Forum > Geluid

Welke schade kan een aggregaat aanrichten.

(83 reacties. Pagina 8 van 9)
Moderator(s): Dré
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
25-2-2004 16:36

John schreef:

Edie,

Bij het inschakelen van een mission 900, gaat het toerental omlaag en zakt ook de spanning.
Echter het toerental komt ook weer terug en draait dan op 3000 omw/min.
En de spanning blijft redelijk constant.

De vraag wat Winkbülle zijn, dat is de carnavals-vereniging uit Heerlen en ja ik kom uit Brunssum.
En ik uit Heerlen wink ;)

Maargoed, ik weet iig genoeg, ik ga het wel uitproberen (tsjah, als ik iets in me kop heb, dan MOET ik het eerst zelf hebben getest voordat ik het geloof, haha, net als de aankoop van de marquant boxen, 3 jaar geleden)

Iig bedankt :D
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
26-2-2004 11:38
Vorig weekend met carnaval diverse sets op aggregaten gehad. En mijn ervaring leert toch wel dat een beetje ruim aggregaat nemen vaak wonderen doet. Bij het inschakelen van de ampracken viel het toerental zowat bij alle aggregaten even terug, maar das ook niet zo een wonder me de piekspanning die amps dan trekken. Achter iedere set stonden 2 stuks, eentje voor de laag amps en eente voor de hoog amps + mixer etc, helemaal perfect gegaan.
Op een andere wagen, waar een collega een axys Source 98 set had neergeplant zag je zo de intensiteit van de VU meters op de rodec dalen toen de set aardig richting 0dB ging. (Officieel zou de set net op dat aggregaat moeten passen) Dus toen daar ook maar even verstandig gedaan, en de set opgesplitst naar 2 aggregaten ipv 1. Verder perfect gelopen wink ;) .
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Trance_master17Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2003
Laatste: 23-5-2005
Berichten: 14
17-8-2004 20:32
hey

er is al veel gezegd over de schade die een aggregraat kan aanrichten bij een versterken/speakers etc.

maar hoe zit dat eigenlijk bij draaitafels/mixer etc.

Binnenkort draai ik op een feestje, waar geen stroom verziening is en er dus een aggregraat wordt gebruikt

graag wat meer info

alvast bedankt
music is a passion
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
17-8-2004 21:37
Mixers en dergelijke zitten meestal bomvol met gevoelige elektronica, die spanningspieken vaak niet zonder schade zal overleven. Lees het topic even helemaal door, staan diverse aandachtspunten waar je even op moet letten om de boel enigszins veilig te houden.
Verder kan wellicht een overspanningsbeveiliging nog wat schade voorkomen, maar dat kun je nooit garanderen, zeker niet als je weinig informatie geeft over de situatie.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
Dj NoizStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 16-6-2006
Berichten: 357
17-8-2004 22:14

trance_master17 schreef:

hey

er is al veel gezegd over de schade die een aggregraat kan aanrichten bij een versterken/speakers etc.

maar hoe zit dat eigenlijk bij draaitafels/mixer etc.

Binnenkort draai ik op een feestje, waar geen stroom verziening is en er dus een aggregraat wordt gebruikt

graag wat meer info

alvast bedankt
Als een aggregaat correct wordt gebruikt en goed is geaard zie ik geen enkel probleem ...
Wij draaien bijna steeds op ons aggregaat (zowel PA als Dj) - Atlas Copco 70 Kva (56000 W) en hebben nog NOOIT problemen ondervonden (altijd redelijk constante wisselspanning rond de 50Hz - steeds proberen we te aarden via een verlichtingspaal, dan ben je toch al redelijk zeker dat je een goede aarding hebt anders slaan we een 1-meter-pin in de grond, eventueel ook nog aarding testen! - steeds ook goed kijken of alle fasen zowat gelijk zijn verdeeld door alles full-on te zetten - steeds zien dat je genoeg diesel bij hebt wink ;) )
Being a dj is not just a job for me, it's my calling!
Trance_master17Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2003
Laatste: 23-5-2005
Berichten: 14
17-8-2004 22:23
maar als ik het goed begrijp heb je dus bij een wel gestabiliseerde aggregraat geen problemen?
music is a passion
Dj NoizStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 16-6-2006
Berichten: 357
17-8-2004 22:32

trance_master17 schreef:

maar als ik het goed begrijp heb je dus bij een wel gestabiliseerde aggregraat geen problemen?
Zoals hierboven uitgelegd: nee!
Being a dj is not just a job for me, it's my calling!
VashStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2002
Laatste: 24-5-2009
Berichten: 35
18-8-2004 02:06

Diederik schreef:

Mixers en dergelijke zitten meestal bomvol met gevoelige elektronica, die spanningspieken vaak niet zonder schade zal overleven. Lees het topic even helemaal door, staan diverse aandachtspunten waar je even op moet letten om de boel enigszins veilig te houden.
Verder kan wellicht een overspanningsbeveiliging nog wat schade voorkomen, maar dat kun je nooit garanderen, zeker niet als je weinig informatie geeft over de situatie.
Vergeet niet dat alle professionele DJ gear gezekerd is. Dus zolang die spanningspiek niet te hoog is zal er op z'n hoogst schade zijn van een doorgefikt zekeringetje.

En idd: bij sommige feestjes wordt eerder de reservemixer gepakt dan dat ding een nieuwe zekering te geven laugh :D
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
18-8-2004 21:52
Dat men eerder een andere mixer pakt dan een zekering vervangt lijkt mij logisch nietwaar? Dan heb je binnen 1 minuut weer geluid zonder gereedschap. Sommige mixers zijn niet eens snel te voorzien van nieuwe zekeringen. (bijv hele frotplaat weghalen ofzo).

En er vanuit gaan dat bij een niet te hoge spanningpiek de zekeringetjes er wel voor zorgen dat het spul heel blijft is hetzelfde als:
Rijden met 120km/h over de snelweg met je ogen dicht en er vanuit gaan dat iedereen wel voor je aan de kant gaat.
Trance_master17Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2003
Laatste: 23-5-2005
Berichten: 14
20-8-2004 18:43
inmiddels gedraaid op de aggregraat afgelopen woensdag avond

geen enkel probleem gehad

toch bedankt voor de info
music is a passion

Terug naar forum Reageer (zonder quote)