Forum > Geluid

Beste subwoofer onder de €350,-???

(134 reacties. Pagina 7 van 14)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
22-8-2005 20:17

Contour schreef:

De Schmacks hoorn vond ik altijd een erg leuke kast om te zien, afmetingen 100x70x46cm als ik het me goed herinner. Daarin zat slechts een 8" drivertje. Twee van deze kastjes moet het thuis meer dan prima doen, helaas heb ik ze nooit gehoord. Hoe laag gingen ze eigenlijk TCMC?

MVG Contour
35 Hz volgens het bouwboek, en dat met een AD9710M8 speaker van Philips. Mede door de kleine luidspreker is de interne hoornlengte nogal groot. Ze werden aangedreven door de 22 RH796 receiver van Philips en het uitgangsvermogen was slechts 2x 40 Watt bij 8 Ohm. Grappig vond ik dat bezoekers naar de enorm grote speaker aan het zoeken waren die in de kast verstopt zou zitten happy :) Het meest opvallende was uiteraard de enorme toename van het rendement van de lage tonen en de verminderde conus uitslag bij een hoog ingangsvermogen, want die speaker is maar tot 20 Watt belastbaar (10 Watt in free air). Ook werd duidelijk dat de hoorn in staat was om lage tonen te produceren die ver beneden de resonantie frequentie van de luidspreker ligt.

Toch heb ik met de huidige basreflex kasten en zware versterkers heel wat meer druk in de lage tonen weergave. Ook de moderne muziek vraagt er om.

Misschien doe ik het eens dunnetjes over met een moderne 8" speaker van 125 Watt en een enorm sterke aandrijving (Hoge BL factor en tamelijk lange slag).

TCMC
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
22-8-2005 20:25
In mijn zoektochten naar de ultieme driver voor een hoornsub moet ik bekennen dat ik in de categorie kleiner dan 12" niet veel soeps heb kunnen vinden. De juiste T/S parameter en een forse slag wil nog wel lukken maar meestal zijn deze kleine drivers elektrisch niet zwaar genoeg te belasten. Bijvoorbeeld de Eminence HL10A is slechts 300W RMS. Voor een 12" is de Ciare 12.00SW de beul naar mijn mening ook al is deze driver wel erg kritisch qua hoorn (kleine hals) Voor een 18" heb je dan de PD-1850 en de Void 18-V1000 welke beide een BL factor van dik over de 30 N/A hebben. De 'zware' 18" neo van BMS is ook een erg leuk speakertje met een monsterlijke BL factor en x-max...

MVG Contour
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
22-8-2005 20:34

Contour schreef:

In mijn zoektochten naar de ultieme driver voor een hoornsub moet Voor een 18" heb je dan de PD-1850 en de Void 18-V1000 welke beide een BL factor van dik over de 30 N/A hebben. De 'zware' 18" neo van BMS is ook een erg leuk speakertje met een monsterlijke BL factor en x-max...

MVG Contour
Ik heb later de 12" hondehokken gebouwd. Hier deed de vloer gedeeltelijk mee als hoornmond en werd de hoornlengte iets vergroot. Helaas waren deze kasten nogal onpraktisch om overal mee te draaien. Omdat beide type hoorns backloaded hoorns zijn, ben ik op dit moment geneigd om als 3e hoorn de Super Scooper 18" te gaan maken. Een van de eisen is dat de grensfrequentie per kast 38 Hz moet zijn in half space opstelling.

TCMC
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
22-8-2005 20:43
Zo te horen heb jij het boek van Klinger van A-Z doorgenomen. De 18" superscooper is wel een toonbeeld van een onhandelbare kast. Als je dan zoiets lomp groots en zwaars wilt gebruiken dan kun je ook naar de LAB-hoorn kijken. Op Speakerstore staat ook een tekening van een 18" hoorn die veel lijkt op de BassMaxx maar dan met gesloten achterkamer. Deze beestjes schijnen ook zeer luid en diep te spelen. Nadeel van al deze kasten zijn de grote afmetingen en het gewicht dat 100kg kan bedragen. Voor de 18" drivers heb je niet veel keuze. Het zal de PD, de Void of de BMS moeten zijn.

