Forum > Licht

"Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90.

(3681 reacties. Pagina 64 van 369)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
11-11-2005 14:05

-bart- schreef:

Als je een foto van een rode dichro maakt onder de hoek waaronder jij de foto gemaakt hebt is de kans dat je rood ziet ongeveer op NUL te stellen.
misschien IS het gewoon een groene die op de foto staat. wink ;)
Je zit me te stangen natuurlijk ;-)

Als je een foto maakt van een dichro dan krijg je een foto met daarop vrijwel altijd een hele lelijke fletse kleur (je kan je op dat moment zelfs amper voorstellen dat het om een kleurenfilter gaat ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-11-2005 14:38
Hallo Dré,

Dré schreef:

Webbie schreef:

Ben trouwens nog op zoek naar een setje van 8 "Dichroic Filters" namelijk: 2 x rood, 2 x blauw, 2 x groen en 2 x geel. Het glaasje is 48mm in doorsnede en 1mm van dikte.
Ik kan me niet voorstellen dat de glaasje op de foto in kwestie dichro's zijn. Als je een foto van een rode dichro maakt onder de hoek waaronder jij de foto gemaakt hebt is de kans dat je rood ziet ongeveer op NUL te stellen.
Volgens de brochure van Clay Paky zouden er "Dichroic Filters" in moeten zitten. Het kan dus zijn dat ze de glaasjes al een keer hebben vervangen. De glaasjes die er trouwens kapot in zaten, leken meer een "parlemoer-effect" te hebben, misschien waren dat wel originele glaasjes.

Kan je nog aan zoiets komen, Dré?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
11-11-2005 14:45
Dat "parelmoer" effect is inderdaad een effect dat je ziet bij dichro's. Verder zul je zien dat een rode dichro onder een hoekje ineens groen gaat lijken.

Ik heb volgens mij nog wel een paar "defecte" kleurenwielen liggen van scans (dichro uiteraard). Maar die glaasjes zijn zo groot als een duim (give or take). Is dat groot genoeg?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-11-2005 15:02
Hallo Dré,

Dré schreef:

Dat "parelmoer" effect is inderdaad een effect dat je ziet bij dichro's. Verder zul je zien dat een rode dichro onder een hoekje ineens groen gaat lijken.

Ik heb volgens mij nog wel een paar "defecte" kleurenwielen liggen van scans (dichro uiteraard). Maar die glaasjes zijn zo groot als een duim (give or take). Is dat groot genoeg?
De glaasjes moeten 48mm in doorsnede zijn. Jammer, dan zijn jouw "duimse" glaasjes te klein.
Bedankt voor het aanbod.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-11-2005 22:29
Hallo,

Ik heb Jurrie's advies opgevolgd en maar eens naar Clay Paky geschreven.
Binnen een half uur bericht terug, met als bijlagen twee PDFjes.

Namelijk een manual, en een exploded view.

Alle foto's (onbewerkt) en PDFjes van de AstroRaggi staan in dit directory.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
12-11-2005 18:21
Toppie. Volgens mij zitten er in mijn Goldenscans ook gewoon 48 mm dichro filters, dit zal een standaard maat zijn. Ben nu niet thuis, maar kan wel even nakijken wat de standaard maten zijn.

Dan zijn ze gewoon te bestellen (zal een duur grapje worden...).

Vandeweek stonden er Clay Paky GS filters op Ebay, die begonnen op +- 4 pond/stuk.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
12-11-2005 22:16
Hallo Bart,

-bart- schreef:

Als je een foto van een rode dichro maakt onder de hoek waaronder jij de foto gemaakt hebt is de kans dat je rood ziet ongeveer op NUL te stellen.
misschien IS het gewoon een groene die op de foto staat. wink ;)
Ik denk dat je gelijk hebt. Dre heeft het dus een keertje mis..... razz :p .

Ik heb de twee filters nog eens goed bekeken, het zijn wel "Dichroic Filters". Als je ze onder een andere hoek bekijkt worden ze inderdaad Blauw/Groen. Het "Parelmoer" effect zie je ook in een bepaalde hoek. Ik ben er dus vrij zeker van dit toch de originele zijn.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
12-11-2005 22:32
Hallo,

Update AstroRaggi Twin:

- bekabeling gedeeltelijk vervangen.
- trafo's en lampen in orde.
- motor gelukkig ook in orde.
- alleen is het 240v ventilatortje kapot (geen ramp, is gewoon een universeel ding).
- mis nog 6 Dichroic Filters voor het optionele kleurenwiel.

Vanavond voor het eerst laten draaien, machtig effect. Net zoals de AstroDisco is de AstroRaggi heel fascinerend om te zien. Alleen jammer dat ik geen rookmachine heb.

AstroRaggi in actie, en nog een keer.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
13-11-2005 11:07
Voor het mooie moet er eigenlijk een klein beetje rook bij, Webbie.
Hoe is de lichtopbrengst? Dit is toch de versie met 2x150 watt halogeenpitjes?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
13-11-2005 11:26
Morgeuh Victor,

Victor schreef:

Voor het mooie moet er eigenlijk een klein beetje rook bij, Webbie.
Hoe is de lichtopbrengst? Dit is toch de versie met 2x150 watt halogeenpitjes?
Inderdaad 2x150 Watt halogeenpitjes, lichtopbrengst is gewoon goed. Doet volgens mijn menig niet veel onder voor de AstroDisco. Het voordeel van Clay Paky is dat ze een goede optiek gebruiken, die je in de huidige replica's niet tegen komt.

Wat me trouwens opviel, er komt totaal geen strooilicht uit het effect, alleen de lensjes geven licht.

Denk er trouwens over om hem weer gaan te verkopen, omdat ik een ander project ben tegen gekomen.

(ik heb mijn vrouw namelijk beloofd, dat er maar een "lichtmonster" in huis komt te staan (of een setje SP2's), staat al zo vol (SP1's laugh :D ))

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)