Forum > Newbie Forum

Wanbetalers

(243 reacties. Pagina 6 van 25)
Moderator(s): Dré
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
20-1-2009 12:01
Je gaat toch niet herinneren als ze nog in haar betalingstermijn zit?

Dat komt echt heel onprofessioneel over.

Als jij 30 dagen zegt dan zul je toch 30 dagen moeten wachten voordat je de eerste herinnering instuurt.

Na 30 dagen meteen een incassoburo inschakelen zorgt er vaak alleen maar voor dat het incassoburo eerst een herinnering stuurt en wellicht nog een tweede en dan pas een aanmaning en dan pas gaat men werkelijk stappen ondernemen. Zoals je het nu vertelt staat de vrouw volledig in haar recht en ben jij degene die in geldnood zit. en niet kan wachten.

Wellicht is het een optie om je AV aan te passen naar een betalingstermijn van 1 dag?

lees dit eens:
https://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/factureren/incasseren
StimpEx Lid
Uit: België
Sinds: 2-2-2005
Laatste: 29-4-2009
20-1-2009 13:25
Ik ben onderweg naar de locatie en ik krijg een smsje: "je zal het met iemand anders moeten regelen, de moeder van xxx is gestorven".
Ik kom daar aan, niemand daar. Komt daar plots een van die kinderen afgefietst met "ze komen eraan".
Goed, ik naar binnen, oef, installatie staat er nog zonder brokken.
Krijg ik te horen dat ik mijn geld niet zal zien want de vrouw met wie ik het afgesproken had zou er met het geld vandoor zijn.
Ik bel haar op en ze zegt: "ik weet niet hoe de betaling geregeld is, op dit moment heeft de begrafenis prioriteit, maar ik bel je maandag terug." (het was op een zondag).
Maandag krijg ik geen telefoontje, dus bel ik zelf even om te haar te informeren dat haar collega's of wie dan ook niet voor een betaling gezorgd hebben.
En ze zei dat ze me woensdag iets ging laten weten.

Dus echt een herinnering was het niet, ze zou zelf contact opnemen .. deed ze niet dus nam ik het initiatief. Ik mag op zijn minst weten hoe de betaling geregeld is ipv dat er rond de pot gedraaid wordt. Ik ben tenslotte mijn deel van de deal nagekomen. En ze zei zelf dat ze bij ophaling zou betalen, dus volgens haar termijn (mondeling overeengekomen, maar soit, dat neem ik wel met een korrel zout) is ze er al over.

Ik geef toe dat ik wat onvoorzichtig geweest ben. Ik kwam daar aan, zet de installatie, vraag mijn geld. Ze hebben het geld niet maar garanderen dat het betaald wordt als ik kom ophalen. Even op papier gezet. In orde voor mij dus. Als ik dan het geld niet krijg als ik kom ophalen heb ik het recht om te informeren naar de status volgens mij.

Natuurlijk wacht ik nog tot de papieren termijn verstreken is. Echter een fout adres op de factuur laten zetten wekt bij mij argwaan op dus ik volg het wel van kortbij.

Bart: de website werkt niet bij mij.

Het zou trouwens geen ramp zijn moest het niet in orde komen, leergeld zeg maar, maar ik vraag me gewoon af of je voor relatief kleine bedragen toch actie kan ondernemen om wanbetalers tot betaling te dwingen :)
Zo moeilijk zijn de dt regels toch niet?
Dj-bartStandaard Lid
20-1-2009 13:46
Ik heb wel eens zaak voor laten komen voor minder, alleen om mijn gelijk te krijgen en te laten zien dat we het niet zomaar laten gebruen. Uiteindelijk heb ik mijn gelijk gekregen. De rechter besloot dat de kosten gedeeld moesten worden. Dus uiteindelijk was ik meer kwijt dan ik heb gekregen.

Inmiddels heb ik bij een verzekeringsbedrijf een rechtbijstand icm met incassoservice afgesloten. Dus elk bedrag wordt uiteindelijk betaald is het niet via de klant dan via de incassoservice en als dat niet lukt gaan we verzekerd de rechtzaak in.

De voorwaarde is wel dat alles netjes geregeld is, dus een ondertekende overeenkomst waarin de klant tevens aangeeft dat de AV zin ontvangen.
In de AV staat dan weer welk percentage ik reken bij telaat betalen en welke stappen er ondernomen kunnen worden.

