Forum > Newbie Forum

Versterker meer dan boxen of andersom.

(55 reacties. Pagina 6 van 6)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
12-7-2003 21:00
het voordeel van actief filteren is max. 3 dB. dit lijkt weinig maar het scheelt de helf aan versterker vermogen!!
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
JohnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 21-8-2018
Berichten: 71
13-7-2003 19:19
Klinkt prachtig dat regeltje met 3dB en helft van het vermogen, maar mag ik vragen of je dit ff wil toelichten, alvast bedankt.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
13-7-2003 20:54

John schreef:

Klinkt prachtig dat regeltje met 3dB en helft van het vermogen, maar mag ik vragen of je dit ff wil toelichten, alvast bedankt.
Dat is gewoon een stukje natuurkunde. Bij verdubbeling van vermogen krijg je 3 dB meer geluid. (Mits je speakers het aankunnen wink ;) )

Ook een handig vuistregelte (wat redelijk klopt) is: 10 x zo veel vermogen --> 10 dB erbij.
Door internet beperkt
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
13-7-2003 22:57

John schreef:

Klinkt prachtig dat regeltje met 3dB en helft van het vermogen, maar mag ik vragen of je dit ff wil toelichten, alvast bedankt.
Een actief gefilterd systeem is een systeem waarbij er gebruik word gemaakt van meerdere versterkers, voor laag mid en high. Deze worden elektronisch in frequentie- bereik gescheiden door een actief cross-over filter, ook wel X-over filters genoemd.
Het actief filteren van de hoge tonen word zelden gedaan en word daarom ook passief gefilterd van de midden tonen.

De voordelen tov passief gefilterde boxen treden op rond een x-over van ca 250Hz. dit is het punt waar de low-amp en de midhigh-amp gelijke vermogens afgeven of het “equal power point”.

Stel we hebben twee gelijke versterkers van 100 watt, een voor het laag en een voor het mid-high bereik, dan hebben we in totaal 200 watt aan versterker vermogen. Nu komt het mooie, deze combinatie zal klinken als een enkele 400 watt versterker op dezelfde boxen met passief filter. Dus twee keer meer effectief vermogen dan reeel vermogen.

Om dit te kunnen vatten hebben we een voorbeeld nodig.

Stel je voor een sinus signaal van 100 Hz bij een amplitude van 28 Vrms. Bij een 8 ohm last zal dit 100(98) watt geven. En nu dezelfde amplitude met een frequentie van 1000 Hz, dit zal hetzelfde vermogen geven in 8 ohm. Als we deze twee signalen bij elkaar optellen hebben we een 100 Hz golf met een 1000 Hz golf gesuperponeerd.
Nu onstaat er een RMS spanning van 56 volt Dit is de spanning die 1 versterker zou gaan leveren.

Als de signalen nu passief gefilterd zouden worden, worden de 2 sinussen aan de juiste speakers geleverd doormiddel van het passieve filter. Dit houd in de de versterker de spanningszwaai van 56 Vrms zou moeten leveren zonder vervorming om de 100 watt per sinus aan de speakers te kunnen leveren. Terwijl 58 Vrms 392 watt in 8 ohm zou opleveren.

Als we nu de signalen doormiddel van een electronisch cross-over filter laten filteren hebben we een hele andere situatie. Elk signaal word nu versterk door zijn eigen verterker van 100 watt en die dan aan de luisprekers word geleverd. Dus we vervangen de 400 watt versterker met twee 100 watt versterkers en behalen hetzelfde resutaat. Dus een vermogenswinst van 3dB.

De 3dB winst is het maxiaal haalbare. De echte “gain” ligt gemiddeld tussen de 1-2 dB.

Het komt erop neer dat een actief gefilterd systeem geeft je iets voor niet in de vermogens afdeling. Geen vermogens verlies meer in passieve filters, versterkers zullen koeler blijven en hoeven niet het hele frequentie spectrum te versterken.
Maar aangezien 2 stereo versterkers van 100 watt iets duurder zijn dan een van 400 stereo is het geen budged oplossing.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
MoltifaoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2003
Laatste: 19-6-2008
Berichten: 10
19-8-2003 19:58
Dus als ik het goed begrijp heb ik als ik actief ga filteren helemaal geen 400 watt versterkers nodig om mijn 500 watt boxen aan te sturen, 2 van 100 is al genoeg.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
19-8-2003 21:48

Moltifao schreef:

Dus als ik het goed begrijp heb ik als ik actief ga filteren helemaal geen 400 watt versterkers nodig om mijn 500 watt boxen aan te sturen, 2 van 100 is al genoeg.
er staat nergens dat er een 500 watt box word toegepast. dat vermogen van die versterkers is natuurlijk een voorbeeld. volgens mij begrijp je het niet.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)