MVG Contour
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
22-8-2005 20:58
Om weer een beetje on-topic te gaan, Ivo mailt mij zodra hij tijd heeft wat 1 (of 2) Punishers gaan kosten, loopt dit voor mij uit de hand qua € dan toch maar de AX-18b.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
22-8-2005 21:02

Contour schreef:

Zo te horen heb jij het boek van Klinger van A-Z doorgenomen. De 18" superscooper is wel een toonbeeld van een onhandelbare kast. Als je dan zoiets lomp groots en zwaars wilt gebruiken dan kun je ook naar de LAB-hoorn kijken. Op Speakerstore staat ook een tekening van een 18" hoorn die veel lijkt op de BassMaxx maar dan met gesloten achterkamer. Deze beestjes schijnen ook zeer luid en diep te spelen. Nadeel van al deze kasten zijn de grote afmetingen en het gewicht dat 100kg kan bedragen. Voor de 18" drivers heb je niet veel keuze. Het zal de PD, de Void of de BMS moeten zijn.

MVG Contour
Tja, en daar wordt geen woord gerept over T/S parameters. Ook het tunen van basreflex kasten gaat op een geheel andere manier wat op zich een uitkomst is bij onbekende speakers.

De S-hoorn komt voor mij het meeste in aanmerking, maar de afmetingen zijn inderdaad wel erg groot, hoewel de ontwerper wel zijn best heeft gedaan om het geheel nog zo compact mogelijk te houden. De 4 meter interne hoornlengte spreekt me wel aan happy :)

De Super Scooper 18" valt nog wel mee. 122 x 64 x 76 cm gaat nog wel. Ook zit daar niet zoveel hout in. Dit is ongeveer net zoveel als 2 gestapelde basreflex kasten of een dubbele 18" basreflex kast. Met een beetje geluk kom ik dan op 60-70 kg uit.

TCMC
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
23-8-2005 10:28
Nog even een vraagje, hoeveel Gemini GX-400 (K-115) speakers heb ik nodig om 1 Punisher bij te houden? (ik draai VEEL Hardstyle, dus zware bas!). Mij werd door meerdere verkopers verteld dat ik beter de K-115 als topjes kon gebruiken dan de K-112 (=Gemini GX-300) omdat die op de hoge tonen veel meer kan hebben, en dat dipje bijna niet te horen is.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
27-8-2005 20:48
Da's kunstig. De K-112 en de K-115 gebruiken beide dezelfde HF driver. Een 15" driver kan nooit hoger gewisseld worden dan een vergelijkbare 12" driver.

Waar dat pareltje van verkooppraat dan vandaan komt... Geen idee.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
28-8-2005 12:25
Ik vond het al een vaag verhaal. Maar hoeveel x K-115 heb ik nodig om een Punisher bij te houden?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
23-9-2005 22:07
Ik heb nog iets mooiers gevonden, ik moet alleen even zoeken waar hij te koop is. Het is de Samson RS18sub. Wij draaien bijna altijd met Samson speakers (db500), en die bevallen ZEER goed, ik heb deze serie wel eens vaker gehoord, alleen nog niet de subs. Er is ook een 15" versie, de RS15sub.
Dit is de site; klik!.

Wat vinden jullie van deze subs? Beter dan de AX-subs? Mooier (geluid dan)?

[edit] de 15" kost €299,- en de 18" €339,-[edit]

(als ik deze site hier niet mag plaatsen, zeg het dan even, dan haal ik hem weg)

(@ the Moderators, kan de titel van dit topic mischien veranderd worden, de Gemini sub is er maar een keer in voorgekomen...)
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)