk. Maar ik durf wedden dat er hier iemand rondsurft die er wel wat over weet te vinden. Versta me niet verkeerd : ik hoef het niet meer, het werkt and I'm ever so happy. Maar ik heb geen zeeën van tijd. Ik wil fooking vinyl digitaliseren !
Bij de weg : het is dus helemaal niet nodig je onboardgeluidcontraptie via de bios uit te schakelen, zoals iemand eerder raadgaf. Gewoon in je configscherm het betreffende apparaat uitschakelen volstaat. En zelfs dat is niet nodig als je weet dat de software die je gebruikt zelf de sterkste deelnemer kiest. Zoveel slimmer dan mezelf hebben ze die dingen wel gemaakt. Which is nice. Doet ie dat niet, dan kan je nog altijd zelf handmatig die keuze forceren.
Nog een extra vraag : efficiënte manieren om mijn vinyl schoon te maken ? En kom niet af met nat spelen, alsjeblief. Ik maakte mijn eerste "echte" poging schoon met een statisch doekje en het lijkt of ik mijn opname net naar de Filistijnen heb geholpen met dat spul. Het lijkt of ik een opname maak van een pak vettige chips dat ik openscheur. De volgende LP maakte ik NIET schoon en die staat er perfect op.
Verder : mijn versterker is twintig jaar oud. Ik wed weer dat ie vol stof zit vanbinnen. En de in/uitgangen van hetzelfde, vrees ik. De versterker openmaken en uitblazen, lijkt jullie dat veilig ? Is er een product om de contacten op te schonen ? Ik ben muzikant en ik weet dat dat er is om de contacten beter te laten geleiden. Kan ik hetzelfde spul gebruiken voor mijn stereo ?
Weten jullie reuzen daarmee raad ? Ik zal jullie vernoemen in mijn tevergeefse gebeden en voorspreken als ik jullie ontmoet bij de pearly gates.
TrikkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 24-5-2005
Laatste: 11-10-2005
Berichten: 11
25-5-2005 22:22
Nog a small matter : er deed iemand verbloemd lacherig over de Magix software die ik me aanschafte. Ik val er echt van achterover. Het heeft niet veel geld gekost, maar dat hoeft blijkbaar niet om een massa aan crossover mogelijkheden geserveerd te krijgen. Het resultaat is beangstigend. Zelfs als je geen iota verstand hebt van geluidsbeheer, krijg je de kans te horen wat je van je opname weggooit en wat je overhoudt. Je moet echt dommer zijn dan ikzelf om je opname hiermee naar de Filistijnen te helpen. En dat meen ik als numbskull : deze software is completely idiotproof.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
25-5-2005 23:06

trikke schreef:

Ik maakte mijn eerste "echte" poging schoon met een statisch doekje en het lijkt of ik mijn opname net naar de Filistijnen heb geholpen met dat spul. Het lijkt of ik een opname maak van een pak vettige chips dat ik openscheur. De volgende LP maakte ik NIET schoon en die staat er perfect op.
Men neme 100ml isopropanol en 500ml gedemineralisserd water, mengen, in een glasex bus doen (of iets anders waar zo'n sproeikop op zit). FF nat sproeien en daarna af drogen met een doek die niet pluist (poulleerdoek uit de horeca werkt prima... mijn baas heeft er hgenoeg liggen beneden dus ik leen ze daar altijd ;) )

Nadeel van een statisch doekje is dat ie de plaat ook statisch maakt met als gevolg dat er harder stof aan word getrokken dan ooit te voren.

Gewoon ff een isopropanol oplossing maken en daar je platen mee schoon maken. Lenco verkocht hetzelfde middel ooit eens als zogenaamde record cleaner wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
JelmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2004
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 430
25-5-2005 23:34
en waar haal ik in vredesnaam isopropanol vandaan zonder een scheikundig lab te moeten beroven? wink ;) Is dat gewoon bij de drogist/apotheek te krijgen?
The return of the BoomBap
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
26-5-2005 00:05

jelmer schreef:

en waar haal ik in vredesnaam isopropanol vandaan zonder een scheikundig lab te moeten beroven? wink ;) Is dat gewoon bij de drogist/apotheek te krijgen?
Kun je gewoon bij de apotheek halen. Toevallig vandaag nog gedaan omdat ik er van het weekend achter kwam dat mijn platen wel heeeeeeeel erg ranzig waren.

Je kunt ook een methanol of ethanol gebruiken maar dan word het wel een heel erg duur geintje. wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
TrikkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 24-5-2005
Laatste: 11-10-2005
Berichten: 11
26-5-2005 00:10
Da's vet cool ! Ik ben digitaal drukker van slavernij en ik kom krom van de isopropanol thuis. Nog even en ik weet niet meer waar ik het over heb van de OPS. Als het al niet zo ver is ! Nog snel even een handeltje opzetten ! Bespeur ik daar al een klant voor een litertje ?! Hoewel ik betwijfel of het spul geschikt is om vinylplaten mee schoon te maken. Je ziet je huid openbarsten waar je bij staat. Het ontvet, maar krijg ik er stof mee weg ? Het is troep eerste klas. De bussen staan vol van de doodskoppen en smerige ziektes. Daar verdien ik mijn geld dus mee. Als jullie nog goede raad hebben voor het digitaliseren, haast je !
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
26-5-2005 12:21

trikke schreef:

De bussen staan vol van de doodskoppen en smerige ziektes.
Je hoeft het ook niet op te drinken, en waarom denk je dat het gemengd word met demi water wink ;)

Voordeel van isopropanol & demi water is dat het geen sporen achter laat, in gewoon water zit bijvoorbeeld kalk en dat wil je bijvoorbeeld helemaal niet in je groeven hebben.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)