Forum > Newbie Forum

Ik hoor het niet...

(111 reacties. Pagina 7 van 12)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
6-3-2005 23:51

dj white schreef:

ben er nu al een jaar mee bezig
Tsja, ok, multi-interpretabel maar komt wel degelijk over als.

Maak zelf de afweging: oefenen kost tijd en motivatie. Heb je beide niet (meer), dan stop je er toch gewoon mee?
OpelfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-8-2004
Laatste: 25-9-2006
Berichten: 67
7-3-2005 00:46
Wegens de overschakeling naar platen, liefst een paar tips laugh :D
Het grote verschil merk ik in het cue-en en heb hier een paar vraagjes over.
1) Cue-en jullie met draaiende tafel of zette jullie die even stil ofzo?
2) Als je hebt gecued, en je plaat ingooit maar onmiddelijk merkt dat het niet goed komt (verschil van bv. een 4%), houden jullie de plaat dan toch nog draaiende en zo corrigeren? Of ff terug naar de cue-beat, plaat vasthouden, pitch al grofweg verschuiven en nog eens ingooien?
Grtz
R 'n' B = Rommel 'n' Bazaar
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
7-3-2005 00:53

Opelfreak schreef:

Wegens de overschakeling naar platen, liefst een paar tips laugh :D
Het grote verschil merk ik in het cue-en en heb hier een paar vraagjes over.
1) Cue-en jullie met draaiende tafel of zette jullie die even stil ofzo?
Ik laat (liet) altijd de motor gewoon doordraaien, om hem vervolgens op het juiste moment erin te zwiepen. Dat is ook logisch, aangezien je dan een hogere startsnelheid hebt. Als je je ff om wilt draaien zet je natuurlijk je tt stil. Anders ben je je punt kwijt wink ;)
2) Als je hebt gecued, en je plaat ingooit maar onmiddelijk merkt dat het niet goed komt (verschil van bv. een 4%), houden jullie de plaat dan toch nog draaiende en zo corrigeren? Of ff terug naar de cue-beat, plaat vasthouden, pitch al grofweg verschuiven en nog eens ingooien?
Grtz
4% verschil als je de platen ''gelijk'' hebt gezet? Dan kan je gewoon niet beatmatchen. Geef mij één reden om een niet gelijke lopende plaat erin te gooien? En mocht het voorkomen dat je ze niet gelijk krijgt (want je bent bijvoorbeeld nog niet goed beatmatchen), dan kan je er beter een start-stop mix van maken (dan zet je je tenminste minder voor lul dan met een scheeflopende mixpoging).
Door internet beperkt
OpelfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-8-2004
Laatste: 25-9-2006
Berichten: 67
7-3-2005 01:19

DJ Sietse schreef:

4% verschil als je de platen ''gelijk'' hebt gezet? Dan kan je gewoon niet beatmatchen. Geef mij één reden om een niet gelijke lopende plaat erin te gooien? En mocht het voorkomen dat je ze niet gelijk krijgt (want je bent bijvoorbeeld nog niet goed beatmatchen), dan kan je er beter een start-stop mix van maken (dan zet je je tenminste minder voor lul dan met een scheeflopende mixpoging).
Neen, je hebt nog niets gelijk gezet. Met ingooien bedoel ik: fader cue-plaat omlaag, en hij staat op voorbeluistering. Je neemt gewoon een plaat, zet het volume gelijk, gaat naar de cue-beat en smijt hem in (dus op voorbeluistering).
Als je maar een verschil hebt van pakweg 1%, dan heb ik die rap genoeg gelijklopen en stel ik de pitch bij.
Maar als je nu een plaat wilt mixen die een 4-5% verschilt (dus nog niks geljk gezet, het is een nieuwe plaat) en je gooit die dus in (op voorbeluistering), dan gaat die dus na 2beats al serieus uit de maat en dat kan ik dan niet corrigeren door bv. tegen de platter te drukken terwijl hij blijft spelen... Moet dan altijd terug naar de cue-beat gaan, plaat vasthouden, pitch al grofweg verschoven, nog eens ingooien en hopen dat het verschil nu iets kleiner is om de cue-plaat gelijk te laten lopen en de pitch dus zonodig instellen.
Doen jullie dit ook zo? Terug ff herstarten, of kunnen jullie gewoon een verschil van bv. 4% bijstellen terwijl de cue-plaat blijft spelen?
Grtz
R 'n' B = Rommel 'n' Bazaar
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
7-3-2005 01:33

