Forum > Newbie Forum

hoe zijn jullie bekend geworden?

(66 reacties. Pagina 6 van 7)
Moderator(s): Dré
DesconStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-7-2002
Laatste: 20-4-2009
Berichten: 179
4-2-2004 18:07

Gupy schreef:

In de club/house scene is maar één mogelijkheid om bekend te worden en dat is het bekend zijn met bekende DJ's. Zonder contacten kom je er gewoon niet.
Als je ooit het geluk hebt om als resident in een plaatselijke discotheek te draaien, probeer dan vandaar verder te komen.
Jup , want iemand met een resident heeft vaak veel draaiervaring.
Sorry ben ik het niet echt mee eens.
Ik ken toch een paar bekende dj's persoonlijk, en moet zeggen dat ik nog niet echt bekend ben. Deze bekende dj's zeggen ook, maak een plaat, zorg dat deze in de top 40 komt, en je hebt een kans om bekend te worden.
Probleem met bekende dj's is dat iedereen wil meeliften met die bekende dj's. Dus je bent 1 van de velen die wil meeliften. Je zegt het zelf al , zorg dat je onderscheid van de rest. Ook moet je niet opdringerig zijn om te willen draaien. Ik ken genoeg mensen die opzich prima kunnen draaien maar te opdringerig zijn, zo kom je niet ver. Je moet jezelf zien als een product dat je wil verkopen.
Ik ben 3 jaar resident in een discotheek, maar moet zeggen dat me dat niet echt verder helpt. Er zijn echt zoveel jongens die bekend willen worden, je moet zorgen dat je je onderscheidt van de grote groep.
Tis een kwestie van de juiste mensen kennen en zorg dat je die mensen ook iets te bieden hebt. Wees niet de zoveelste Dana rippoff ofzo.
Tom314Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-12-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 127
4-2-2004 20:18
gewoon draaien, feestje bouwen en teruggevraagd worden.
niks reclame, niks visitekaartjes, niks posters, zelfs geen dj-naam.
(zo één heb ik zelfs pas vorige week verzonnen, binnenkort zou het nodig kunnen zijn om een verschil aan te geven met wat ik als allround-dj doe)

als je dit doet om 'bekend' te worden, wens ik je veel succes.

als je net begint: wat ook wel helpt, is een mixtape afgeven, en vragen om een uurtje ofzo te openen.
ToM. this one goes to 11 y'know ? 1 louder.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
4-2-2004 20:55

tom314 schreef:

binnenkort zou het nodig kunnen zijn om een verschil aan te geven met wat ik als allround-dj doe
Maak je hier niet al te veel illusies bij, toen ik DISAR opstartte (zie www.new-line.nl/forum/read/?t=4450), dan was het ook mijn bedoeling om die twee zaken los van elkaar te laten lopen door twee verschillende namen te gebruiken. Het duurde echter niet lang vooraleer ik geen enkele boeking meer binnenkreeg in het commerciele genre en dat ik nog geen boekingen binnenkreeg voor mijn nieuw project sad :(. Gelukkig valt alles ondertussen wel op zijn pootjes, maar twee DJ-projecten succesvol naast elkaar laten lopen is niet simpel hoor sad :(, bazen en organisatoren zijn nu eenmaal zeer hokjesgericht in hun denken.
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Tom314Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-12-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 127
5-2-2004 17:00
akkoord, maar ik heb nooit met een 'naam' gewerkt, en ik weet ook dat mensen graag labeltjes plakken, maar mensen weten dat ze bij mij evengoed terecht kunnen voor een drum'n bass set van enkele uren (dilinja, aphrodite, dj die, ez-rollers,...) als voor alternative rock (sonic youth, fugazi, pixies, pj harvey, ..) en meestal alles daartussen met een voorliefde voor feelgood-uptempo spul (dat kan dus net zo can't stop van RHCP zijn als milkshake van kelis).

met de dj-naam mik ik ook niet op één genre, omdat ik dat zelf snel beu raak, maar wel geen rock meer. funk/disco/breaks/dnb/electro/techno/house/hiphop kan. de genres lijken ver uiteen te liggen, maar iemand die iets van muziek kent, ziet wel met welke artiesten en nummers een set ineen te breien valt. de dansbare, electronische inslag zit er wel overal in. mensen die enkel naar hun genre willen luisteren, missen teveel vind ik. 'Funky T' lijkt me dan ook een aanvaardbare, allesomvattende naam die ik hopelijk niet al te snel beu raak.
ToM. this one goes to 11 y'know ? 1 louder.
TeacherStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2004
Laatste: 7-4-2017
Berichten: 70
5-2-2004 23:16
even een copy-paste uit het stel je voor topic:


Het begon toen ik een jaar of 15/16 was denk ik toen een maat van me één pitchbare draaitafel had en dingetjes deed met zijn amiga en cd's en daar platen doorheen mixte.