Betalingstermijn bij particulieren is bij ons 1 dag en bij bedrijven 30 dagen.

Webistelink werkt hier overens wel.
SkevdudeStandaard Lid
Sinds: 7-6-2004
Laatste: 15-11-2024
20-1-2009 13:47
Ik denk dat die mensen wel even wat anders aan hun hoofd hebben dan jouw betaling die pas over 2 weken hoeft te geschieden. Je moet ook een beetje respect hebben voor die mensen, ze zijn net een dierbare verloren.
Dré: "Neem nooit zo maar wat aan, tenzij het om een fooi gaat!" || Geef eens een ander woord voor synoniem...
StimpEx Lid
20-1-2009 13:53
Ik geef ze ook die 2 weken tijd. Ik vraag hier nu gewoon in het algemeen hoe je kan optreden tegen wanbetalers als het om kleine bedragen gaat, zonder zelf veel verlies te lijden.
Verder was mijn telefoontje niet meer dan een mededeling dat de betaling niet gebeurd was, ik had gezegd dat ik ze dat ging laten weten (nuja zij ging mij dat laten weten, maar als je dan niets hoort..) en dat was goed voor haar. Als je krijgt te horen "ik weet zelf niet hoe de betaling geregeld wordt" informeer je toch even?
Geen dwingende toon.
Dj-bartStandaard Lid
20-1-2009 14:14
wel geef je aan dat je haar de komende 2 weken blijft herinneren.

360 euro zonder rechtsbijstand is niet haalbaar en ben je gewoon kwijt. Als je een voorbeeld wilt stellen dan kan dat maar dat kost je ook gewoon geld.

Dit soort kleine bedragen vallen bij een heleboel verzekeringen trouwens ook gewoon onder eigen risico.
StimpEx Lid
20-1-2009 15:27
nee ik ga haar niet blijven herinneren, ik heb haar nu meegedeeld dat haar collega's niet voor de betaling gezorgd hebben (want ze wist zelf ni hoe het geregeld zou worden).
Verder als die collega's zeggen: ze is er met het geld vandoor en van haar moeder moest ze niets hebben en een hoop zaken en uitspraken die bij mij wantrouwen wekken zorgen ervoor dat ik niet teveel vertrouwen heb erin.
Maar nu laat ik ze wel met rust voor 2 weken.

We kunnen dus concluderen dat voor dergelijke bedragen niet veel ondernomen kan worden bij wanbetalers en dat er dus gewoon op voorhand betaald dient te worden of op zijn minst een voorschot, indien er geen vertrouwen is.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
20-1-2009 17:04
Gewoon even een incasso buro bellen dat op no cure basis werkt.
Laatste brief die je dan nog stuurt is: binnen 7 dagen betalen, en aders word incaso buro xxxx ingeschakeld en alle daaruit voortvloeiende kosten zijn voor uw rekening.

Ook kan je zetten (als je geen contakt wilt maken met een incassoburo) dat je als de betaling niet voor dan en dan voldaan is, je "de zaak uit handen gaat geven" en alle daaruit voortkomende kosten bij vuur u rekening zullen zijn.

Mijn water zegt me dat je hier een beetje opgelicht bent, en met een kleidje het riet in gestuurd word razz :p

wie laat een feest nu doorgaan terwijl er iemand overleden is shocked 8O
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
20-1-2009 21:21

Tom schreef:

Gewoon even een incasso buro bellen dat op no cure basis werkt.
Klinkt leuk maar werkt niet.
Stel het te innen bedrag is 350 euro, denk je dat ze daar moeite voor gaan doen op no cure no pay basis?

Nee, de kopieën van de verstuurde rekeningen goed oprollen en de kachel er mee aan maken, dan geeft het in ieder geval nog warmte.

Ach, en bij de eerste wanbetaler heb je meteen een "leermoment", en dan pas je wel op dat er ooit een tweede keer zal komen.

Martin.
kvm entertainment
Dj-bartStandaard Lid
20-1-2009 21:47
Ik had vroeger erg goede ervaringen met een incassoburo no cure no pay.

Ok meer dan 4 keer bellen en een brief sturen doen ze niet, maar soms klinkt dat net iets dwingerder dan als je het zelf doet.

Maar als het een beroepsoplichter is dan weet ze ook hoe het werkt en kun je inderdaad fluiten naar je centen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)