Opelfreak schreef:

Als je maar een verschil hebt van pakweg 1%, dan heb ik die rap genoeg gelijklopen en stel ik de pitch bij.
Maar als je nu een plaat wilt mixen die een 4-5% verschilt (dus nog niks geljk gezet, het is een nieuwe plaat) en je gooit die dus in, dan gaat die dus na 2beats al serieus uit de maat gaan en dat kan ik dan niet corrigeren door bv. tegen de platter te drukken terwijl hij blijft spelen...
Een grove pitch-bend correctie is toch niet moeilijker dan een lichte pitch-bend correctie? Maar buiten dat..
Moet dan altijd terug naar de cue-beat gaan, plaat vasthouden, pitch al grofweg verschoven, nog eens ingooien en hopen dat het verschil nu iets kleiner is om de 2 gelijk te laten lopen en de pitch dus zonodig instellen.
Doen jullie dit ook zo? Terug ff herstarten.
Als je de kluts kwijt raakt bij het grof pitch-benden, dan ga ik ook gewoon terug naar het cue punt (bij cd's lekker makkelijk ;-) . Raak ik de kluts niet kwijt, dan ga ik niet terug.
Je bent dus niet fout bezig. Voor jou is het het meest handig om het zo te doen, dus ben je goed bezig.
Door internet beperkt
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
7-3-2005 08:52
Ik zou niet steeds teruggaan naar het eerste cue-punt van de plaat. Een typische gewoonte als je cd's gewend bent inderderaad, want daar is dit met één druk op de knop gebeurd en dat doe je desnoods twintig keer totdat je de nummers gelijk hebt lopen. Twee redenen om dit niet met vinly te doen:

1. Het kost veel tijd;
2. Het gaat ten koste van je vinyl als je steeds weer de naald over hetzelfde punt heen en weer haalt;

Het is even wennen, maar ik kies eerder voor een grove bijstelling terwijl je de plaat door laat lopen. Da's in het begin vrij lastig en chaotisch, vooral als de nummers zwaar langs elkaar heenlopen, maar je went er snel genoeg aan.

Laat in ieder geval bij het beatmatchen de up- en downbeat lekker zitten, net als het cue-en op de eerste beat van 4 of 16 of 32. Dat doe je als je de nummers gelijk hebt lopen en de nieuwe plaat er definitief ingooit.
OpelfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-8-2004
Laatste: 25-9-2006
Berichten: 67
7-3-2005 10:57

Sylvia schreef:

Ik zou niet steeds teruggaan naar het eerste cue-punt van de plaat. Een typische gewoonte als je cd's gewend bent inderderaad, want daar is dit met één druk op de knop gebeurd en dat doe je desnoods twintig keer totdat je de nummers gelijk hebt lopen. Twee redenen om dit niet met vinyl te doen:

1. Het kost veel tijd
Idd.
Da's in het begin vrij lastig en chaotisch, vooral als de nummers zwaar langs elkaar heenlopen.
IDD!!
Maar ok dan, plaat spelende blijven houden en zo grove correcties uitvoeren tot ze geljk lopen.
"Practise makes perfect" denk ik maar laugh :D
Thx voor de info.
Grtz
R 'n' B = Rommel 'n' Bazaar
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
8-3-2005 09:24
Wat je ook kunt doen is je pitch van je nieuwe plaat zodanig zetten dat je weet dat hij sneller of langzamer moet. (zwaar onder of over pitchen dus). En dan zorgen dat je hem voor de downbeat (je eerste tik van de maat) erin gooit. En dan moet je de hele tijd gaan denken, ok, ik moet versnellen of vertragen, dit betekent dus steeds corrigeren via de strobo en daarbij je pitch in het begin omdat hij dusdanig afwijkt een tik van ca 0,5-10mm geven, dan ga je op een gegeven moment horen dat je tempo in de richting komt van wat je wil hebben. En denk daarbij ook de hele tijd dat je de maten op elkaar wil houden (de downbeats op elkaar, tik 1 van de maat op tik 1), als je hoort dat je maat gaat verlopen en je weet op dat moment dat je pitch te hoog of laag staat, weet je dus of je hem een stuk naar boven of beneden halen, stuur echter altijd je pitch bij en voer tegelijk een correctie via de strobo uit. Alleen met pitch werken is pas iets dat later wel komt.

