Forum > Algemeen Forum

Full-time drive-in show

(91 reacties. Pagina 8 van 10)
Moderator(s): Dré
MGStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2006
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 292
28-11-2009 00:00

Watt-Xtra schreef:

208 shows per jaar, netto 20K willen overhouden, das dus zn 160 euro bruto winst per optreden.

Gemiddelde van 500 euro inkomsten per show? Dat is dus iets minder dan 40% bruto rendement. Zou een netto rendement wezen van nog geen 20% per show wat je dus nodig hebt om van te willen leven. Lijkt mij helemaal geen verkeerd rendement hoor. En moet volgens mij ook best haalbaar zijn.
Klopt, alleen zitten mijn meeste shows onder de 500 euro. Opa en Oma Janssen die 40 jaar getrouwd zijn hoeven nu eenmaal geen uitgebreide lichtshow, en de schooldisco's willen dat wel maar hebben er het budget niet voor...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
28-11-2009 02:33
Dat zeggen ze altijd, bijna allemaal. Voor sommigen is het echt zo, bij anderen blijkt het bull zodra je ziet wat ze hebben uitgegeven aan de zaal, het personeel, catering etc.

Als je netwerk nu bestaat uit mensen die graag gebruik maken van jouw lagere budget-opties en je wilt hiervan gaan leven, dan zul je wat aan dat netwerk moeten veranderen. Dat betekent in bepaalde gevallen een take it or leave it houding aannemen en héél goed in staat zijn om uit te leggen waarom je nu meer vraagt dan een jaar terug aan hun, de neef, buurvrouw, whatever (en nee: "ik moet ervan leven" is geen argument dat je in zo'n gesprek gaat gebruiken). Kan dus zomaar zijn dat je vaste klantenkring voor een deel zal verdwijnen en daar moet wat anders voor in de plaats komen. Je kunt alleen zelf inschatten wie je kwijt raakt en of je in staat bent om daar wat anders voor terug te regelen.

Volgens mij is het verder allemaal niet zo ingewikkeld om door te rekenen wat je aan inkomsten nodig hebt om de komende jaren van rond te komen op een manier die je bevalt. Er zijn bedrijfsplannen genoeg te downloaden waarin het financiële verhaal uitgebreid aan bod komt.

Persoonlijk zou ik me eerder afvragen of je wel altijd, in ieder geval een flink aantal jaar in en jaar uit, een avond of drie a vier per week wilt leven in de uren dat anderen slapen of dronken zijn. Ik had die mogelijkheid, heb het ook vrij lang zo gedaan naast een reguliere baan, maar met name dat (uiteindelijk in combinatie met leeftijd) maakte dat ik er geen trek in had. Ik ben op mijn zeventiende begonnen met draaien, zo rond mijn dertigste had ik het heel leuk voor elkaar, en halverwege de dertig werd het serieus vermoeiend. In bijna twintig jaar dikke lol heb ik een jaar of zes/zeven financieel leuk gepiekt. Ik heb geen idee hoe oud je bent en hoe je privéleven er momenteel uitziet, maar zodra ik zelf klaar was met heel uitgebreid stappen viel het draaien me ook zwaarder. Mijn geliefde vond het niet altijd even leuk en als ik kinderen zou hebben, was ik er waarschijnlijk al veel eerder mee gestopt.
Fritz-eventsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2004
Laatste: 6-6-2015
Berichten: 202
28-11-2009 10:40

MG schreef:

Overdag studeren, in de avond boekhouding en e-mails verwerken. In de weekenden de sets opbouwen, draaien, afbreken en onderhouden. Klussen door de week worden door medewerkers gebouwd, gedraaid en gebroken. En daarbij heeft een dag 24 uur, en niet maar 12 uur zoals sommige mensen denken. Vroeg opstaan en laat naar bed scheelt een hoop kostbare tijd wink ;)
Zijn die medewerkers echt bij je in dienst? Want dat zou mijn eerste manier zijn om kosten te besparen. Minder personeel...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
28-11-2009 13:37

Tom schreef:

Watt-Xtra schreef:

208 shows per jaar, netto 20K willen overhouden, das dus zn 160 euro bruto winst per optreden.
Ik werd een paar dagen geleden nog uitgemaakt voor dat ik het verkeerd heb met 100 boekingen laugh :D
Toch niet van mij neem ik aan?

MG: veel boekingen die onder de 500 euro zitten? Tja dan vraag ik mij af of je het jezelf niet enorm moeilijk maakt? Dit betekend namelijk dat je heel veel moet wegzetten om een beetje over te houden. Of je moet je concept zo bedenken dat je bruto marge omhoog gaat!
Dat betekend dus, heel hard werken voor relatief weinig geld. Zal best een aantal jaar goed gaan, maar op een gegeven moment gaat het "altijd werken" je een keer tegenzitten. Je uurloon is namelijk relatief laag zo. En tja waar doe je het dan voor he? Zeker als je zelf ook nog eens veel op pad gaat, zal je een gedeelte sociaal leven met vrienden, familie enz kosten.

Voorbeeld van het vele werken. Afgelopen zomer was ik dermate druk dat alles en iedereen er bij inschoot. Een aantal jongens hier op het forum zullen dat kunnen beamen, die hebben zeer regelmatig bijgesprongen. (mijn dank nogmaals daarvoor happy :) )

Maar het breekt je op, en aan het einde is het niet eens meer leuk!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
28-11-2009 13:43

Watt-Xtra schreef:

Toch niet van mij neem ik aan?
Nee joh, was in het begin van het topic, scroll maar naar boven.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HewolarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2009
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 37
28-11-2009 18:36
Ik zou gewoon part-time een baan gaan zoeken. (lees 2 of 3 dagen per week) Dan kan je altijd nog zien hoe het loopt. Afhankelijk van je opleiding kun je in drie dagen in de week toch nog zo'n 1200 netto p.m. verdienen.
Het scheelt je een boel zenuwen en als je drive-in wel goed loopt dan heb je een erg lekker inkomen happy :)
Zie ook de bijdrage van Sylvia.
Bliksiekater......
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
28-11-2009 20:20
Even een paar slimme tips voor elke starter:
ben je al bij een boekhouder wezen praten?
ben je al bij de kvk geweest , bijvoorbeeld op een startersdag?
En ben je ervan op de hoogte dat er in 2010 een paar interessante belastingvoordelen voor (startende)ondernemers van start gaan? (oa/ de 1250 uur regel komt voor een gedeelte te vervallen.)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MGStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2006
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 292
30-11-2009 18:57

Sylvia schreef:

Dat zeggen ze altijd, bijna allemaal. Voor sommigen is het echt zo, bij anderen blijkt het bull zodra je ziet wat ze hebben uitgegeven aan de zaal, het personeel, catering etc.
Klopt inderdaad, maar daarom noem ik ook feestjes in de "Opa en Oma' stijl. Bij bruiloften etc. weet ik aan de gekozen locatie vaak al het prijssegment voor de complete feestavond. Maar zelfs dan:ik maak mensen een prijs die afhangt van de tijdsduur, apparatuur, afstand en zaalfaciliteiten. Voor een feestje van 5 tot 6 uur, hier in de regio, met kleine geluidset en 2 parsets vind ik 500 euro dan best fors....
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
30-11-2009 19:06
Wacht maar tot je boekhouder eens uitgerekend heb wat je nu werkelijk gaat verdienen bij 500 euro inclusief BTW voor al dat werk wat je eraan hebt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
30-11-2009 19:51

Tom schreef:

koa
Even t beestje bij de naam blijven noemen, het is natuurlijk de KOR wink ;) (Kleine ondernemers regeling)
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)