"in 't rood draaien"
(67 reacties. Pagina 6 van 7)Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2002 Laatste: 16-1-2012 Berichten: 3032 | 3-3-2004 01:17 |
DJ Bastisito schreef: massive schreef: en toen zat er een volumeverschil tussen de 2 platen... en dan??met de gain gaan bijstellen?? dacht het dus niet he! Ten eerste zit er niet voor jan lul een VU meter op je mixer dus die hoor je in de gaten te houden. Als je dat doet is er echt geen bezwaar tegen het gebruik van een gain knop. Waar wou je anders voor gaan beweren waarvoor de gain is uitgevonden -> Juist om geluids verschillen bij te stellen zodat je een correcte en gelijke sterkte van het signaal krijgt over de master zodat die een correct signaal door kan sturen naar de versterker. Dat betekent dus dat als je een bagger gemasterde plaat hebt en deze veel te zacht klinkt je hem netjes gelijk kunt trekken met de rest via je gain. Zie het al voor me dat ik tijdens het mixen op moet gaan letten dat ik niet met de fader schuif boven de 0 kom. En dan ook nog is op de VU meter gaan letten zeker. Nee handiger is om dat gewoon ff tijdens het voor af luisteren netjes bij te stellen met de gain. Had laatst ook een keer zo'n bijdehandte technicus die me dat even kwam vertellen toen ik ergens ging draaien. Ik heb die meneer even vriendelijk doch dringend verzocht dat ie pas mocht gaan zeiken zodra ie in het rood ging en dat ie anders maar lekker zijn bijdehandte smoeltje dicht moest houden. Vervolgens heb ik meneer zo ongeveer de dj booth uit getrapt en gezegd dat ik hem niet meer wilde zien. Als ie weer ging lopen zeiken dan zou ik per ongeluk wel ff een loodzware platen koffer op zijn teentjes laten vallen. Heb hem daarna de rest van de avond niet meer gezien en ja ik was die avond in een pisbui. Maar heb er sowiezo een schurft hekel aan als mensen bij voorbaat al met zo'n wijzend vingertje en bijbehorend toontje tegen me lopen te praten dus hij was al aan het verkeerde adres wat dat betreft. Aan het eind heb ik nog ff snel de Dateq op PFL gezet en een gain helemaal open (koptelefoon pot dicht) dus dat ding stond constant rood te knallen en meneer dacht dus dat dat de meters van de master waren (sukkel) en begon heel boos te kijken. Toen ik klaar was nog even langs gelopen en ff tussen neus en lippen door een opmerking -> Wat een bout geluid hier trouwens zeg, Ben blij dat ik een senheiser heb die nog lekker klinkt en goed dempt. Toen werd ie net zo rood als een VU meter die in het rood staat te knallen | |
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen! | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 3-3-2004 08:22 |
Leuk, maar het bezwaar blijft dat de gemiddelde "dj" wél de gain omhoogdraait bij een zacht opgenomen plaat, maar hem bij de volgende hard opgenomen plaat niet terugdraait. Dan is het wel zo veilig om de boel éénmaal af te regelen en de "dj" verder met zijn vingertjes van de gain-knoppen af te laten blijven. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
MassiveStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-12-2003 Laatste: 28-8-2005 Berichten: 525 | 3-3-2004 10:07 |
Goed, ik zag de gain dus altijd als iets wat je op de avond zelf éénmalig instelt, en dan vanaf blijft... Wil toch eens de methode van Dj Bastisito en Reind proberen. probleem wat ik er in zie is alleen dat ik 1 van die slimme dj's ben die daarna doodleuk vergeet de gain weer terug te draaien.. schuiven zijn groter, die dan zie je dat sneller | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 3-3-2004 10:27 |
Ik begrijp dat niet, dat mensen vergeten de gain terug te draaien. Als ik een nummer voorbeluister kijk ik ALTIJD ook even op de VU meters onder pfl, én ik klik de pfl nog even heen & weer tussen de plaat die loopt en de plaat die ik in ga gooien om te zien (VU meters) en te horen (koptelefoon) of de platen in volume gelijk lopen. Maarja, toen ik leerde draaien was nog niet iedereen zo obsessief bezig met het gelijk laten lopen van beats dat ze geen tijd overhouden om het geluid fatsoenlijk af te stellen. Dus eerst geluid afstellen (paar seconden werk) en dan pas mixen vind ik niet meer dan normaal. | |
MassiveStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-12-2003 Laatste: 28-8-2005 Berichten: 525 | 3-3-2004 10:44 |
Bij mij is het nog een kwestie van onervarenheid vrees ik, ben nog maar een jaartje of 2 bezig, en moet vaak tijdens het draaien nog een hoop andere dingen doen (ik draai alleen in combinatie met een band, fungeer als 'pauze-vulling' zeg maar) En eigenlijk is er altijd wel weer iets wat in diezelfde pauze tussen het draaien door nog ff gedaan moet worden (een mic blijkt net niet lekker voor een gitaaramp te hangen wat anders moet enz) In alle haast zie ik dan nog wel eens wat over het hoofd. | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 3-3-2004 10:52 |
Ik heb zelfs dj's meegemaakt die bij het mixen het laag wegdraaien en vergeten het weer normaal te zetten. Laat staan dat die eraan denken om de gain af te regelen. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 3-3-2004 10:54 |
Ach, 't is weer eens wat anders dan met de Jog in Cuestand door een cd heenfietsen met de schuif open . | |
ReemskiVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 22-10-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1370 | 3-3-2004 11:01 |
sylvia schreef: Maarja, toen ik leerde draaien was nog niet iedereen zo obsessief bezig met het gelijk laten lopen van beats dat ze geen tijd overhouden om het geluid fatsoenlijk af te stellen. Dus eerst geluid afstellen (paar seconden werk) en dan pas mixen vind ik niet meer dan normaal. | |
ReindStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2002 Laatste: 16-1-2012 Berichten: 3032 | 3-3-2004 11:55 |
Victor schreef: Leuk, maar het bezwaar blijft dat de gemiddelde "dj" wél de gain omhoogdraait bij een zacht opgenomen plaat, maar hem bij de volgende hard opgenomen plaat niet terugdraait.Dan is het wel zo veilig om de boel éénmaal af te regelen en de "dj" verder met zijn vingertjes van de gain-knoppen af te laten blijven. Zoals ik al eerder zei -> Daar is de VU meter voor en als je die niet gebruikt dan is dat de fout van degene die de mixer staat te bedienen en van niemand anders. Ik zie het iedere week als ik moet draaien en het eerste wat ik altijd moet doen is alles terug draaien. | |
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen! | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 3-3-2004 11:59 |
Reind schreef: Ik zie het iedere week als ik moet draaien en het eerste wat ik altijd moet doen is alles terug draaien.Ik probeer ze dan nog wel eens tijdens hun eigen set de zaal in te sturen om te gaan luisteren naar wat ze aanrichten, maar op de één of andere manier krijgt altijd de installatie de schuld: die is of slecht of hoegenaamd gemold door een andere 'dj'. | |