Aangezien ik toen zong in een punk bandje en meer naar new-wave luisterde deed ik er niet veel mee, behalve een beetje klooien als ik bij hem was. "slaapkamer dj-ing dus".

Dat bleef een jaartje zo, en af en toe kochten we een paar plaatjes. Ik draaide toen vooral acid en break-beat. Ik neigde steeds meer naar elektronische muziek en begon het steeds leuker te vinden. Maar toen... Toen begon de gabber! WOW! Dus samen met die maat van me naar madonna (in alphen a/d rijn) gestapt en onder de naam "kozmik" feesten gegeven die redelijk succesvol verliepen. Ook mijn DJ-naam (Chuckie) is in de tijd geboren.

Via via kwamen we ook bij radio balans in den haag terecht, waar ik wekelijks banden mixte en toen begon het balletje pas echt te rollen; ik was ineens een "bekende DJ"; de gabberton, multigroove en natuurlijk good-old madonna waar ik mijn eerste betaalde feesten deed.

Daarna een paar jaar overal en nergens gedraaid en goed verdiend, in alphen a/d rijn "kaos fm" begonnen (is ook al lang weer terziele gegaan) en wat productiewerk gedaan.

Toen de gabber commercieel werd was de lol er aardig van af. Ook moest ik serieus aandacht gaan besteden aan mijn studie engels, dus de boekingsbureau's maar verteld dat ik "niet meer beschikbaar" zou zijn.

Toen een paar jaar niks. Ja, afstuderen, werken enzo. Nu wil ik weer iets gaan doen, puur voor de lol. Beetje "old school" en techno enzo.


Ik ben er destijds eigenlijk een beetje ingerold, en ik heb nooit de intentie gehad om een "bekende" DJ te worden. (goed, bekend is een groot woord, ik was geen darkraver zeg maar)...
I'm a man... I don't read manuals.
RadiazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2007
Laatste: 18-7-2010
Berichten: 44
2-8-2007 22:27
ik heb hier al goed over nagedacht. hieronder een mini-studie:

---

- je naam zegt veel. Tiesto is gewoon een coole naam. DJ-XxXDarkOverLordMasterXxX of DJ Zwoppie worden nooit top

- talent. sorry, maar als het niet in je zit wordt het nooit wat. niet alleen horen/weten wat het publiek wil, ook op muzikaal en ritmisch gebied moet je weten wat er aan de hand is.

- produceren. het is de bedoeling dat je bekend wordt 'in het wereldje', dus zorg dat je dikke platen maakt die andere dj's kopen. ook hier is talent vereist, en veel doorzettingsvermogen. andere dj's vinden het vaak erg leuk als je creatief bent maar toch niet te ver gaat met je muziek.

- goede voorbereiding. als je op een feest moet draaien, zorg dat je weet wat het publiek wil en wat je kan verwachten. voor mijn part leer je een set helemaal van buiten zodat ie foutloos is en goed over nagedacht, want het gaat om het moment, net zoals een sporter. kijk ook wie er nog meer draait, zodat je kan verwachten wat er nog meer van muziek komt en daar met je eigen platenkeuze op kunt inschieten.

- goede website. heel belangrijk voor je imago en presentatie in het algemeen. als je zelf geen goede website kunt bouwen, laat het dan doen door een professioneel iemand. zet er een top 10, biografie, discografie als je die hebt, gastenboek en alles derop en deraan. dan laat je zien dat je kwaliteit in huis hebt zonder dat je uberhaupt hebt gedraaid. laat op de achtergrond je vetste nummers horen die laten zien waar jij als dj voor staat en wat ze van je kunnen verwachten.

- een geheel. je gaat ervoor, je stelt je niet op als een zeurderig klein kind, je naam is ook je merk en dat merk moet goed zijn.

- leg de goede contacten. dat lukt je niet zomaar zoals in andere posts is beschreven.

- organiseer je eigen feest. eigen ideetje, praat ns met andere beginnende (en fatsoenlijke) dj's in de buurt, huur een klein zaaltje af en organiseer daar een feestje voor vrienden en bekenden. wat je dan eventueel ook kan doen, laat ook een 'echte' gevestigde dj komen (kost wel wat), en voila, heb je je eerste contact

- internet fora. daar zitten vaak ook genoeg gevestigde gasten, voorbeeld: dit forum, doctor bass forum . let wel op je gedrag en hoe je overkomt.

