Forum > Licht

Klik

(72 reacties. Pagina 7 van 8)
Moderator(s): Dré
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
4-11-2005 10:01
Ik heb het inmiddels geprobeerd met een grote verlengkabel, door mijn kamer, door de hal, naar het rommelhok, waar alle leidingen van het huis liggen, en dus het geaarde stopcontact.

Ik aangesloten, alles netjes aangezet, muziekje aan.

Okey, lampje één uit op het schakelpaneel... niks!!!
Okey, lampje twee uit op het schakelpaneel... BAM!!!

okey, dat werkt dus niet... marja, het is in ieder geval wel geaard!

Nu nog even een gaatje boren, kabletje trekken, beetje solderenrazz :p, en dan kan ik verder met leren lopen met DJ-Gearrazz :p.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
8-11-2005 19:25
Ok, maar aarding was een van de vele aangedragen ideëen en tests enzo. Ben je verder nog wat verder gekomen ? happy :)

Heb zelf geen tijd gevonden de A600 serieus te bekijken, een snelle blik op de ingangsprint leek wel in de richting van 'enge dingen met pin 1' te wijzen - maar ik wil niet oordelen voor ik er zeker van ben.

Heb door wat andere ervaringen de laatste weken ook het vermoeden gekregen dat simpele verschilversterkers als ingangstrap (zoals ook de A600 lijkt te gebruiken, rond TL072'jes) ook in de praktijk beperkingen hebben qua CMRR in combinatie met `rare' of asymetrische bronnen - dit omdat ze zelf niet echt symmetrisch zijn qua ingangsimpedantie.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-11-2005 20:26
TL-072 aan ingang (op line niveau) wordt in ruwweg 99.9% van alle apparaten gebruikt (logisch, prima ding en kost helemaal niets). Dus nee, da's het probleem niet!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
8-11-2005 21:27
Het gaat me hier niet om de opamp (in veel schakelingen /printlayouts zal hij volgens mij toch niet de beperkende factor zijn) wel om de schakeling er omheen.

Niets dan goeds over de oude vertrouwde 072 hoor happy :)
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
13-11-2005 00:57
Ben og steeds niet veel verder. We moeten morgen het geluid bij mijn vriend thiis verzorgen, alles vanmiddag neergezet, getest, en wat denk je ? Allemaal knalletjes met de rookmachine... Ik wordt er echt gek van!!!

Ik denk dat er maar één oplossing is, en dat is DMX. Gewoon alles via DMX aansturen. We hebben ook een steje SGM Pilot 2000/Robe/Movitec MH's gehuurd, en 8 par spots met een Botex DC-4 controller. Daar kan je mee doen wat je wilt, maar er knalt niks!!!

Maar het gaat om een oplossing NU!! Omdat ik er tot DMX vanaf wil zijn!

Heb nog wel iets gevonden, ik zie namelijk wel eens om computerkabels van die ronde dingen zitten, zogenaamd tegen storing. Kennen jullie deze??? Misschien dat zoiets helpt?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
13-11-2005 11:11
Die helpen dara niet tegen. Er helpt maar één ding: een switchpack met nuldoorgangsschakeling.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
13-11-2005 15:57
Nogmaals, er zijn nog best wat andere suggesties voor tests op specifieke problemen en mogelijke verbeteringen gedaan.

Maar met "het werkt nog steeds niet" kan ik je verder niet helpen.. :)
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
13-11-2005 21:57
switchpack met nuldoorgangsschakeling
vertel...
Maar met "het werkt nog steeds niet" kan ik je verder niet helpen.
Vertel, wat wil je weten? Er is met die aarde namelijk niks veranderd...
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
13-11-2005 23:40
Elektronische switchpackjes schakelen uit op een/het moment dat de stroom nul is.
Dit voorkomt inductiepieken, een mechanisch contact schakelt op een willekeurig moment - als dan de stroom toevallig maximaal is (op een nuldoorgang) en er is geen snubber volgt er een enorme hoogspannings (stoor-) piek.

Inschakelen op de nuldoorgang om de inschakelstroom te beperken is overigens vooral voordelig voor ohmse belastingen als gloeilampen, niet bij inductieve lasten. De stroom loopt dan de eerst volgende periode meer op als dat op een maximum ingeschakelt zou zijn, maar dit is praktisch niet zo van belang - en het inschakelen van gloeilampen wel.

