Forum > Newbie Forum

verschil tussen tulp kabels

(97 reacties. Pagina 7 van 10)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
13-5-2004 17:24

Dré schreef:

Lekker luisteren naar muziek in plaats van naar de installatie...
Al ben ik persoonlijk wel van mening dat een goede instalatie je luisterplezier kan vergroten.

Ik kan nu namelijk heerlijk op de bank ploffen na het werk en er een cd van norah jones of een joss stone of een jamie cullum cd in tyfen (zolang het maar geen house of van die top40 pop meuk is) en daar uren naar luisteren omdat het simpelweg goed klinkt in mijn oortjes en ik niet "luistermoe" word of me loop te ergeren aan een k*t geluid.
Maarja dankzij dat geluid komt het dus wel is voor dat ik achter over op de bank ineens uit die roes ontwaak en op de klok kijk en dan tot de grote schrik zie dat het al 4 uur in de nacht is bijvoorbeeld. Ik raak namelijk compleet van de wereld als ik rustig op mijn gemakje naar een stukje goede muziek kan luisteren en merk dan ook echt niet meer wat er om me heen gebeurd razz :p

Maarja waar het punt ligt wat betreft het verhaal exotische kabels helpen wel/niet ligt voor iedereen weer anders. Ik ben van mening dat het allemaal geen reet uit maakt zolang de kabel die er tussen zit maar van voldoende kwaliteit is. De reciever - bron en de speakers zijn vele malen belangrijker als het kabeltje wat er tussen zit.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
13-5-2004 17:32

Victor schreef:

Wisselstroom blijft trouwens toch een raar verschijnsel.

Zo had ik ooit een vriendin met een afwasmachine die steeds de aardlek eruit liet springen. Op advies van iemand heb ik toen de stekker omgedraaid. Zou natuurlijk niks uit mogen maken, want het is wisselspanning en wisselstroom. Maar inderdaad: nooit meer een probleem gehad (tenminste niet met die afwasmachine).
dat heeft ermee te maken dat een aardlekschakelaar het verschil in stroomverbruik meet tussen de fase en de nul. Heeft je apparaat nu een kleine lek stroom naar aarde dan maakt het dus wel uit hoe de stekker in het stopcontact zit. Zit de lek aan de fase dan zal er vrolijk een stroompje naar aarde lopen, maar draai je de stekker om en is de nul nu dus op op de "lek" aangesloten dan zal er geen stroom lopen omdat de nul het zelfde potentiaal heeft als de aarde wink ;)
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
13-5-2004 19:26

hans schreef:

dat heeft ermee te maken dat een aardlekschakelaar het verschil in stroomverbruik meet tussen de fase en de nul. Heeft je apparaat nu een kleine lek stroom naar aarde dan maakt het dus wel uit hoe de stekker in het stopcontact zit. Zit de lek aan de fase dan zal er vrolijk een stroompje naar aarde lopen, maar draai je de stekker om en is de nul nu dus op op de "lek" aangesloten dan zal er geen stroom lopen omdat de nul het zelfde potentiaal heeft als de aarde wink ;)
Ehmm, ik wil me er niet mee bemoeien maar als ik je goed begrijp zit het dus zo:
De nul en de aarde zijn het zelfde potentiaal, dus als het "lek" aan de nul kant zit loopt er geen stroom.
Het is dus zo dat je eigenlijk de nul wel los kunt halen en daarvoor in de plaats de aarde draad kunt gebruiken. De Aardlek zou er dan niet uit gaan.

Hiermee verklaar je dus dat je niet weet hoe een aardlek werkt.
Heel simpel gezegd: Een aardlek schakelaar kijkt of de zelfde hoeveelheid stroom die naar het toestel toe gaat , de plus draad, ook weer door de andere draad, de nul, terug komt. Is daar een verschil tussen dan schakelt hij uit.

Het maakt dus niets uit of het "lek" dan in de "plus" of de "nul" draad zit.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
13-5-2004 19:46
nouw....volgens mij moet het wél uitmaken!