---

nou, hopelijk hebben jullie wat eraan =). overigens ben ik nog helemaal niets, moet zelfs nog mn tafels kopen.

groetjes

Radiaz
mehzekah
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
Berichten: 189
3-8-2007 15:14

Radiaz schreef:

ik heb hier al goed over nagedacht. hieronder een mini-studie:

---

- talent. sorry, maar als het niet in je zit wordt het nooit wat. niet alleen horen/weten wat het publiek wil, ook op muzikaal en ritmisch gebied moet je weten wat er aan de hand is.
Als je goed kan entertaimen gaat het vaak ook wel wat worden. Aangezien je op een feest niet allemaal mensen hebt lopen van: he de beat had 3 seconden later moeten gestart.
- produceren. het is de bedoeling dat je bekend wordt 'in het wereldje', dus zorg dat je dikke platen maakt die andere dj's kopen. ook hier is talent vereist, en veel doorzettingsvermogen. andere dj's vinden het vaak erg leuk als je creatief bent maar toch niet te ver gaat met je muziek.
Ik zie nouw niet echt een drive-in show een plaat maken en die wordt verkocht.
- goede voorbereiding. kijk ook wie er nog meer draait, zodat je kan verwachten wat er nog meer van muziek komt en daar met je eigen platenkeuze op kunt inschieten.
Als je ziet dat de platen van de DJ voor jouw niet in de smaak vallen lijkt het me niet echt gepast om zulke op te zetten.

Zelf vindt ik dat er ook best wat afwisseling mag zijn.
- goede website. laat op de achtergrond je vetste nummers horen die laten zien waar jij als dj voor staat en wat ze van je kunnen verwachten.
8 van de 10 mensen haken af als er opeens muziek gestart word.
Vaak omdat dit dan door de mensen hun eigen muziek heen gaat of omdat ze niet makenlijk kunnen vinden waar je het kunt uitzetten.
Freelancer in de noordelijke provincies
Haas2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2007
Laatste: 23-11-2013
Berichten: 107
3-8-2007 15:42
8 van de 10 mensen haken af als er opeens muziek gestart word.
Vaak omdat dit dan door de mensen hun eigen muziek heen gaat of omdat ze niet makenlijk kunnen vinden waar je het kunt uitzetten.
Goed dat sommige mensen dit door hebben en dan ook de autostart afzetten :d
Persoonlijk vind ik iets waar gewoon direct een liedje begint te spelen zonder dat ik dat wens al minder professioneel.

En bekendheid is relatief, je moet niet alles goed kunnen natuurlijk om bekend te worden.
Dus 'wat moet je kunnen?' vind ik persoonlijk niet het antwoord.
Sommig talent wordt nooit ontdekt omdat die persoon nu eenmaal misschien niet de juiste contacten had gelegd.
Mocht je al tevreden zijn dat ze je naam in de hele regio kennen, dan is het waarschijnlijk al voldoende om gekend te staan voor een goede muzieksmaak.
Want eerlijk, als je zelf een dj zoekt voor een feestje, dan zoek je er toch één van wie je weet: daar gaan de mensen op dansen. Afhankelijk van de omvang, ga je dan iemand zoeken waarvan de naam alleen al mensen aantrekt.
Maar om zo ver te raken dat je naam alleen al volk aantrekt, lijkt mij de basis toch in staat te zijn om die muziek te draaien waar de mensen die avond op dansen, afgewisseld door je eigen voorkeur.
ja, een dj moet toch zijn stempel op een feest kunnen drukken. Tenzij er natuurlijk wordt gevraagd om een genre niet te spelen, maar elk heeft toch zijn voorkeur genre, en zal hier bijgevolg ook beter mee overweg kunnen. Dus toch oppassen met de klusjes die je aanneemt, en voor ik commentaar krijg, natuurlijk ga je afstappen van je genre als je na het 1ste liedje al merkt: 'oei dit gaat verkeerd'
Sound: 2* Opera live 405, 1* DB sub15 - Light: 2* Hq power extreme 250w MSD; 8* par 64, 24w; 12* mega tripar profile; diverse
RadiazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2007
Laatste: 18-7-2010
Berichten: 44
3-8-2007 18:00
Uhm jongens, ik heb het niet over een drive-in, maar echt over een standalone dj of hoe je het wil noemen.
mehzekah
Dj-FerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 22-12-2016
Berichten: 294
5-8-2007 19:17
Hoe ik hier in de regio bekend ben geworden? Dat is maar een antwoord: Goed draaien.. Mensen houden ook niet van een saaie lamlul als D.J. dus entertain er eens wat bij. Verder zing ik ook nog wel eens een paar nummers live..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)