Forum > Algemeen Forum

capaciteit berekenen

(74 reacties. Pagina 8 van 8)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
28-12-2005 17:39
Voorop gesteld: Jij hebt niets aan het aantal KW dat daar stond. Dat aantal KW's heeft een heel ander resultaat met speakers met extreem hoog rendement dan met "gemiddelde" speakers.

Stond geloof ik rond de 4KW. Dan zou je zeggen; de 10 watt per persoon regel klopt aardig.

Wat nou als we 4KW achter DAP-speakers hadden neergezet?
Light Image
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
28-12-2005 17:40
Klopt helemaal, maar ik was gewoon nieuwschierig naar hoeveel watt je dan gebruikt, of het ook mogelijk is om op één groep voldoende geluid neer te zetten voor dat aantal personen, als je maar goede speakers hebt.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
28-12-2005 17:42
Breda stond een 2x4kw set, zoals wij dat noemen. Alleen stond er nu achter het laag een wat lichtere amp (MPA1100 ipv kaliber E45/PL6/Lab6400 etc) gezien het een schoolfeest was (vermogen zal met de MPA dus rond de 3-3.5kw gezeten hebben). Setje kon de zaal helemaal prima aan.
Zo varieren wij binnen een bepaalde set dus ook nogal es (dikke amp op laag voor boenke feest, lichtere amp als het niet zo noodzakelijk is en/of er niks anders beschikbaar is).
Maar qua rekenen en die 10 watt: daar doe ik niet aan, als je je set kent weet je wat ie kan en weet je dus ook wat je ermee kan, kwestie van ervaring.. wat mij betreft. Zo gebruik ik dat JBL toprack ook alleen maar bij enkele setjes, zodra er 2 of meer toppen per kant in het spel komen gaat er een E15/25/45 achter top.
En om nog maar een voorbeeld te noemen: als je een klein zaaltje hebt waarbij je normaal toekomt met 1 set, maar de zaal is lang en smal + je staat aan de lange kant, dan kan je het ook shaken met 1 topje per kant ivm je spreiding, en dat heeft niks met vermogen te maken wink ;) .

Geluid stond nu op 2 groepen. 1 groep toprack (JBL MPX600/600/1200) + processors en dj booth, en 1 groep MPA1100 (laag) + monitors etc.
Bij dikke amp op het laag gebruiken we meestal 3 groepen, dan gaat de laag amp helemaal apart en de monitors ook op een aparte groep indien de voorzieningen het toelaten.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
28-12-2005 17:49
Wij weten ook wel wat we ongeveer aankunnen met het setje, en als we het niet zeker weten huren we wat bij, zodat we eerder te veel dan te weinig hebben.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
29-12-2005 22:48

HR Sound schreef:

Dan nog maar te zwijgen van de DB-ridders in blauwe uniformen ( ook wel politie genoemd ). Deze mannen hebben zelfs een heuse db-meter bij zich waarmee ze horeca ondernemers plagen ( en deze dan ook nog een op de PEAK stand zetten i.p.v. average ).
Gelukkig hebben de dienders de meter vrijwel altijd in de A-gewogen stand staan. Dus hoppa, gassen met de subs en topjes wat terug trekken ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)