Forum > Licht

Welk merk truss zou dit zijn?

(51 reacties. Pagina 6 van 6)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
26-5-2010 10:42

Dré schreef:

Verder snap ik je totaal niet waar het gaat om de normale belasting over lange tijd. Ik zou niet weten waarom een product, dat een overbelasting van een factor 5 heeft overleefd, een reguliere belasting over lange tijd niet zou kunnen overleven.
kruip (Youngs Modulus veranderd over de tijd).
It's time to play the music, It's time to light the lights..
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
26-5-2010 13:33
Zo ver ik weet, wordt in dit soort situaties, 1 maar het liefst meerdere trussen, slings, harpsluitingen of whatever in een trekbank geplaatst en stukgetrokken. De wll. is nl. de breukfactor gedeeld door de vf. wink ;)

Bij het stuktrekken van meerdere dingen krijgen we een gemiddelde. Dit delen we door de vf. en we hebben de wll. (let wel, voor harpen, steels, takels, kortom hijsmateriaal is die vf. 5!) Voor truss niet, dat valt onder constructiemateriaal.

Op het moment dat wij die spullen gaan gebruiken, delen we die wll. door 2, tenzij we 100% zeker zijn dat er geen mensen in het valbereik (gaan) komen.

Die vf. is dus wel leuk om mee te rekenen en om te weten wanneer iets het begeeft, maar voor het merendeel hier op het forum aanwezige leden niet boeiend en zoals zo vaak blijkt niet duidelijk. ashamed :$ Deel de door de fabriekant opgegeven belasting door 2. (houd daarbij wel even de manier van aanslaan in de gaten, die kan nl. ook nog reductie geven) en je zit kort door de bocht gezegd goed.

Dus een 2 tons harp, max met 1 ton belasten. Dat dat ding bij 10 ton pas bezwijkt doet voor het merendeel hier niet ter zake.

Idem dito voor truss en andere materialen die we tegen de zwaartekracht in willen laten werken. (omhoog houden, liften of hijsen)

Als je dus genoeg truss hebt om een of meerdere stukken van kapot te maken, zoek je eerst de over het algemeen gebruikte vf voor truss. Belast dat stuk of die stukken net zo lang dat ze kapot zijn. De uitkomst delen door de vf. en je hebt een wll. die nog even delen door 2, en je bent behoorlijk goed bezig.

klunz.
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)