De nulleider ligt verderop in de leiding (bijvoorbeeld bij het hoogspanningsstation) aan de aarde en staat dus op 0 Volt tov aarde (meet maar eens tussen de beide gaten en aarde in het stopcontact, de een is (ongeveer) 0 volt, de ander (ongeveer) 230 volt ten opzichte van aarde. Als er dus een lek in de nulleider zit dan zal er dus niet of nauwelijks een potentiaalverschil tussen nul en aarde zitten waardoor er daar geen stroom gaat lopen tussen 0 en aarde. Zit er in de fase een lek dan heb je 230 volt potentiaalverschil en gaat er dus wél een lekstroom lopen. Ga je nou de aarde als nul gebruiken dán loopt er minder stroom door de nul en vliegt de aardlek er dus wél uit!
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
13-5-2004 19:56
1 x bewerkt. Laatst door Fracktone op 13-5-2004 20:00
Beter lezen,

Je meet dus niet de spanning maar de het verschil in stroom tussen de beide aders. Je meet dus niet tenopzichte van de aarde.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
13-5-2004 19:59
Nog een mogelijkheid waarom omdraaien wel kan uitmaken.
Bij sommige app. is de schakelaar enkelpolig.
En bij slecht ontworpen app. zou de schakelaar dan eigelijk de fase moeten schakelen.

Als dat het geval is, en de stekker zit "verkeerdom" dan blijft er altijd een spanningsverschil over het app. staan tussen de fase en de aarde.
Als het dan vochtig is,
en er dingen naar het geaarde chassis gaan geleiden waar de fase op staat,
kan dat verschil zomeer als aardlek aangemerkt worden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
13-5-2004 21:16

fracktone schreef:

Beter lezen,

Je meet dus niet de spanning maar de het verschil in stroom tussen de beide aders. Je meet dus niet tenopzichte van de aarde.
als er geen spannings verschil is, loopt er geen stroom.

Dus zit de lek op de nul ader zal er geen stroom naar AARDE lopen, zit de lek aan de fase kant dan zal er wel stroom naar AARDE lopen, deze stroom veroorzaakt een stroom verschil tussen fase en nul waardoor de aardlek eruit vliegt, immers er gaat meer stroom door de fase dan door de nul. Daar is de aardlek voor omdat de kans groot is dat dit stroom verschil door jouw heen loopt naar aarde, en dat willen we niet! happy :)

fracktone schreef:

Ehmm, ik wil me er niet mee bemoeien maar als ik je goed begrijp zit het dus zo:
De nul en de aarde zijn het zelfde potentiaal, dus als het "lek" aan de nul kant zit loopt er geen stroom.
Het is dus zo dat je eigenlijk de nul wel los kunt halen en daarvoor in de plaats de aarde draad kunt gebruiken. De Aardlek zou er dan niet uit gaan.

Hiermee verklaar je dus dat je niet weet hoe een aardlek werkt.
dit zeg ik dus hellemaal niet, we hebben het over de lek stroom niet over de nominale stroom die het apparaat zelf gebruikt. Als je de aarde zou gebruiken ipv de nul dan klapt de aardlek er natuurlijk meteen uit omdat er dan hellemaal geen stroom door de nul loopt.

dus zelf beter lezen aub, ik weet echt wel hoe een aardlek werkt razz :p
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
13-5-2004 22:10
1 x bewerkt. Laatst door Fracktone op 13-5-2004 22:20
Jouw verhaal gaat alleen op als de fase draad is aangesloten, de nul draad is onderbroken en het lek na die onderbreking zit. Een lek stroom van meer dan 30mA, eender of die nu voor of na de gebruiker optreed, schakelt de aardlek al uit.
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
13-5-2004 22:16
shocked 8O volgens mij snap je het niet hellemaal, laten we maar weer on-topic gaan
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
13-5-2004 22:47
Je hebt gelijk, ik snap ook niet zo heel veel van elektriciteit. Ik heb tenslotte ook maar 18 jaar in de industriële elektrotechniek gewerkt (automatisering).
Kijk voor de grap eens op www.et-installateur.nl/vaktechniek/werkingaardlek.html dan snap je wat ik bedoel.

En nu weer on-topic.

Terug naar forum Afgesloten topic