En dan kom je eigenlijk op het moeilijkste werkje. Fijnpitchen, want dan moet je dus met je oren gaan horen of je iets hebt onder of overgepitched, dit is tevens het geval bij afwijking in de mix, en dat zijn eigenlijk de laatste 2 moeilijkste fases.
Probeer dus eerst eens bovenstaande truuk en kijk of dat een beetje wil werken.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
OpelfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-8-2004
Laatste: 25-9-2006
Berichten: 67
8-3-2005 12:51
Bedankt Tim, al jullie tips zijn welkom.
Nog een vraagje ashamed :$
Plaat 1 speelt, plaat 2 gooi ik in op een downbeat van plaat 1 (op PFL) en ik hoor onmiddelijk dat hij veel te traag is (3% ofzo) Wat nu?
1) De plaat eerst terug in het ritme duwen en dan pitch pas verzetten?
2) Eerst pitch verzetten en dan de plaat terug in het ritme proberen te krijgen?
3) Met de linkse hand de plaat corrigeren en met de rechtse de pitch verschuiven, dus allebei tegelijk?
Want ik zit met het probleem dat als ik plaat 2 ingooi, en hoor dat hij veel te traag is, ik de plaat niet in het ritme geduwd krijg... Sta maar met men linkse hand als een gek de plaat m.b.v de platter rechtsom te duwen, maar krijg hem niet snel genoeg...
Als plaat 2 nu veel te snel is, dan kan ik hem terug gemakkelijk in het ritme brengen door redelijk hard tegen de platter te duwen en dan de pitch te verschuiven.
Dus de eigenlijke vraag happy :) , een plaat die (veel) te snel is, krijg ik wel terug mooi in het ritme. Maar hoe krijgen jullie een plaat die veel te traag is terug op ritme? Dat rechtsom duwen van de platter, niet echt iets voor mij precies... Of toch oefenen?
Sorry voor de vele vragen ashamed :$ Maar wil hier echt goed in worden happy :)
Grtz
R 'n' B = Rommel 'n' Bazaar
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
8-3-2005 13:03
Je hebt pitchen en pitch benden. Met pitch benden druk je het nummer terug in het rime door het even wat sneller of langzamer te laten lopen. Met pitch pas je het tempo van het nummer aan zodat-ie daarna ook daadwerkelijk gelijk blijft lopen met het andere nummer.

Pitch benden kun je doen via de platter, de plaat of zelfs de spindle. Vertragen doe ik meestal via de platter, even een vinger er tegenaan houden, klaar.
Versnellen kun je ook doen door van de platter af te blijven en de plaat zelf een zetje te geven, op de plaat of via het etiket, liefst natuurlijk dat laatste.
Verder kun je in de spindle knijpen en zo proberen de plaat sneller of langzamer te laten gaan, maar ik moet zeggen dat ik dat niet voor elkaar krijg, daar is de motor van mijn SL te sterk voor.
Ook zijn er mensen die pitch benden door de pitch net even te ver open of dicht te zetten en dan weer terug in positie. Lastig als je het niet gewend bent, en ook niet te doen wanneer je moeite hebt met beatmatchen (heb je je platen ein-de-lijk soortement van gelijk lopen, moet je de pitch weer verzetten om hem in het ritme te krijgen, en weer precies goed terug), maar met wat oefening wel goed te doen.

Pitch benden en pitchen doe ik meestal tegelijk: moet ik de plaat een zet geven omdat-ie te langzaam loopt, dan meteen ook de pitch even wat omhoog en vice versa. Anders sta je ook voor Jan Doedel te pitch benden natuurlijk, loopt-ie meteen weer achter.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)