Forum > Licht

40mw + 30mw laser voor weinig geld?

(62 reacties. Pagina 7 van 7)
Moderator(s): Dré
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
3-7-2005 23:10

Logical schreef:

bij de '7 stars'of 'big dipper' lasers moet je er ook op letten dat veel van die lasers air-cooled zijn. er zijn ook met TEC (Temperature Controlled), hoeveel TEC toevoegd aan de levensduur van de laser heb ik geen idee, maar je betaald er ook flink voor.
[...]
TEC is volgens mij niet TEmperature Controlled. Een TEC is namelijk een Peltier. Een elementje wat aan de ene kant heel koud word (temperaturen ver beneden het vriespunt) en aan de andere kant heel warm (kunt er een ei op bakken!). Je ziet ze ook wel eens bij extreem overgeklokte PC's. Veelal in combinatie met waterkoeling, omdat conventionele luchtkoeling niet voldoende is: Het koelblok wil wel eens smelten! shut up :X
Plaatje van een TEC

Ik neem aan dat een temperatuur van -50 graden celsius de levensduur van je laser wel wat op kan rekken. Het voorkomt iig met zekerheid dat je laser te warm word laugh :D
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
LogicalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2005
Laatste: 18-6-2013
Berichten: 141
3-7-2005 23:17
Thermo Electric Cooler ook goed? hier kun je er alles over lezen alleen hoeveel het precies toevoegd aan de levensduur? het kost 2,7 - 3 x de prijs van een laser zonder TEC extra, bij de goedkopere varianten. ik vraag me af of dat de moeite waard is want dan kun je misschien beter een nieuwe aanschaffen als hij kapot gaat laugh :D (wel is het zo, hoe duurder de laser, hoe minder duur de toevoeging van TEC is.)

maar bij de goedkope lasers lijkt het mij niet de moeite waard, koop dan een nieuwe als hij kapot zou gaan laugh :D (bij dit merk dan)
'let there be light'
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
4-7-2005 08:08
Het is niet alleen dat de laser eerder kapot gaat, de TEC zorgt ook voor een veel grotere stabiliteit van de output.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)