[ontopic]
Met stip: Zijn de XLR-XLR kabels tussen mixer en amp in orde ? Dit vanwegen de "knettergeluidjes-opmerking" icm groundlift of niet, of had dat alleen met het gebrek aan aarding te maken ?

Overig: Ik kreeg eerder in de discussie sterk de indruk dat je je lichtschakelpaneel en DJ-set uit één verdeelblok voedde en de amp ergens anders. Dat is qua storing wel erg "onvoordelig", probeer (al) het audio uit een en hetzelfde blok te voeden en de lichtspullen uit een ander. Houd de asy verbindingen kort en de DJ set compact bij elkaar. Bouw stap voor stap op, test en let op wanneer er problemen ontstaan.

Kijk zelf nog maar even naar mijn eerdere post's in dit topic, ik heb in relatie tot het probleem nooit zo de nadruk willen leggen op de aarding, hoewel dat natuurlijk wel om andere redenen belangrijk is. .. happy :)
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
15-11-2005 15:38
4 x bewerkt. Laatst door DJ Delay op 15-11-2005 15:50
Elektronische switchpackjes schakelen uit op een/het moment dat de stroom nul is.
Dit voorkomt inductiepieken, een mechanisch contact schakelt op een willekeurig moment - als dan de stroom toevallig maximaal is (op een nuldoorgang) en er is geen snubber volgt er een enorme hoogspannings (stoor-) piek.
Welke van de 2 heb ik? inductiepieken? Ik neem aan dat dat is waar ik last van heb? Snubber?
Inschakelen op de nuldoorgang om de inschakelstroom te beperken is overigens vooral voordelig voor ohmse belastingen als gloeilampen, niet bij inductieve lasten. De stroom loopt dan de eerst volgende periode meer op als dat op een maximum ingeschakelt zou zijn, maar dit is praktisch niet zo van belang - en het inschakelen van gloeilampen wel.
Deze snap ik niet, nuldoorgang ken ik niet (weet dat de nul de bruine draad is, daar houdt het op), het verschil tussen de lasten ken ik ook niet (sorryashamed :$, ben hier om te leren, dus wil het wel graag helemaal snappen)
Met stip: Zijn de XLR-XLR kabels tussen mixer en amp in orde ? Dit vanwegen de "knettergeluidjes-opmerking" icm groundlift of niet, of had dat alleen met het gebrek aan aarding te maken ?
Zonder XLR kabels maakt hij hetzelfde geluid, dus daar kan het niet aan liggen. En knettergeluid/plopgeluid/knallen, ik bedoel er allemaal hetzelfde mee.
Overig: Ik kreeg eerder in de discussie sterk de indruk dat je je lichtschakelpaneel en DJ-set uit één verdeelblok voedde en de amp ergens anders. Dat is qua storing wel erg "onvoordelig", probeer (al) het audio uit een en hetzelfde blok te voeden en de lichtspullen uit een ander. Houd de asy verbindingen kort en de DJ set compact bij elkaar. Bouw stap voor stap op, test en let op wanneer er problemen ontstaan.
Nu: stopcontact met 2 contactdozen: 1e zit de versterker, 2e de rest
vanuit de 2e gaat er een (kwalitatief gezien uitmuntende) Brennenstuhl contactdoos met 10aansluitingen en beveiliging (deze) naar de DJ Booth.
Daaraan zit alle apparatuur aangesloten, cd spelers (2x), draaitafels(2x), mengpaneel(1x), radio (2x), Hifi versterker(2x), en het Showtec Switchpack zit op het overgebleven stopcontact. Vanuit het switchpack zitten de Showtec laser, 3 kleine (skytec, inmiddels al een kapot)ashamed :$ lampjes van 60 watt, een mini LED strobe (4watt), en 3 TL blacklights (HQ-Power 2x 20watt en 1x 40watt). Als je een van de blacklights aandoet terwijl de speakers aan staan, beginnen ze op de maat van het knipperen van de blacklights te ploppen/knetteren/enz.
Kijk zelf nog maar even naar mijn eerdere post's in dit topic, ik heb in relatie tot het probleem nooit zo de nadruk willen leggen op de aarding, hoewel dat natuurlijk wel om andere redenen belangrijk is. ..
Aarding ben ik mee bezig, puur uit eigen veiligheid, apparatuur wordt nu via een verlengkabel naar een geaard stopcontact gebruikt. Behalve de rookmachine, die heeft een eigen (ongeaardangryashamed :$) stopcontact aan de andere kant van mijn kamer.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)