Forum > Geluid

Einde Technics SL-1200?

(153 reacties. Pagina 6 van 16)
Moderator(s): Dré
Bigf00tStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2004
Laatste: 28-11-2013
Berichten: 152
9-4-2007 15:50
Ik denk dat vinyl nog heel wat jaartjes meegaat, zeker in de hardcore en hardstyle scene en ook hiphop waar veel turntablism toegepast word.

Wanneer artiesten weigeren om over te stappen op iets digitaals zullen de organisaties en locaties toch voor draaitafels blijven zorgen.

Maarja er kan in een paar jaar natuurlijk wel veel veranderen. Maar of dat al binnen 2 of 3 jaar zal zijn? Ik betwijfel het wink ;)
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
9-4-2007 18:20
Alsof een artiest daarover ook maar iets te zeggen heeft. In theorie misschien ja, in de praktijk niet.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
SucksirStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2005
Laatste: 31-5-2012
Berichten: 108
9-4-2007 18:36
Kijk ze zeggen al sinds de Pio CDJ reeks dat het einde er aan komt voor vinyl. Dit is er nog steeds niet, zeker niet in de wat hardere scenes. Die speculeringen ben ik nu wel een beetje zat.

Het verloop van het einde heeft echter steeds fluctueringen merk ik.
Sinds 1997 enzovoorts toen de CDJ500 zich introduceerde verminderde het vinylgebruik wel, dat effect steeg geleidelijk meer door de komst van CDJ-1000 en vele andere manufacturers, waardoor het hele CD-gebeuren veel promotie genoot.
Bovendien sinds het hele bedroom DJ verhaal ( fenomeen waarbij elke wannabe vanaf 2002 ongeveer DJ wilde worden) werd de markt groter en groter. Toen kwam tiesto en steeg dit fenomeen nog meer. Hedendaags is het hele DJ-gebeuren big business (vraag Andre maar ;)).

Ondanks een relatieve daling van vinylgebruik maakt de absolute stijging van het hele DJ-gebeuren, dat vinylgebruik zeker niet is gedaald.

Zo zal vinyl nog een deccenium mee draaien denk ik.
Bigf00tStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2004
Laatste: 28-11-2013
Berichten: 152
9-4-2007 19:24

DannyK78 schreef:

Alsof een artiest daarover ook maar iets te zeggen heeft. In theorie misschien ja, in de praktijk niet.
Daar hebben artiesten wel degelijk iets over te zeggen.

Ooit een feestje gebouwd zonder artiesten? (en dan bedoel ik geen huiskamer feestjes wink ;))

De feesten waar ik kom zie ik geen enkele artiest met alleen CD's draaien. Grotendeels vinyl met aanvulling van de exclusieve remixen en bootlegjes vanaf CD.

Maar gelukkig zijn er nog voldoende SLetjes in omloop, dus voor mij zal er de komende jaren nog geen einde aan het vinyl gebeuren komen.
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
9-4-2007 20:08
Met artiest bedoelde ik de producent van de muziek die van een label afhankelijk is om zijn muziek uit te brengen. Niet de DJ.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
Bigf00tStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2004
Laatste: 28-11-2013
Berichten: 152
9-4-2007 22:07
Wanneer er geen muziek meer uitkomt op vinyl dan houd het idd vanzelf een keer op.

Maar zolang er nog handel in zit gaat dat heus wel door wink ;)
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
10-4-2007 00:23
Ook dat houd langzaam maar zeker op, de vinyl markt staat onder een behoorlijke druk. Dat bleek vorig jaar al wel toen Intergroove (de grootste distributeur van Europa) er mee stopte en er een behoorlijk deel weg viel.

Daarnaast houd een artiest meer over aan een MP3 van 2 euro dan aan een plak vinyl van 10 euro. Er zit een veel kortere distributie tussen artiest en consument en daarnaast hoeft er geen tastbaar medium meer gemaakt te worden en dat scheelt aanzienlijk.

Als je alleen al bovenstaand bekijkt is het logisch dat men steeds sneller kiest voor de digitale manier.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
10-4-2007 00:24
[offtopic] Reind, had je mijn mailtje nog gehad betreffende een zekere domeinnaam ? Anderhalve week geleden gestuurd, maar nog geen reactie gehad..[/offtopic]
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
10-4-2007 10:24
factuur 1200's:
Ik heb er nog wel een leuke annecdote over.
Toendertijd in Amsterdam waren er natuurlijk maar weinig winkels die de 1200 in voorrraad hadden.
De mijn heb ik gekocht bij Art Fidelety op de Overtoom.
Toen ik ze ging halen, dacht ik nog wel even te dealen (ja ,ja het zat er vroeg in).
Dus ik naar de verkoper:
"Zeg mijnheer, als ik 2 van die 1200's koop, geeft u dan nog korting?"
Zijn memorabele antwoord was:
"Nee, want ze worden altijd per twee verkocht......."

Ik heb toendertijd voor twee draaitafels F 1998,- betaald (zonder elementen)

Enne ik heb nog eens ergens op een vreemde snelstarter gedraaid:
er konden alleen 7 inch op, en de snelstart bestond eruit dat er een soort ijzeren haakjes in de slipmat haakten bij het scherpzetten, het plateau draaide er onderdoor,
op het moment dat je dan op de startnop drukte, gingen de haakjes omhoog uit de slipmat, en draaide de plaat.
Heel eng systeem, nooit meer vaker gezien.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 13459
10-4-2007 10:30

Tom schreef:

Enne ik heb nog eens ergens op een vreemde snelstarter gedraaid:
er konden alleen 7 inch op, en de snelstart bestond eruit dat er een soort ijzeren haakjes in de slipmat haakten bij het scherpzetten, het plateau draaide er onderdoor,
op het moment dat je dan op de startnop drukte, gingen de haakjes omhoog uit de slipmat, en draaide de plaat.
Heel eng systeem, nooit meer vaker gezien.
Klinkt als een mislukte kopie van het door mij genoemde systeem (dat met grote tonar slipmatten werkte, zo groot dat ze ver buiten het plateau uitstaken (bijna de basis van de arm aanraakten) en met een clamp vastgehouden werden. Daar kon echter wel een 12" op (zoals het hoort). Het werd veel gebruikt in budget studio's (de grotere piratenstations e.d.).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)